Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Text to Change haalt 1 miljoen op bij ABN Amro

Text to Change (TTC), dat organisaties via mobiele telefoons in contact brengt met mensen in ontwikkelingslanden, heeft bij ABN Amro een investering opgehaald van 1 miljoen euro. Dat vertelt oprichter Hajo van Beijma aan MT/Sprout. Het gaat waarschijnlijk om de grootste investering op het gebied van sociaal ondernemen in Nederland tot nu toe.

text to change hajo van beijma

Het geld is afkomstig van het Social Impact Fund dat ABN twee jaar geleden startte, een fonds met in totaal 10 miljoen euro in kas. Een klein deel van de investering voor Text to Change, volgens Van Beijma ‘minder dan 10 procent’, komt uit de kas van een privé-investeerder.

De in 2008 door Van Beijma en Bas Hoefman opgezette sociale onderneming bereikt inmiddels 1 miljoen mensen per jaar. Het ondernemersduo schreef onlangs een nieuw businessplan om de komende jaren uit te breiden naar landen Zuidoost-Azië. ‘Maar we merkten dat traditionele investeerders ons plannen niet snapten’, zegt Van Beijma.

De oprichters stuitten vervolgens op het sociale fonds van ABN Amro. ‘En daar bleken ze het wel te snappen.’ Het ABN-fonds werkt wellicht iets socialer dan bij reguliere ABN-deals, zegt Van Beijma. ‘Maar er ziet wel degelijk een rendementsmodel achter. Alleen willen ze niet dat je je sociale doelen uit het oog verliest.’

Het is voor het eerst dat de MT/Sprout-challenger vreemd vermogen aantrekt. Met het nieuwe businessplan verwacht het bedrijf (30 medewerkers) wel voor het eerst winst te gaan maken. Aan omzet werd vorig jaar iets meer dan 2 miljoen euro bijgeschreven. ‘De traditionele subsidie-eeuwen zijn wel zo’n beetje voorbij’, zegt de ondernemer over het ‘ontwikkelingswerk’ anno nu.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Belangrijke klanten voor Text to Change zijn organisaties als de VN, UNICEF en de Wereldbank. Die willen bijvoorbeeld weten wat boeren in Zambia vinden van kunstmest. Met behulp van zijn in de afgelopen 7 jaar opgebouwde database stuurt stuurt Text to Change vervolgens sms-berichten naar die doelgroep. Ook konden bijvoorbeeld 500.000 Tanzaniaanse vrouwen worden bijgestaan tijdens hun zwangerschap.

Na de eerste jaren in Afrika en Latijns-Amerika actief te zijn geweest richt het bedrijf nu zijn aandacht op bijvoorbeeld Indonesië en andere drukbevolkte landen in die regio. ‘Daar zitten nog veel mensen die we kunnen bereiken. Met veel mobiele telefoons, maar ook met veel ellende en grote sociale problemen om op te lossen. Dat is een prima mix voor ons.’

Lees meer over startups en scaleups: