Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit kun je als ondernemer met WhatsApp Business

WhatsApp kennen we als app voor particulieren, maar moederbedrijf Facebook breidt zijn businessmodel uit: vanaf nu is er WhatsApp Business, de bedrijvenvariant. Wat kun je hiermee als ondernemer?

Ok, kleine tegenvaller: WhatsApp Business is er nog niet voor Nederlandse bedrijven, maar dit staat wel op de planning. De dienst werd dit weekend allereerst gelanceerd voor de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Mexico, Italië en Indonesië.

Komende weken zal de dienst al nieuwe landen toevoegen, waaronder waarschijnlijk ook Nederland. Opvallend genoeg trapt WhatsApp Business af met een Android-app, de datum van de lancering van de iPhone-app is nog niet bekend.

WhatsApp Business

WhatsApp was tot nu toe vooral gericht op particulieren

Om echter alvast te kunnen anticiperen op wat er te gebeuren staat, geven we je hier de specs: wat kun je straks met WhatsApp Business?

Allereerst even iets over de reguliere variant van WhatsApp. Die is ingesteld op particuliere gebruikers, die elkaar berichten, video’s en foto’s willen sturen. Diverse tools maken het iets gemakkelijker om WhatsApp voor zakelijke doeleinden in te zetten, maar perfect werkt het verre van. Zo kun je een (bedrijfs)account niet op meerdere smartphones gebruiken. Hierdoor kun je dus niet een social media-team collectief laten werken met WhatsApp. Zo blijf je die ene WhatsApp-medewerker in je bedrijf hebben.

Wat je ermee kunt

Met WhatsApp Business wordt dit wel mogelijk, waardoor WhatsApp voor bedrijven een prominentere rol kan vervullen. Opvallend: terwijl Facebook recentelijk meedeelde minder posts van bedrijven te willen vertonen in de timeline, kiest dochteronderneming WhatsApp juist voor een nieuwe – seperate – dienst voor bedrijven.

Met WhatsApp Business kun je automatische antwoorden instellen

Een ander handigheidje van de nieuwe dienst van WhatsApp is dat je automatische antwoorden kunt opstellen, bijvoorbeeld voor vragen die geregeld de revue passeren (FAQ’s). Of automatische welkomstboodschappen of een afwezigheidsmelding. Op die manier ben je als ondernemer minder tijd kwijt aan social media en hou je dus meer tijd over voor wat er echt toe doet.

Als bedrijf krijg je bovendien je eigen profielpagina, net als bij – inderdaad – Facebook. Op die pagina kun je de gebruikelijke informatie plaatsen: wanneer je bedrijf geopend is, wat je locatie is en waar je voor staat. WhatsApp verivieert zelfs forsere ondernemingen met een vinkje, net als bij Twitter.

Ook is er een data-gedeelte bij de nieuwe dienst van WhatsApp. Als bedrijf wil je immers weten welk succes je social media-verkeer oogst. WhatsApp Business geeft statistieken over het aantal gelezen berichten en reactietijden. 

Voor een beter overzicht in de berichtenbrij kun je chats een label toewijzen, zoals ‘Prospect’, ‘Nieuwe bestelling’ of ‘Betaald’. Bedrijven kunnen hun account delen met meerdere medewerkers. 

Voor de volledigheid: als bedrijf kun je alleen contact opnemen met mensen die hun telefoonnummer hebben gedeeld, en akkoord hebben gegeven met het ontvangen van meldingen van jouw bedrijf.

KLM als klant

Van WhatsApp Business mag veel verwacht worden. Niet zomaar heeft een grote corporate als KLM al aangegeven met de dienst te willen werken, zodra deze beschikbaar komt. KLM wil het gebruiken voor de klantenservice, maar ook voor het versturen van reisdocumenten. Stukje futurisme dus.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ook journalistiek gezien is het interessant om WhatsApp Business de komende tijd in de gaten te houden. Nogmaals: terwijl Facebook zijn bedrijfsmodel meer toespitst op particulieren, gaat dochter WhatsApp de kant van de bedrijven uit.

Zal dit louter positieve effecten hebben voor WhatsApp, of zal het er vooral voor zorgen dat gebruikers, die doorgaans weinig op hebben met bedrijven op social media – uitwijken naar concurrenten als Telegram? Time will tell.