Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

So Wifi helpt Duitse horeca aan Facebook-likes

Wifi-toegang in ruil voor een Facebook-like, het blijkt een prima business. Daan Donders en Martijn de Jager voorzien op die manier met hun startup So Wifi al duizenden cafés, restaurants en kantoren van likes. Nu gaan ze blazen in Duitsland.

 

De handel in Facebook-likes draait op volle toeren. Daar weten Daan Donders en Martijn de Jager alles van. Tot voor kort waren ze vooral druk met de fondsenwerving voor goede doelen. Net als alle andere vormen van marketing ging dat vroeger van deur tot deur, via papier en telefoon, maar zijn social media inmiddels een belangrijk middel. En dat betekent: volgers en likes verzamelen. “De prijs van een like gaat de laatste tijd echt door het dak: je krijgt bij wijze van spreken een huis cadeau als je iets liket,” lacht Daan Donders (29). “Daarom zaten we te dubben over een betere manier om likes te verzamelen. Een IT’er kwam vervolgens met het idee: een like in ruil voor toegang tot wifi.”

Van goede doelen naar horeca

Een idee hartstikke briljant in zijn eenvoud, maar voor de bestaande klanten van Donders en zijn compagnon Martijn de Jager (35) ongeschikt. “Dat zijn vijftig kantoren waar niet zo veel aanloop is. Vandaar dat de stap naar de horeca voor de hand lag.” Vorig jaar juli is het idee bedacht en werd besloten het actief te gaan verkopen, in september was So Wifi live met zijn aanbod: de horeca-uitbater krijgt voor 24,50 per maand beschikking over een wifikastje waarop extra software draait die de toegang regelt. Op die manier verzamelt hij likes en e-mailadressen. “Het Hardrock Café hier in Amsterdam krijgt 200 likes per dag. Als die mensen ieder 200 vrienden hebben, weet je meteen het bereik.”

Wifi in ruil voor likes

Zijn gasten krijgen gratis wifi nadat ze de Facebookpagina van de uitbater hebben geliked of hun e-mailadres achterlaten. Voor wat hoort wat, en gebruikers blijken er helemaal geen moeite mee te hebben hun favoriete café te liken of zich aan te melden voor een e-mailnieuwsbrief. Aan het eind van de maand krijgt de kroegbaas een keurig rapport over de likes en andere gebruiksgegevens. “Daar hadden we echt heel veel klachten en vragen over verwacht, maar die blijven uit,” zegt Donders, die zich net als De Jager voluit heeft gestort op So Wifi en het fondsen werven aan collega’s overlaat. “We zijn begonnen ons als directie een beetje te bemoeien met So Wifi, maar inmiddels worden we er volledig door in beslag genomen.”

Duitsland

Want het gaat nogal hard met So Wifi: 1000 kastjes staan bij restaurants en cafés door heel Nederland, ketens als Bagels & Beans met verscheidene filialen niet meegerekend. Met andere grote partijen die niet genoemd willen worden is Donders in gesprek (“Die willen geen gedoe met hun telecomprovider”), om eind dit jaar naar 3000 klanten te gaan. In Spanje is een wederverkoper ook druk de boer op aan het gaan. En deze week volgde een vliegende start in Duitsland.

5000 locaties

So Wifi heeft er met United Ambient Media een joint venture gesloten om er met de So Wifi GmbH de markt op te gaan. De Duitse partner is in het land de grootste aanbieder van indoor- en outdoor advertising. Denk aan billboards, maar ook aan gratis ansichtkaarten in cafés en toiletreclame: United is ooit ontstaan uit een fusie met een Duitse dochter van Boomerang en een lokale partij. “Mark van Loon, de oprichter van Boomerang Duitsland,  zit er nog steeds en we kwamen via-via met hem in gesprek.” Als je weet dat de Duitsers al op 5000 plekken actief zijn, en dus regelmatig met vers reclamemateriaal al die kroegen en restaurants afgaan, laat de synergie zich makkelijk raden. Een miljoen euro gaat er in de joint venture. “We doen alles op fifty-fiftybasis, en nog steeds doen wij het zonder extern kapitaal.”

Toegangscontrole

In Nederland zijn we blijkbaar relaxter als het om internet en copyrights gaat en zetten zaken hun wifi meestal wijd open. In Duitsland zijn de regels – en de mores – anders. “De kroegeigenaar is er verantwoordelijk voor wat er gebeurt met de internetverbinding. In principe kan iemand er een film downloaden, waarna Warner Brothers een claim neerlegt bij de zaak. Dat is te voorkomen door het afschermen van peer-to-peernetwerken, game- en adultsites en bij te houden met welke hardware wordt ingelogd. Dat bieden wij allemaal, en daardoor zijn we behalve een prima marketingtool in Duitsland ook een goede manier om veilig wifi aan te bieden.”

Franchise

Binnenkort start So Wifi ook in Engeland. Andere Europese landen, te beginnen de Balkanlanden, laat het over aan franchisenemers. “Natuurlijk kunnen die zelf onze service nabouwen. Maar de kastjes die uit de doos meteen werken, alle gebruikerservaringen die wij hebben verzameld, de helpdesk, de stickers die je bij de kastjes levert; je zou wel gek zijn om dat allemaal zelf te willen doen om onder een franchisevergoeding uit te komen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.