Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Snowvel schudt sneeuwschepmarkt wakker

Albin Bronkhorst pitcht Snowvel, een retaildienst die demontabele sneeuwscheppen en sneeuwschuivers verkoopt.

Het idee

‘Ik woonde in Canada, een land met sneeuwval. Toch kon ik er geen goede, betaalbare sneeuwschep vinden die je zo in de achterbak stopt. Dat probleem bleef maar door mijn hoofd malen. In Nederland heb ik een ontwerpschets gemaakt en die met een fabrikant gerealiseerd. Daarna bedacht ik ook een betere sneeuwschuiver, waarvan het design is gepatenteerd.’

Onderscheidende waarde

‘Omdat de sneeuwschep demontabel is, neem je hem zo mee in de auto of rugtas. Die laatste leveren wij ook bij het product. Gecombineerd met een scherpere prijsstelling en lichter gewicht schudt Snowvel concurrenten wakker. Ik ga de competitie aan met partijen die sneeuwscheppen verkopen als bijproduct. Wiens corebusiness bestaat uit ski’s en skikleding. Wij doen er niets anders naast.

In de markt van sneeuwschuivers zie je juist te veel goedkope troep, wat te koop is bij de bouwmarkt en na een jaar verwoest is door het gebruik. Daarom heb ik gekozen voor een duurdere schuiver, met een inklapbaar blad waar patent op rust. Hij is intelligenter ontworpen en gaat langer mee, daarom vergelijk ik hem met een stormparaplu als de Senz.’

Verdienmodel

‘Ik verkoop inmiddels ook een lawineschep, sondes en autospullen voor mensen die op wintersport gaan. De prijs van de sneeuwschep is 25 euro. Hoeveel marge ik daar op maak, houd ik voor mezelf.’

          Dit artikel komt uit SproutMagazine. Abonnement?

Resultaten en ambitie

‘Momenteel ligt de focus op Canada en de VS. Voor andere grote afzetlanden zoek ik distributeurs. In Zweden en Noorwegen is dat al gelukt, maar het blijft een uitdaging. Potentiële klanten zijn vaak al gebonden aan contractrelaties. Met een investering van een kwart miljoen euro zouden we veel sneller kunnen groeien.’

Wat vinden de investeerders?

Thijs Gitmans, Peak Capital

‘Ik vind de vergelijking van Snowvel, om zichzelf als de Senz onder de sneeuwscheppen te omschrijven, mank gaan. De Senz is een revolutionaire verbetering van een alledaags gebruiksvoorwerp. Afgezien van mijn grote twijfels of Snowvel dermate grote verbeteringen heeft aangebracht, is een schep of schuiver ook geen product waar vaak behoefte aan is. Ook al zou je daar het stempel ‘Dutch Design’ op plakken.

Ik vraag me dan ook af of dit product een nichebenadering rechtvaardigt. Daarvoor is de markt te klein en de concurrentie te stevig, zowel in het lagere als hogere segment. Het is te lastig om er een goede positionering aan mee te geven. 

Al zijn er wel zaken voor verbetering vatbaar. Ik kan op zijn site Snowvel.com bijvoorbeeld nergens prijzen vinden. Dat maakt de vergelijking met ander alpinistenmateriaal lastig. Van de sneeuwschep is de prijs wel zichtbaar, maar die wordt online met korting bij een Volvo-dealer aangeboden. Vind ik geen goed teken. Verder mis ik op de site een lijstje met verkooppunten of links naar webwinkels.’

Bas Rasker, Axivate Capital

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Ik weet niet precies wat voor sneeuwscheppen er worden aangeboden, maar als ik de afbeeldingen en omschrijvingen van Snowvels producten bekijk, geloof ik in de waarde van de producten. Het is echter wel een nichemarkt. Hoe groot moet je marktaandeel zijn om daarin te gedijen? Ik begrijp dat er toch veel competitie is. Nu heeft hij een uniek product, maar dat krijgt ongetwijfeld last van copycats. Senz kreeg er ook last van, ondanks de octrooien.

Verder staat of valt Snowvels succes bij een groot marketingbudget. Want zowel de sneeuwschep als -schuiver wil zich profileren als A-label. Op wereldniveau is dit op eigen kracht nauwelijks te doen. En dan speelt nog het seizoenseffect een rol bij sneeuwscheppen. Dat heeft direct zijn weerslag op je werkkapitaal. Je moet immers voorraad opbouwen om het in drie maanden te verkopen. Ik zou de schep white labeled onder een gerenommeerd A-label proberen te verkopen. Dan vaar je qua marketing op dat label en kun je jezelf concentreren op verdere productontwikkeling.’