Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Snel groeiende Refurbished.nl voert nieuwe Ecommerce50 aan

Refurbished.nl is uitgeroepen tot snelst groeiende e-commerce bedrijf van Nederland. Het platform bestaat nu 4 jaar en biedt refurbished telefoons, tablets, laptops en andere elektronica, met name van Apple.

Het gaat overduidelijk lekker met het platform dat Omar Ouchene en Joost Angelier in 2016 oprichtten. Daar waar collega’s Swoop (2018) en Leapp (2020) eerder nog het loodje legden, draait Refurbished.nl nog altijd op volle toeren. Het bedrijf voert de lijst aan van snelst groeiende online retailconcepten: de Ecommerce50. Die jaarlijkse rangschikking is een initiatief van de Shopping Awards en komt tot stand door onafhankelijk onderzoek dat is uitgevoerd door consultants van EY.

Elektronica in goede staat

‘Voor consumenten zijn we een online winkel waar ze refurbished producten kunnen kopen. Kwalitatief en veilig, inclusief garantie. En dat voor een prijs die soms wel 50% lager ligt dan de nieuwwaarde van het product. Voor refurbished merken zijn we een platform waarop ze hun producten kunnen aanbieden’, aldus Ouchene.

Hij ziet voor zijn concept een mooie toekomst weggelegd. ‘Mensen gaan steeds bewuster leven en het hergebruik van producten sluit goed aan op die trend. Daarnaast zijn we de afgelopen 20 jaar steeds meer elektronische apparaten gaan gebruiken. Van de laptop tot smartphone, tablet en iWatch. Voor veel mensen zijn die producten alleen best prijzig. Dat zorgt voor een groeiende vraag naar gebruikte elektronica dat bovendien in een goede staat verkeert.’

Producten van premium kwaliteit

Maar hoe zit het dan met de kwaliteit van die producten? Kun je met zo’n refurbished smartphone nog wel een poosje bellen, appen en video’s kijken? Dat zit wel goed, verzekert Ouchene. ‘Zo’n toestel is inderdaad niet nieuw, maar het gaat zeker niet om een tweedehands apparaat. Elk onderdeel wordt gecheckt, oude gegevens zijn verwijderd en de laatste updates gedraaid. Indien nodig krijgen de apparaten een nieuwe batterij. Er is de laatste jaren veel nieuwe kennis vergaard over het reviseren van dit soort producten. Je ontvangt van ons dan ook altijd een refurbished Apple-device van premium kwaliteit, met 3 jaar garantie.’

Algoritmes bepalen beste aanbod

Dat zijn platform snel groeit, is volgens Ouchene te danken aan meerdere factoren. Hij noemt er een paar. ‘We ontwikkelen continu door. Een kwart van alle arbeidsuren in ons bedrijf komt voor rekening van developers. Het platform is bovendien één grote machine, met een automatische koppeling van alle voorraden van de aangesloten leveranciers. Op basis van de voorkeuren die een klant heeft, bepaalt een algoritme het beste aanbod op basis van prijs, voorraad, levertijd en performance van de leverancier.’

‘Daarnaast maken we gebruik van een zelflerende chatbot, die 80% van de workload bij klantenservice heeft weggehaald. We zijn op dit moment bezig met een nieuwe tool waarmee klanten hun oude apparaten kunnen inruilen voor tegoed in de webshop. Dat kunnen ze vervolgens weer uitgeven aan één van de refurbished producten.’

Wat opvalt zijn de hoge Google-rankings die het bedrijf zich in slechts een paar jaar heeft verworven. Andere merken al langer actief zijn, laat Refurbished.nl inmiddels achter zich. ‘Deze goede SEO-posities heb je natuurlijk niet van de één op de andere dag, het is echt een kwestie van een consistent lange termijn beleid.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Focus vasthouden

Online retailers die nog niet zover zijn, adviseer Ouchene om stapje voor stapje uit te breiden. Met voortdurend de focus op één nieuwe productgroep. ‘Wij hebben bij de start bewust gekozen voor enkel iPhones. Toen we die klantreis goed hadden georganiseerd, zijn de iPads gekomen en pas daarna de MacBooks.’

‘Elke productpagina is anders, zo moet je beseffen. Neem de iPhone, wij hebben heel veel variaties getest en die we nu draaien kwam duidelijk als beste uit de bus. Eenvoudig en to the point, omdat de gemiddelde kennis van bezoekers over die iPhone al best hoog is. Dat is niet bij elk product het geval. Dat maakt het nodig om elke productpagina anders in te richten.’