Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

11 keer creatief met QR-codes

De QR-code, de tweedimensionale barcode die de smartphone als scanner gebruikt, staat voor een doorbraak. Kijk hier hoe marketeers, adverteerders en uitgevers er volop mee experimenteren.

De Quick Response-code, een vierkant hokje van minimaal twee bij twee centimeter, bevat in zijn blokjes voldoende gecodeerde informatie om de smartphone bijvoorbeeld naar een webadres te leiden. Liefst van een mobiele site waar iets te halen valt: wie de moeite neemt om te scannen, dient daarvoor beloond te worden.

Hoeveel Nederlanders actief scannen is eigenlijk niet duidelijk, wel dat er zes miljoen smartphones zijn, dat het installeren van een QR-lezer kinderlijk eenvoudig is en dat de QR-code een prima middel is om de offline wereld van papier en billboards te verbinden met online. Maar alleen als gebruikers van QR-code hem creatief en aantrekkelijk inzetten, zal het fenomeen een blijverdje blijken, in plaats van de innovatieve gimmick waarin het hier en daar dreigt te verzanden.

We serveren de opmerkelijkste QR-codes in deze slideshow:

QR Supermarkt

Tesco in Zuid-Korea en Jumbo in Chili hebben op billboards in de metro hun winkelschappen levensgroot afgebeeld. Door de QR-code naast elk product te scannen, kunnen de vaste klanten boodschappen doen terwijl ze op de volgende trein wachten. Een weergaloze marketingstunt, maar ook een manier om nieuwe klanten en extra transacties binnen te halen

QR Schoen

Deze halfhoge basketballsneakers zijn te personaliseren middels QR-code. Op QR Now is alles van t-shirts tot mokken en schoenen te voorzien van een gecodeerde hoogstpersoonlijke boodschap.

QR Tattoo

Dit is er een onder het motto: bezint eer ge begint. Op het web wordt geadverteerd met tattoos vanaf een paar honderd dollar. Het voordeel ten opzichte van ongecodeerde teksten: de inhoud van de bijbehorende website kan naar believen worden aangepast. De makers geven ongetwijfeld geen levenslange garantie op de leesbaarheid van de QR-code. Hier bestelt u tattoos van tijdelijker aard.

QR Modellen

Als je, zoals Tissot, snelle klokken verkoopt, hoort daar een snelle coureur bij. Maar de bewuste motormuis op het billboard trok vorig jaar rond de racecircuits toch aanmerkelijk minder aandacht dan de kledij van deze pitspoezen. De daarop afgedrukte QR-codes  waren relatief bescheiden van formaat. Horlogefanaten moesten dus wel de dames benaderen om de felbegeerde toegang tot de Tissot-website te bemachtigen. Hier bewegend beeld.

QR Munt

De Rijksmunt te Utrecht trok volop aandacht met een proefversie van een herdenkingsmunt met daarop niet alleen de beeltenis van de koningin, maar ook een QR-code. De Munt bestond 100 jaar en wilde aantonen dat klinkende munt met zijn tijd meegaat, ondanks a het gechip, gepin en straks eigenlijk ook ge-scan.

QR Tortilla

Waarom ook niet? Nou ja, omdat het de eetlust niet bevordert misschien? Met een beetje huis-tuin-en-keuken kleurstof geschikt voor voedingsmiddelen en een aangepaste zeefdrukmethode toverden deze tortillabakkers hun maispannenkoek om in een state of the art marketingmachine. Daarmee wonnen ze een wedstrijdje eetbare QR-code prutsen, uitgeschreven door hackersclub NYC Resistor.

QR Coke

QR-codes zijn in de regel zwart-wit en ontsieren daardoor advertenties en andere print-uitingen een beetje. Dat dat helemaal niet nodig is, bewijst onder meer Coca-Cola in Japan. Met een beetje grafische creativiteit maken de vormgevers QR-code tot een geraffineerd onderdeel van de boodschap. Zolang maar wel duidelijk blijft, dat de code er niet voor niets staat.

QR Boot

Een zeil is wit en heeft een enorm oppervlak. Daarop voelt een QR-code zich natuurljik uitstekend thuis. De code geeft toegang tot de Facebookpagina van het Amerikaanse zeilteam, Alphagraphics, zodat langsvarend verkeer en tv-kijkers met een beetje vaste hand in no time vrienden kunnen worden van de langsstuivende bemanning.

QR T-shirt

Bij het drama na de tsunami in Japan werd op alle mogelijke manieren hulp gevraagd. De boodschap op dit t-shirt zou in het verleden hebben geleid tot de gedachte ‘oh ja, ik moet nog storten’. Tot weinig dus. Nu kon de voorbijganger de drager vragen even stil te staan, zodat onmiddelijk de daad bij de gedachte kon worden gevoegd.

QR Koninginnedagviral

Afgelopen Koninginnedag zorgde KLM voor een mooie viral: stukken van luchthaven Schiphol aftapen met de bekende letters ‘BEZET’ moest reizigers nieuwsgierig maken. Die nieuwsgierigheid werd onmiddellijk bevredigd als ze de bijgeplakte QR-code op de vloer even scanden: het bleek een uitnodiging om mobiel in te checken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Laser QR

Rapper Lupe Fiasco vroeg dit voorjaar aandacht voor zijn nieuwste album door met een laseshow een QR-code op een gebouw te projecteren op Union Square in New York. Het album heet – verrassing – Laser.