Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Facebook en Google kapen locatiediensten

Social mediabedrijf Foursquare wordt sinds deze week op de hielen gezeten door Facebook en Google. De giganten betreden de markt voor 'locatiediensten'. Ook het Nederlandse Feest.je verliest markt.

De markt voor locatiediensten begint volwassen te worden. Waar Facebook zijn service Places inmiddels aan adverteerders in Europa biedt, maakt ook Google nu het 'inloggen op locatie' mogelijk. Intussen breidt Foursquare zijn cliëntèle in ons land uit. Een klap voor de Nederlandse pionier Feest.je. Heineken verkiest Foursquare boven de Nederlandse dienst.

Inchecken op locatie

Een incheckapplicatie is een mobiele dienst die gebruikers in gelegenheid stelt om hun vrienden voortdurend te laten weten waar ze zich bevinden. Eén van de eerste incheckservices ontstond in 2007 in de vorm van het Amerikaanse Gowalla, maar de veruit populairste dienst is momenteel diens landgenoot Foursquare

Foursquare

De twee jaar geleden opgerichte startup, in handen van voormalig Google-medewerker Dennis Crowley, telt sinds deze week ruim zes miljoen gebruikers: een verdrievervoudiging ten opzichte van het aantal dat na het tweede kwartaal van 2010 op de teller stond. Per dag groeit het aantal leden met zo'n 25.000 mensen. De snelle stijging is met name te danken aan de zeer populaire Foursquare-iPhone app.

Spelelement

Op Foursquare wisselen mensen tips uit over de locaties die ze bezoeken. Daarnaast kent de dienst een spelelement: de gebruiker die het vaakst 'incheckt' op een plek, bemachtigt de titel 'burgemeester'. Het is een element dat interessant is voor retail- en horecamerken, omdat trouwe gebruikers vaak hun vrienden laten weten welk café, restaurant of winkelketen zij frequent bezoeken. De startup liet in 2010 een totaal van 381 miljoen keer checkins noteren. "Bij Foursquare checkt de gebruiker gemiddeld drie keer per dag in", zei Crowley deze week nog op een conferentie in Duitsland.

Zestig procent van de Foursquare-gebruikers is afkomstig uit de Verenigde Staten. Maar dat de dienst niet alleen interessant is voor Amerikaanse koffieketen Starbucks of pizzaboer Domino's, blijkt uit de interesse van Nederlandse bedrijven: KLM gaf afgelopen herfst cadeaus aan klanten, die via Foursquare incheckten op vliegveld Schiphol. Bij deze geste incasseerde Foursquare zelf geen geld, maar dat doet het binnenkort wel dankzij Heineken: deze week kondigden de bierbrouwer en de locatiedienst aan dat bezoekers van Nederlandse Heineken-cafés via Foursquare 'e-tjes' kunnen gaan verzamelen. Beschikt een gebruiker over een bepaald aantal 'e-tjes' van Heineken, dan mag hij onder meer als VIP een concert of feest bezoeken.

Feest.je

De deal gaat ten koste van de Nederlandse incheckconcurrent Feest.je, dat met 15.000 leden slechts eentiende van het aantal Nederlandse Foursquare-gebruikers bevat. "Foursquare heeft gewoon een veel groter bereik", zei Heineken hierover op Emerce. " Daarnaast heeft Feest.je nu de mogelijkheid om via hun app ook automatisch Foursquare te updaten. Daarmee maak je dus gebruik van de e-tjes die je kan sparen."

Google Latitude

Het kleine broertje Feest.je sloot onlangs wel een deal met Amstel: een duidelijk teken aan de wand voor andere kapers op de kust. Zoals bijvoorbeeld webgigant Google, dat sinds woensdag een incheckfunctionaliteit aanbiedt via Latitude, een al bestaande mobiele dienst die op de achtergrond iemands locatie in de gaten houdt en opvraagbaar maakt voor Google-vrienden.

Facebook Places

Facebook is de andere grote Amerikaanse vis in de vijver. Het sociale netwerk biedt sinds een half jaar met Places een location based-functionaliteit en kan bouwen op meer dan een half miljard leden, die samen zeven procent van de wereldbevolking vertegenwoordigen. Hoeveel Facebook-leden daadwerkelijk van de Places-functie gebruik maken, heeft het bedrijf van Mark Zuckerberg nog niet naar buiten willen brengen: Facebook laat het schimmig bij de schatting van 'miljoenen', terwijl Places buiten de VS toch op veel plekken nog niet beschikbaar zou zijn.

Daar waar Foursquare-gebruikers kortingen op producten van adverteerders voorgeschoteld krijgen, doet Facebook met Places Deals hetzelfde. Sinds maandag rolt Facebook de dienst uit in Europa: Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje zijn de eerste landen die aangedaan worden, anderen zouden 'zo snel mogelijk' volgen. De webreus voorziet de Europese introductie tegelijkertijd ook van publiciteit met een reeks partneraanbiedingen, zoals gratis Xboxen, kortingen op auto's (onder meer 20% op een Mazda MX) en uiteraard Starbucks-koffie. Als de mobiele Facebook-app een geel pictogram achter de naam van een winkel of horecagelegenheid vertoont, kunnen gebruikers er een een aanbieding verwachten.

Specialist vs alleseters

Of een specialist als Foursquare voorsprong kan behouden op giganten als Google en Facebook, is de vraag. Crowley zal Google momenteel nog niet vrezen: Latitude onderscheidt zich alleen van Foursquare door automatisch inchecken op locatie mogelijk te maken: een functie die Foursquare-gebruikers moeten bedienen via een aparte iPhone app, hoewel Crowley eerder aangaf ook de functie te willen toevoegen. Belangrijker is echter dat Latitude momenteel alleen voor Android-gebruikers beschikbaar is en geen spelelement aanbiedt. Latitude doet bovendien geen aanbevelingen: Foursquare reikt wel interessante locaties aan, aan de hand van het 'bezoekgedrag' van de gebruiker en diens vrienden.

Facebook versus Foursquare

Dezelfde argumenten gelden voor Facebook, maar Places heeft als platform wel een betere concurrentiepositie ten opzichte van Foursquare. Naast de enorme pool aan leden, kunnen gebruikers makkelijk locatiebepalingen voorzien van likes en commentaren. Verder kan het sociale netwerk dankzij diens profielen ook een groter aantal gebruikersgegevens verstrekken: data die zeer interessant zijn voor adverteerders. De leidinggevende over lokale diensten van Facebook, Emily White, zei dat in de VS meer dan 50% van de deelnemende adverteerders hun kortingsacties heeft verlengd. 

Foursquare zou op een voorspoedige toekomst kunnen vertrouwen, omdat haar service geïntegreerd is in Facebook: statusupdates zijn via een API aan iemands persoonlijke Facebook-prikbord toe te voegen. Ook biedt de start-up een veel grotere diversiteit aan soorten locaties, dan op andere netwerken het geval is. Crowley vanaf de conferentie in Duitsland: "Bij ons kan je veel dieper gaan. Het gaat niet alleen om hele gebouwen, soms ook bijvoorbeeld om een klaslokaal, of de meest populaire plekken in een buurt. Maar we moeten blijven innoveren, dat moeten we niet aan een ander overlaten."

En dat is geen understatement, zo lijkt het: ABI Research becijferde vorig jaar dat er in 2015 wereldwijd 1,8 miljard dollar in locatiegebaseerd adverteren zal worden gestoken. Een gegeven waar het op 4,7 miljoen dollar geschatte Foursquare zich graag aan vastklampt: momenteel zou de dienst volgens Amerikaanse sites nog maar een verwaarloosbare winst boeken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.