Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Innovatiebeleid dreigt te mislukken’

Ondernemersnieuws vandaag: noodkreet van innovatieve ondernemers, Evernote komt met mkb-app en Deense scheepvaartgigant gaat varen op revolutionaire biodiesel uit Eindhoven.

Elke dag het laatste nieuws in je mailbox? Neem een gratis abonnement op onze nieuwsbrief

1. Help, de innovatie verzuipt

Het gaat mis met de innovatie in Nederland. Het wetenschappelijk onderzoek dat aan de basis ligt, krijgt veel te weinig steun van de overheid Dat schrijven AkzoNobel, DSM, Pacques en tien andere grote bedrijven in een brandbrief aan minister Kamp van Economische Zaken. Het topsectorenbeleid, ingezet door zijn voorganger, dreigt op een mislukking uit te lopen. Die is gericht op meer samenwerking tussen ondernemers en wetenschappelijke instituten als TNO en NWO, maar juist die komt nauwelijks van de grond door de te strakke voorwaarden die daarvoor gelden. Op de bestaande samenweringsverbanden tussen wetenschap en bedrijfsleven wordt ondertussen te veel beknibbeld, aldus de brandbrief.  

2. Evernote gaat zakelijke markt op in Nederland

De Amerikaanse appmaker Evernote lanceert vandaag een versie voor zakelijk gebruik. Het bedrijf, dat volgens eigen zeggen ‘iedereen helpt alles te onthouden’, heeft inmiddels meer dan 50 miljoen gebruikers maar wil doorgroeien in Europa. Dat legt ceo Phil Libin uit in een interview met Sprout. En daar hoort ook een clouddienst bij die zich richt op het mkb: Evernote Business. De zakelijke versie van Evernote werd al eerder geïntroduceerd in Amerika, Canada, Japan, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Voor gebruikers verandert er op het eerste oog weinig, maar de app kan nu door de it-afdeling worden beheerd. “We wilden een soort business classversie maken,” aldus Libin.

3. TransIP: we verdubbelen in omzet 

Zonder marketingafdeling en met een kleine klantenservice kun je de grootste worden van Nederland. Dat bewijst Ali Niknam met zijn hostingbedrijf TransIP. Hij is vastbesloten dit jaar de omzet van 10 miljoen euro te verdubbelen, zegt hij in een interview met Sprout dat later vandaag verschijnt. Het bedrijf verhuurt onder andere serverruimte voor websites, registreert internetadressen en werd al snel de grootste van Nederland, met 100.000 klanten. Het geheim? “We maken gewoon fokking goede producten”.

4. Michiel Mol is klaar met Lost Boys

Vóór de internetkrach van 2001 was Lost Boys het heetste bureau van Nederland, daarna werd het klunen. Een paar overnames en fusies later is oprichter Michiel Mol blij dat zijn bedrijf als DigitasLBi verder kan, onder de (Franse) vlag van moederbedrijf Publicis. “In deze tijd kun je niet zonder schaalgrootte,” zegt de voormalige ceo en huidig ruimtevaartondernemer tegen Emerce. Aandelen in de nazaat van Lost Boys heeft hij niet meer. Maar hij vertrekt niet met stille trom: “Ik heb de twintig jaar bijna volgemaakt. In april geef ik nog een groot feest voor iedereen die ooit voor LBi heeft gewerkt en er nog werkt, dan zet ik er een punt achter.”

5. Consument niet blij met cookies

Hij is dé ergernis van alles en iedereen die online zijn geld moet verdienen: de cookiewet. Bedacht om de consument te beschermen in zijn privacy, maar – nu breken ergens een paar klompen – hij pakt nadelig uit voor internetters. Zegt de Consumentenbond: “Wij krijgen klachten van consumenten die aangeven hun privacy belangrijk te vinden, maar ook hechten aan gebruiksgemak. Ze ergeren zich eraan dat ze voortdurend de vraag voorgelegd krijgen of ze akkoord gaan met het plaatsen van cookies,” aldus directeur Bart Combée van de Bond. De cookiewet moet anders, vindt Combéé, en dat zullen veel ondernemers hartgrondig met hem eens zijn. Dus, staatssecretaris Sander Dekker, handen uit de mouwen voor een Cookiemonster dat iets aaibaarder is?

6. Maersk wil Eindhovense biodiesel stoken

Michael Boot heeft aan de Eindhovense TU een revolutionaire duurzame biodiesel ontwikkeld. Die is niet alleen gemaakt van plantaardig restmateriaal dat zelfs beesten niet vreten, maar brandt ook nog eens schoner dan welke diesel dan ook. Boot wil met zijn vinding, CyclOx gedoopt, de markt op en heeft inmiddels een dijk van een klant getekend. Maersk, de Deense rederij, wil zijn schepen op het spul laten varen. Puntje van huishoudelijke aard: er is nog geen productie, en de grondstof voor zijn peut moet Boot ook nog regelen. Maar dat is dankzij de Denen goed te doen, zegt Boot tegen Sprout: “Als ik een producent of toeleverancier de vele nullen uit het contract met Maersk laat zien, snappen ze dat ze een businesscase te pakken hebben.”

7. En dan dit: sorry Apple, de Galaxy IV komt

De definitieve iPhone-killer van Samsung komt eraan! Oké, we overdrijven, maar dat doen ook beleggers, die niet rusten totdat de koers van Apple minimaal is gehalveerd. Ze zullen er daarom reikhalzend naar uitkijken: de komst van de Galaxy IV. Samsung is tot nog toe de enige partij die met zijn fijne Android-toestellen een deuk wist te slaan in de hegemonie van de iPhone. De Koreanen stampen nog deze maand op volle toeren kraakheldere Amoled-schermpjes uit hun fabrieken, zodat de nieuwste Galaxy smartphone ergens half maart kan worden gelanceerd. Verwacht meer (mega)pixels, meer uithoudingsvermogen en brute rekenkracht. Arme Steve Tim!

   

Tot zover de Sprout update van 7 februari 2013. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren

Dit nieuws op je iPhone of iPad? Download NLinBusiness en krijg het beste van Sprout, Management Team, Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en IEX.nl.