Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Week 38: Bisnote

Ondernemer Fabian Nijlant is druk bezig met de beta launch van Bisnote, een sociaal netwerk waarop bedrijven hun zakelijke relaties en testimonials aan potentiële klanten kunnen presenteren. "Er is nu geen service die de relaties tussen bedrijven in kaart brengt."

Hoe kwam je op het idee van Bisnote?

“Toen ik nog verantwoordelijk was voor de online sales van TomTom kwamen er regelmatig bureaus langs die hun product of dienst wilden verkopen. In de presentaties die zij gaven zat altijd een slide met logo’s van bedrijven waar zij al zaken mee deden, of hadden gedaan. Bedrijven verkopen zich graag via hun klanten.

In diezelfde periode was ik op zoek naar een bureau voor het managen van het Europese affiliate marketing programma van TomTom. De mij bekende Nederlandse bureaus hadden weinig tot geen internationale ervaring. Uiteindelijk ben ik met hulp van Google bij een Duits bureau terecht gekomen. Wantrouwig over alles wat ze beloofden op hun website checkte ik de klanten waar ze mee werkten. Omdat dit klanten waren die qua omvang en branche vergelijkbaar waren met TomTom was ik ervan overtuigd met een geschikte partij te maken te hebben.

Maar ondanks het feit dat bedrijven zich verkopen via hun klanten, en potentiele klanten bedrijven beoordelen op basis van hun klantenbase, bestaat er geen plek waar deze twee samen komen. Hierdoor ontstond het idee voor Bisnote.”

Hoe lang duurde de conceptfase?

“Ongeveer een half jaar. Toen het idee vorm begon te krijgen in m’n hoofd, was ik nog volop bezig met interim klussen bij Sonos en Shell. In de avonduren ben ik het idee gaan uitwerken; checken op ‘open eindjes’. Daarna heb ik het concept voorgelegd aan een paar mensen met veel online ervaring, en aan mensen die mogelijk als klant van Bisnote gebruik zouden maken. De reacties waren erg positief. Bisnote bleek te voorzien in de behoefte van veel bedrijven om zich op basis van hun prestaties te profileren.

Bisnote is overigens nog steeds volop ‘work in progress’. We hebben een alfaversie ontwikkeld om Bisnote werkend te kunnen laten zien, en zijn nu in voorbereiding op een bèta release waarmee we een pilot kunnen draaien. De bedoeling van de pilot is om Bisnote te testen in de Media, Online, IT branche in Nederland. De ervaringen die we hier op doen, stellen ons in staat het concept bij te stellen waar nodig, en geeft ons waardevolle informatie over de cruciale business KPI’s. Na de pilot begint de grootste uitdaging: het uitrollen van Bisnote naar meer branches en landen…”

Wie zijn je concurrenten?

“Voor zover ik heb kunnen nagaan is er geen vergelijkbare service waarbij het in kaart brengen van relaties tussen bedrijven wordt gebruikt als basis voor het vinden van de meest geschikte leverancier. Het internet loopt wel over van de business directories en buyers guides. Maar de informatie die deze sites bieden is echter gebaseerd op onder meer hoeveel de bedrijven hebben betaald voor opname in de lijst, of wat deze bedrijven allemaal graag zouden verkopen. Het gevolg is dat zelfs een klein webbureau zich presenteert als ‘full service internetbureau’. Het is een pure marketingboodschap en heeft vaak weinig te maken met dat waar bedrijven echt ervaren in zijn.

Daarnaast is de informatie die op deze sites geboden wordt statisch. De sociale component ontbreekt. Op Bisnote onderhouden bedrijven hun eigen profiel, zijn de aangegeven bedrijfsrelaties gevalideerd, en heeft iedereen op deze manier gelijke kansen om als best gekwalificeerde bedrijf naar boven te komen in een specifieke zoekopdracht. Uiteindelijk is dit waar potentiële klanten in geïnteresseerd zijn: zij zoeken een bedrijf met aantoonbare ervaring in een specifieke dienst of product; niet het bedrijf dat het hardste schreeuwt of het grootste marketing budget heeft.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ben je op zoek naar groeikapitaal?

“Ja en nee. De pilot gaan we met eigen middelen financieren. Daarna willen we echter geen tijd verliezen en daarom nu al graag investeerders betrekken. Er ligt een duidelijk plan waarin op verschillende momenten nog bijgestuurd kan worden, en waarbij de pilot uiteindelijk bepaalt hoe we verder gaan. Het risico voor een investeerder is daarom beperkt terwijl de potentie enorm is. Bisnote is niet beperkt door regio, land, industrie of branche.”

Wat voor targets heb je voor 2013?

“Het belangrijkste voor 2013 is dat we een succesvolle pilot gaan draaien. Het absolute aantal bedrijven dat mee doet is niet de belangrijkste indicator voor succes. Wij zijn meer benieuwd naar het tempo waarin bedrijven zich aanmelden en vooral hoe actief zij zijn op het platform. Als Bisnote ‘stickiness’ heeft dan is de toekomst veelbelovend.”