Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Service: topprioriteit voor ondernemers

Service is voor ondernemers het meest belangrijk om zich te onderscheiden van de concurrent.

Entrepreneurs hechten het meest aan klantenservice. Tussen de 93 en 97 procent van de ondernemers ziet service als belangrijkste onderscheidend  vermogen ten opzichte van de concurrent, meldt EIM.

Ook belangrijk: snijden in kosten. 72 tot 83 procent van de ondernemers legt de nadruk op kostenoptimalisering.

Een ander onderscheid dat de onderzoekers van EIM benadrukken is het verschil tussen industriële en ondernemers uit de financiële dienstverlening én consumentgerichte ondernemers. De eerste twee focussen zich op vernieuwingen in de bedrijfsstrategie. Consumentenondernemers (handel, horeca, e.a.) leggen juist meer nadruk op marketingactiviteiten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De reden: de sectoren industrie en financiële dienstverlening bevinden zich in een zeer turbulente en competitieve omgeving. Toenemende individualisering van consumentenwensen verkort de levenscyclus van producten. industriële ondernemers hebben daarnaast veel last van concurrentie uit lagelonenlanden  – de prijzen staan onder druk.

Lees het volledige rapport op de website van EIM (in pdf).