Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Slim gebruik van grote bek

De nieuwe economie zal draaien om reputatie en aandacht, zegt Andrew Keen, schrijver van het boek The Cult of the Amateur. “Je moet als individu de concurrentie aangaan, niet als ondernemer.”

 

Bedrijven als Google, YouTube en MySpace maken volgens Keen niet alleen cultuur kapot, ze zorgen er ook voor dat niemand meer wil betalen voor media en cultuur. Tenminste, dat schreef hij ruim twee jaar geleden. “Ik ben minder negatief geworden sinds The Cult of the Amateur uitkwam. Ik heb op veel punten gelijk gekregen, inmiddels is iedereen het er wel over eens waar de digitale ontwikkelingen ons zullen brengen. De vraag is alleen: wat zullen daarvan de gevolgen zijn? Daarover verschillen de meningen nog.”


Fysiek talent

Eén conclusie kan al worden getrokken: sinds de opkomst van het internet is content niet meer schaars. Gratis is de toekomst, zoals Chris Anderson al zei. Keen: “Het ironische van deze ontwikkeling is dat het fysieke talent weer schaars wordt. Met dat talent zal je reputatie uiteindelijk gebouwd worden. Kijk naar acts als Prince en The Rolling Stones, die veel geld verdienen met live optredens. Dezelfde modellen zul je bijvoorbeeld gaan terugzien in de media en bij schrijvers.”



Aandacht en reputatie

Een gratis model dat volledig steunt op advertenties heeft in ieder geval geen toekomst, zegt Keen: “Het werkt alleen in combinatie met andere modellen. Het digitale product zal in de toekomst worden weggeven, of gebundeld met andere producten worden verkocht. De nieuwe schaarsheid zit in aandacht en reputatie. Er is dankzij het internet veel te veel informatie beschikbaar, dus zit de echte waarde in de mensen die boven deze ruis uit weten te komen.”



Survival of the fittest

Volgens Keen is de toekomst aan ondernemers die dat lukt, en die zichzelf in de kijker weten te spelen. “Je moet als individueel persoon de concurrentie aangaan, en niet als bedrijf. Werknemers zullen minder afhankelijk worden van grote bedrijven, die krijgen minder macht. Het wordt een terugkeer naar de survival of the fittest.  De grote bedrijven die zullen overleven zullen door charismatische managers worden geleid.”



Kwaliteit terug

Om hierop in te spelen, moeten mensen ondernemender te werk gaan en uitzoeken hoe ze aandacht kunnen krijgen, zegt Keen. “Oude media gaan ten onder, dat is onvermijdelijk, maar de kwaliteit komt wél terug op het internet. Er komt een terugkeer naar de oude mediasystemen, die draaiden om volgen of gevolgd worden.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.



Twitter
Als voorbeeld geeft Keen het webbedrijf Twitter, waar gebruikers in 140 tekens boodschappen kunnen delen met zogenaamde volgers. Hij raadt iedereen aan een account aan te maken, zelf ziet ie al op ruim 11000 volgers (@ajkeen). “De verlegen persoon zal uitsterven in de 21e eeuw”, waarschuwt Keen. Dat vindt hij een schrikbarende ontwikkeling.
 
Minder democratie

Daarnaast is hij bezorgd dat de aandachtseconomie zal zorgen voor minder democratie. Grote denkers of artiesten kwamen vroeger met een voor iedereen beschikbaar product, maar in de toekomst zal het om directe toegang draaien. “Dat kost je veel meer geld dan die vijftien dollar voor een cd. Niet iedereen zal dat kunnen betalen.”



Morele uitdaging

Op dit moment werkt Keen aan een nieuw boek, Digital Vertigo genaamd, dat begin 2011 uitkomt. Daarin gaat hij in op de snelheid van digitale ontwikkelingen en de gevolgen daarvan. De ontwikkelingen gaan volgens hem zo snel dat we het niet eens doorhebben. Hoeveel sneller kan het nog gaan, vraagt hij zich af: “De snelheid van de digitale ontwikkelingen nemen steeds meer toe, maar op een gegeven moment zou je dan toch tegen een muur op moeten lopen. Wat zal er dan gebeuren met de mensheid? Dan is er nog de morele uitdaging: wat doen we met de technologie die ons als mens sneller kan maken, willen we die gebruiken? Dat wordt de onvermijdelijke volgende relevante vraag.”