Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

LinkedIn na beursgang 9 miljard waard

Met de beursgang van sociaal netwerk LinkedIn, lijkt de internetbubble terug van weggeweest. Er is echter een groot verschil: de internetbedrijven die nu naar de beurs gaan, maken omzet en verdienen geld. Maar of de waardes reëel zijn, is sterk de vraag.

LinkedIn ging gister publiek. Het is de grootste beursgang van een Amerikaans internetbedrijf sinds Google in 2004. De prijs per aandeel was vastgesteld op 45 dollar, maar ging gister direct door het plafond. Enkele uren na de opening beurs bereikte het aandeel een prijs van 122,70 dollar. Uiteindelijk sloot het aandeel op 94,25 dollar, waarmee LinkedIn een marktwaarde kreeg van een slordige 9 miljard euro.

Groupon en Facebook kondigden al eerder aan een IPO te willen doen. De verwachting is dat ze ergens in de komende twaalf maanden naar de beurs gaan. Analisten en beleggers staan te popelen. "Als LinkedIn al 9 miljard waard is, dan verheug ik me op de waarde van Facebook", zegt er een in de New York Times.

Overdreven

De marktwaarde van 9 miljard voor LinkedIn is op zijn zachtst gezegd overdreven. Het bedrag is namelijk 584 keer de winst van het afgelopen jaar en 37 keer de omzet. En 2010 was het eerste jaar dat LinkedIn winst maakte.
Daar staan wel 100 miljoen gebruikers tegenover, maar het businessmodel van de internetdienst is gebaseerd op het freemiummodel: in principe gratis, meer features tegen betaling. En juist bij de betaalde features ondervindt het steeds meer concurrentie van vacaturesites als Monster en Careerbuilder.
Wil LinkedIn blijven groeien en aantrekkelijk blijven voor aandeelhouders, dan zal het aantal betalende klanten fors moeten groeien. Met de enkele duizenden die ze nu hebben, kunnen ze de winstgevendheid niet verder opschroeven. Dat zullen er tien- tot honderdduizend moeten worden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bubble?

De marktwaarde van LinkedIn lijkt dan wat overtrokken, de verschillen met de tijd van de internetbubble (jaren 90 vorige eeuw) zijn groot, zo becijferde de New York Times. Het maakte onderstaand staatje, waarin het de prijzen per aandeel vergeleek na de eerste handelsdag van verschillende IPO's van internetbedrijven. Vergeleken met de beursgang van VA Linux in 1999 lijkt de waarde van LinkedIn ineens alleszins reëel.