8 tips voor een vliegende start van je bedrijf op LinkedIn

7 tips voor een perfecte bedrijfspagina op Linkedin

LinkedIn is bij veel bedrijven een onderschoven kindje. Onterecht, zegt Sprout-expert Jill Bakker, die 8 tips geeft voor een groot bereik.

LinkedIn bestaat dit jaar 15 jaar. Waar het sociale medium ooit begon als een cv-databank, is het inmiddels uitgegroeid tot een contentplatform dat razend populair is onder werkend Nederland. Naar schatting heeft 85 tot 90 procent van onze beroepsbevolking een profiel.

Ruim 4,2 miljoen van deze groep gebruikers logt minimaal één keer per maand in. Niet alleen om te kijken, we staan met ons land al jaren in de top 3 ‘most engaged LinkedIn countries’. Wereldwijd geeft ruim een derde van de LinkedIn-gebruikers aan interessante artikelen en filmpjes te bekijken (drie jaar geleden was dat nog ongeveer een op de zeven).

Reden genoeg om als organisatie meer aandacht te besteden aan de bedrijfspagina op LinkedIn. Immers, je kunt jezelf presenteren aan een grote groep potentiële nieuwe klanten. Toch zie ik vaak dat het een ondergeschoven kindje is. 8 tips om met je bedrijf een vliegende start te maken op LinkedIn.  

1. Vul je volledige profiel in

Tuurlijk, dit klinkt ontzettend obvious. Maar het is essentieel, vandaar de nummer 1 vermelding. Vul alle velden in, het zijn er niet zoveel. Besteed vooral veel aandacht aan jouw verhaal (onder het kopje ‘About us’) en maak er ook écht een verhaal van, geen lijstjes en bullet points. Ook een goede profielfoto is geen overbodige luxe. Gebruik hiervoor het logo van je bedrijf, dit komt immers omhoog in de zoekfunctie van LinkedIn. 

2. Connect je eigen team

Laat jouw team het bedrijf opnemen bij hun werkervaring. Wanneer je collega’s de naam van het bedrijf intypen bij hun werkervaring, wordt de bedrijfspagina automatisch zichtbaar. Vervolgens kunnen zij deze selecteren. Zorg ook voor een standaardtekst over je bedrijf die je team kan toevoegen bij hun werkervaring. Dit staat professioneel en zo is overal alle informatie over je bedrijf gelijk. De werknemer kan eventueel wel zelf nog één of twee regels toevoegen over zijn/haar functie. 

3. Informeer potentiële followers

Zorg dat mensen jouw pagina gaan volgen door een ‘volg’ button te installeren op je website. Het stukje code dat je hiervoor nodig hebt, is makkelijk te downloaden via LinkedIn. Zet deze niet alleen op je homepage, maar ook onderaan je blogs of productpagina’s. Benoem ook dat je een LinkedInpagina hebt in bijvoorbeeld je nieuwsbrief, e-mailhandtekening en de overige social kanalen, zoals Facebook en Twitter. 

4. Post relevante content

Als de basis van je pagina staat, is het tijd om deze te vullen met interessante content. Zorg dat de updates aansluiten op de thema’s die interessant zijn voor jouw doelgroep. Schrijf niet vanuit eigenbelang en wees niet te commercieel. Commerciële teksten zullen snel als spam ervaren worden. De lezer zal zich altijd afvragen “what’s in it for me?”. Zorg dan ook dat je een waardevolle bijdrage kunt leveren aan (de carrière van) de lezer. Dus niet: “Wij zijn gespecialiseerd in pensioenverzekeringen”, maar: “Heb jij al nagedacht over je pensioen? Het lijkt soms ver weg maar het is goed hier nu al over na te denken. Wij zetten de mogelijkheden op een rij.” 

Extra tip: maak een contentkalender en werk vooruit. Zo zorg je voor continuïteit en blijf je top of mind bij je doelgroep. Maak een lijst met interessante onderwerpen en deel deze in je kalender. Inspiratie nodig voor geschikte content? Denk aan blogs, ontwikkelingen binnen jouw organisatie of in de branche, nieuwsbrieven, webinars, evenementen, onderzoeken, rapportages of laat een expert aan het woord.

5. Wees kort en bondig

Voorkom ellendig lange epistels, gebruik liever niet meer dan 180 tekens. Als de tekst veel langer is, valt deze achter een ‘meer weergeven’ knop en dat is zonde. Probeer niet té veel informatie in de tekst te proppen. Probeer de tekst pakkend te maken en de lezer te triggeren om het hele artikel of bericht te lezen. Wil je dat mensen reageren op je update? Stel dan een vraag. 

6. Plaats nooit een bericht zonder beeld

Gebruik altijd een afbeelding in je updates. Mensen zijn visueel ingesteld en een tekst met afbeelding zal veel meer aanspreken dan alleen een platte tekst. Gebruik ook het juiste formaat afbeelding. Voor LinkedIn is het standaardformaat 1200 x 627 pixels. Afbeeldingen die kleiner zijn, krijgen lelijke balken aan weerszijden.

Is de afbeelding groter? Dan kan het zijn dat LinkedIn deze zelf afsnijdt. Dit hoeft niet altijd een probleem te zijn, maar de foto zal niet altijd uitvallen zoals jij zou willen. Zeker niet als er tekst of een logo op de afbeelding staat. 

7. Denk na over frequentie en tijdstip

Plaats niet té veel updates achter elkaar. Als je meerdere keren per dag iets post, kan dit overkomen als spam. Misschien ben je vanuit Facebook gewend dagelijks te plaatsen, maar op LinkedIn is één tot drie keer per week al voldoende. De frequentie waarmee LinkedIn-gebruikers inloggen ligt een stuk lager dan bijvoorbeeld Facebook. 

Let ook op welk tijdstip je plaatst. Updates doen het vroeg in de ochtend vaak goed wanneer men onderweg is naar werk of laat in de middag wanneer de werkdag eindigt. Test ook vooral wat werkt voor jouw doelgroep. De beste dagen zijn over het algemeen midden in de week (dinsdag, woensdag en donderdag), maar ook hier geldt dat je dit het beste kunt testen. 

8. Deel via je eigen netwerk

Deel de updates van de bedrijfspagina via je persoonlijke profiel. Laat ook de rest van je werknemers de update delen in hun netwerk. Op deze manier verhoog je het bereik van de update en daarmee ook de impact. Bovendien geef je zo ook een persoonlijk tintje mee aan je bedrijf. Mensen doen uiteindelijk toch zaken met mensen. 

Ook zijn discussiegroepen een mooi middel om je content en je bedrijf onder de aandacht te brengen. Deel de updates in relevante discussiegroepen en ga het gesprek aan. 

Senior communicatieadviseur bij De Wolven. Gespecialiseerd in innovatieve communicatiestrategieën en pr-campagnes. Expertise: publiciteit, campagnes, social media en influencer marketing.