Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 succeslessen van Freelancer.com

Freelancer.com, een marktplaats voor freelanceklussen, heeft in acht jaar 6,8 miljoen gebruikers aangetrokken. Ceo Matt Barrie deelt zijn 5 succesregels die je simpel kunt toepassen.

1. Kies een sterke domeinnaam

Oprichter en ceo Matt Barrie koos in 2004 voor de registratie van de domeinnaam: Getafreelancer.com. En die legt meteen uit wat de site voor je doet: een freelancer krijgen. Niet alleen is dat duidelijke taal, ook beloont Google je ervoor. “Vijf jaar later hadden een miljoen mensen zich geregistreerd op mijn site, en waren er 475.000 opdrachten aangeboden voor een totaal van 43 miljoen dollar”, vertelt de Australiër, die in 2009 de nog sterkere domeinnaam Freelancer.com opkocht. Voor een bedrag met zes getallen, van een persoon die ooit een magazine met de naam ‘Computer Freelancer’ uitgaf.

2. Angelsaksische taal belangrijk voor groei

Het is een bekende voorwaarde voor internetondernemers die internationaal willen groeien: zorg er in ieder geval voor dat je site in het Engels te raadplegen is, en op basis van deze taal de strijd op Google kan winnen. Freelancer.com beschikt over 6,8 miljoen gebruikers, waarvan het merendeel uit Angelsaksische landen komt. “De helft van alle gebruikers komt uit de Verenigde Staten”, vertelt Barrie. “Land numero twee is Groot-Brittannië, met tien procent van de gebruikers. Daarna komen India (voormalige Engelse kolonie, 7 procent), Australië (5 procent) en Canada (5 procent).”

3. Houd het low-budget, omdat het kan

“Eigenlijk alle software die ik gebruik, is gratis en open-source. Database software is gratis verkrijgbaar, evenals webserver software, email, voIP, webwinkel software, etcetera. Aan betalingstoepassingen draag je slechts een kleine marge af. We moeten alleen aardig wat geld betalen voor serverruimte op Amazon en voor Akamai, dat het verspreiden van content op een website op snelheid houdt. Een kleine resterende kostenpost is de jaarlijkse 10 dollar voor onze domeinnaam.”

4. Zorg voor virale marketing

Veel websites en applicaties geven je de mogelijkheid om met Facebook in te loggen, zodat je een uitgebreid registratieproces ontloopt. Zo ook Freelancer.com, en dat heeft één groot voordeel. Barrie: “Als je tevreden bent over onze dienst, dan zul je dat graag delen. Wie via Facebook ingelogd is, kan zo zijn enthousiasme met 300 vrienden delen. En als die vrienden freelancer zijn, of een freelancer zoeken, bevelen zij ook weer onze dienst aan.. Het is word-of-mouth, je marketing kost op die manier niets. Het enige wat ik doe, is zo nu en dan een interview geven, een banner betalen op Facebook, en mijn site zo goed mogelijk optimaliseren voor Google.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

5. Pak ook andere sociale trends op

“Ik probeer continu grote globale internettrends te identificeren. En zo kwam ik in 2010 een presentatie van Jesse Schell over gamification op het spoor. Die deed me beseffen dat ik freelancers kan stimuleren om beter en beter te worden, wat weer ten goede komt aan de kwaliteit van mijn site. Ze maken kans op beloningen, betere reputaties en privileges als ze punten verzamelen. Dat puntensysteem is echt een kracht van Freelancer.com geworden, want de goede freelancers worden zo eerder opgemerkt en beloond met opdrachten.”

Hoe verschillen freelancers per regio van elkaar?

Wat is het profiel van de gemiddelde freelancer, als je die in regio’s indeelt? Die vraag stelden we ook nog aan Matt Barrie, omdat zijn site inmiddels in 232 landen gebruikt wordt. “De meeste opdrachten die worden verhandeld, hebben met de it-industrie te maken. Als je op die branche inzoomt, dan zie je dat ze in de VS en Europa bovengemiddeld veel consultancy- en designklussen opknappen, dat ze in India, Filippijnen en Bangladesh bovengemiddeld veel programmeerwerk doen, en dat jonge twintigers over de hele linie erg actief zijn op ons platform. Dat laatste komt misschien doordat jongeren meer tijd beschikbaar hebben om klussen op te pakken.”