Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Twitter start eigen fotodienst

Twitter is in hoog tempo verkeer naar zich toe aan het halen. Vorige week kocht het Tweetdeck, deze week lanceert het een eigen fotodienst. Slecht nieuws voor Twitpic, yFrog en het Nederlandse Mobypicture.

Twitter kiest naar verluidt de D9 conference van Wall Street Journal uit om zijn foto sharing dienst aan te kondigen, meldt TechCrunch op basis van ‘bronnen dichtbij’.  Twitter-ceo Dick Costolo houdt in elk geval woensdag een keynote.

Inhaalslag

Het zou een logische stap zijn die Twitter nu zet in wat een inhaalslag is. Zelf biedt de berichtendienst beperkte mogelijkheden voor het bewerken en verfraaien van berichten en het efficiënt bijhouden van de twitterbrij. (Zelf de iPhone app moest het door de overname van Tweetie binnenhalen) Daar zijn de afgelopen jaren veel derden op ingesprongen, met als bekendste Tweetdeck en de fotodiensten Twitpic, yFrog en Mobypicture. Wat veel gebruikers niet zullen weten: mobypicture is een Nederlandse dienst, opgezet door Mathys van Abbe.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Foto’s delen

Wie een foto wil delen, upoadt die naar Mobypicture of een andere dienst en plaatst een linkje in zijn tweet. De diensten van derden trekken behoorlijk wat verkeer en zijn dan ook druk in de weer met advertenties als businessmodel – iets waar Twitter zelf nog niet echt mee aan de slag is. Twitpic en ImageShack, het bedrijf achter Yfrog, halen miljoenen op aan advertentie-inkomsten, maar ook bij investeerders: ImageShack heeft meer dan tien miljoen aan funding opgehaald bij grootheden als Sequoia Capital en Index Ventures. Als Twitter het fotodelen gemakkelijker maakt door het zelf aan te bieden, kan dat de anderen verkeer kosten.

En andere diensten

Twitter waarschuwde er al eerder voor: derden die diensten ontwikkelen bovenop Twitter moeten oppassen. De officiële reden is, dat het de toegankelijkheid en kwaliteit van de Twitter-ervaring wil garanderen. Daarom heeft het ontwikkelaars nu zelfs expliciet verteld, dat ze moeten stoppen met het nabouwen van Twitter via hun eigen clients. De algemene voorwaarden voor het gebruik van de Twitter-api zijn ook opgestrakt om het eco-systeem aan banden te leggen. Maar met een advertentiesysteem in aantocht, draait het natuurljik vooral om verkeer. Vorige week schakelde Twitter daarom alvast een grote partij uit: TweetDeck. Dat werd voor 40 miljoen dollar opgekocht. Geld speelt natuurlijk geen rol met een waardering van 7 miljard, en het scheelde toch weer 13 procent van het twitter-verkeer.