9 LinkedIn-blunders die je niet mag maken

Je hebt de 500+ connecties misschien bereikt. Goed. Maar toch kan je de plank helemaal misslaan. 9 fouten die je niet wilt maken op LinkedIn.  

Geen foto

Dit is een absolute zonde. Wel een LinkedIn-profiel, maar geen foto. Goed, we schatten je hoger in, hoor. Maar de volgende dan? 

De verkeerde foto

Goed, je bent trots op je bedrijf, maar dat betekent niet dat je een anonieme foto over je business naast je persoonlijke profiel moet plaatsen. Niets komt zo onpersoonlijk over als, in dit geval, een magazijn vol flitsende aluminiumbuizen. 

Status niet updaten

Dat mooie vakje bovenin je landingspagina zit er niet voor niets. Een mooi cv is niet veel waard op de LinkedIn als je niet laat weten waar je mee bezig bent. Deel om de paar dagen een interessant artikel dat je gelezen hebt, of vertel iets over een gebeurtenis in je bedrijf.  

Privacy settings negeren

Voor iedereen die rondneust naar een andere baan is dit een absolute fout. Iedereen ziet direct dat je op zoek bent naar een andere baan als je jouw profiel aan het aanscherpen bent. Natuurlijk verfijn je je profiel regelmatig als ondernemer, maar het maakt een een rare indruk bij relaties als ze zien dat je voor de derde keer in de maand een functie hebt aangepast. Make up your mind! 

Geen 'summary' ingevuld

Zeker even de Summary invullen als je dat nog niet gedaan hebt. Vat in maximaal 10 zinnen je carrière samen. En doe dat, in tegenstelling tot dit voorbeeld, in de eerste persoon. 

Geen groepen

De persoon in dit voorbeeld is goed bezig, want het is een doodzonde als je niet bij minstens een paar groepen op LinkedIn bent aangesloten. Het is een teken dat je actief bent, het toont dat je inspanning wilt leveren voor nieuwe opdrachten en niet het type bent dat achteroverleunt.

Met recommendations strooien of juist niets geven

LinkedIn maakt het je tegenwoordig heel makkelijk: een druk op de knop en je hebt zo weer vier nieuwe personen in je netwerk van een recommendation voorzien. Strooi er niet mee, want dat laat zien dat je het alleen maar doet in de hoop ze zelf te ontvangen. De persoon in dit voorbeeld doet het goed. Wees in een aanbeveling concreet, refereer aan een opdracht of laat zien hoe de ander je echt geholpen heeft. Helemaal nooit iemand een pluim geven, is overigens net zo dodelijk. 

Het netwerk van anderen negeren

LinkedIn heeft niet voor niets de mogelijkheid om je te laten introduceren. Er ligt een goudmijn aan leads voor je klaar. Check de profielen en connecties van je werknemers en andere ondernemers in je netwerk en laat je in contact brengen. 

Geen persoonlijke boodschap

"I'd like to add you to my professional network on LinkedIn." Natuurlijk, je hebt het druk, maar vul op zijn minst iets persoonlijks in! Als je echt haast hebt: "Leuk je gesproken te hebben, altijd handig te connecten...' Maar goed, je weet vast een betere.

Jaren geleden schreef Bas artikelen over de start-up business, voor NU.nl, Sprout, De Financiële Telegraaf, het Financieele Dagblad en Computerworld. Na een MBA aan de UvA werkt Bas nu voor diezelfde startup scene, in dienst van Jexia, een software development platform waar ontwikkelaars 70% minder tijd kwijt zijn aan het programmeren van een app.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!