Vero daagt Instagram uit met zogenaamde privacy-app

Instagram en Facebook worden uitgedaagd door een dubieuze Libanese miljardair en een peloton Russische developers. Wordt de zogenaamd privacyvriendelijke app Vero het nieuwe Instagram, of krijgt het binnenkort een welverdiend plaatsje op het Google+-kerkhof?

De medewerkers van Instagram en Facebook moeten de borst nat maken voor een nieuwe social media-app, genaamd Vero. De app bestaat al sinds 2015, maar wist afgelopen week opeens naar de top te schieten in de applijsten van Apple en Android. Vero is zo populair omdat het platform het businessmodel van Mark Zuckerberg frontaal aanvalt. Zo maakt Vero geen gebruik van algoritmes en heeft het dus een chronologische timeline. Ook belooft het bedrijf geen advertenties te tonen.

In plaats van iets standaard te delen met al je gebruikers, kun je via Vero posts eenvoudig delen met een selectie gebruikers. Hier staat tegenover dat Vero toe wil naar een abonnementsmodel. In de toekomst zullen gebruikers dus moeten betalen voor de app. De eerste miljoen Vero-gebruikers mogen de app echter voor altijd blijven gebruiken.

Opstartproblemen

Je kunt je profiel bij Vero niet zomaar wissen

Vero mag zich dan afzetten tegen de algoritmes van Facebook en Instagram, toch begonnen die apps ooit ook met chronologische timelines. Helemaal nieuw is dat Vero dus niet. Bovendien heeft de app nog de nodige technologische opstartproblemen. Veel gebruikers kregen na het plaatsen van een post een foutmelding. Sprout probeerde het ook en had daar overigens geen last van. Dankzij ons is de app nu een foto van een leeg koffiekopje rijker.

Een waardevol stukje data voor het bedrijf, al zeggen we het zelf. Dat we de app voorlopig niets meer gunnen dan een foto van een leeg koffiekopje heeft ermee te maken dat Vero een nogal een dubieuze app blijkt te zijn. Het platform positioneert zich als privacyvoorvechter, maar gebruikers kunnen hun profiel niet zomaar wissen. Hiervoor dienen ze eerst contact op te nemen met het bedrijf. Het moet in de toekomst opgelost worden, meldde Vero al. Het leverde Vero de hashtag #DeleteVero op. Ook zou Vero foto- en videomateriaal van gebruikers kunnen hergebruiken. Zien wij ons koffiekopje straks op een reclameposter staan?

Russische programmeurs

De social media-consument van 2018 wil niet meer fungeren als data-melkkoe

Nog een reden om Vero niet te installeren, is hun ceo. Deze man heet Ayman Hariri. Dit is een Libanese miljardair die in het verleden een bouwbedrijf had waarbij hij zijn werknemers naar verluidt niet tot nauwelijks betaalde en ze liet leven onder erbarmelijke omstandigheden met nauwelijks voedsel, drinken en medische zorg. Het lijkt wel Rusland ten tijde van de bouw van het Olympisch stadion bij Sotsji, zou je zeggen. Een beetje wel, want Vero zou gemaakt zijn door Russische programmeurs. Kan natuurlijk goed volk zijn, maar na de beïnvloeding van de Amerikaanse verkiezingsstrijd in 2016 blijf je toch - terecht - sceptisch. Wordt Vero dan ook de nieuwe Telegram, een app die zich als privacyvoorvechter positioneerde maar wordt verdacht van banden met het Kremlin?

Gezien alle kritiek die de app nu al over zich heen krijgt, achten wij de kans klein dat Vero het nieuwe Instagram wordt. Het is de afgelopen jaren platforms als Ello, Peach en Google+ ook niet gelukt. Om zoiets te bereiken, zul je met een origineler idee moeten komen dan simpelweg een social media-platform. HQ Trivia bewees eerder dit jaar met een online quizshow dat het kan. Wel legt de plotselinge populariteit van Vero pijnlijk de zwaktes rondom privacy bloot van Facebook en Instagram. De social media-consument van 2018 wil niet meer fungeren als data-melkkoe. Werk aan de winkel dus voor Mark Zuckerberg.

Lees ook: Facebook staat onder druk, dreigt een identiteitscrisis?

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.