Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Special marketing 2.0: Social network marketing

Naast Hyves en Facebook ontstaan steeds meer gerichte social networks, met bijbehorende marketingmogelijkheden. Zo is er sinds kort profielensite Sparkx, voor ‘professionele levensgenieters'. Mede-oprichter Suzan Fluitman legt uit welke opties er zijn in een social network als Sparkx.

Waar vind ik een betrouwbare schoonmaakster, de lekkerste carpaccio van de stad of een leuk hotel in Barcelona? Antwoord op dit soort vragen vind je niet googlend op internet; het zijn typisch dingen waar je je vrienden voor belt. En waar je een social network voor kunt bouwen, bedachten Suzan Fluitman (41) en Andries Voskamp (28). Vlak voor de zomer lanceerden zij Sparkx.nl, een profielensite waar mensen ‘met bovengemiddelde eisen aan kwaliteit’ tips en adressen met elkaar delen. Van restaurants tot reisbestemmingen, in binnen- en buitenland.

 

De ‘Gouden Gids van het goede leven’ noemde Elsevier de site lovend. Maar eigenlijk is het dat niet, zegt Fluitman, die sinds 1995 in de internetsector werkt. “Het is juist andersom. Wij bieden mensen geen adressen. Het zijn de leden van Sparkx zelf die, door informatie te delen met elkaar, een gids samenstellen. Een ‘social directory’ dus.”

 

Hoog gepositioneerd

Sparkx richt zich op een redelijk specifieke doelgroep: hoger opgeleiden tussen 27 en 45 jaar, met de nadruk op ondernemers en creatieven. Noem het elitair, zoals sommigen doen, maar Sparkx heeft zich bewust hoog gepositioneerd. “Omdat je in het begin een relatief kleine groep leden hebt, is het in eerste instantie belangrijk dat mensen vinden waar ze naar op zoek zijn. Als je het dan te breed neerzet, vinden mensen niet direct wat ze zoeken. De kunst is dat je de juiste mensen bereikt.”

 

In een eerste concept, toen Sparkx een gesloten netwerk voor feesten was, konden mensen alleen op uitnodiging lid worden. Van het invitation only principe is Fluitman afgestapt. “Selectie is heel belangrijk. Het is natuurlijk een groot risico geweest om het open te zetten. Maar als je je goed positioneert, selecteert je publiek zich vanzelf. Als je bij de profielen kijkt wie er lid is geworden, zie je een hele rits aan mensen op senior functies bij Heineken of Philips.” Door het onderwerp en door de volwassen uitstraling van het netwerk voelt deze groep zich aangetrokken tot Sparkx, verklaart Fluitman.

 

Negatieve recensies

Inkomsten heeft Sparkx nog nauwelijks. Nu komt het voornamelijk uit advertenties op de site, maar Sparkx is steeds meer een lead generator, aldus Fluitman. Haar bedoeling is naar een businessmodel te gaan waarbij Sparkx samenwerkt met partners om op die manier leden een speciale korting te kunnen geven. “Zo kunnen we een sauna die door onze leden wordt genoemd, benaderen met de vraag of zij leden van Sparkx korting willen aanbieden.” De sauna krijgt publiciteit in een advertorial, de leden korting en Sparkx een percentage commissie. Een eerste actie loopt op dit moment met het kledingmerk Little SoHo, dat Sparkx-leden vijftien procent korting geeft.

 

Partneren met een social network vraagt een bepaalde durf. De partner moet zich namelijk wel realiseren dat leden die ontevreden zijn over de sauna of service daar ondanks die fijne korting wel een negatieve recensie over kunnen schrijven. En dat kun je als organisatie alleen opvangen door naar die mensen te luisteren en met ze te communiceren, zegt Fluitman.

 

Dat social networkers niets van advertenties moeten hebben, is volgens haar niet waar. “Dat heeft met de aanpak te maken. In veel netwerken gaat het mis met de acceptatie van adverteerders, omdat ze er in eerste instantie niet waren en later opeens wel. Zoals in Facebook. Dan gaan mensen heel negatief reageren. Als je direct met adverteren begint, wat wij hebben gedaan, is iedereen het gewend. Op de een of andere manier hebben mensen er dan geen last van.  En vinden ze het dan ook acceptabel dat er advertenties zijn.”

 

Door Ellen Nap

Adverteren op andere social networks

Hyves: op de grootste vriendensite van Nederland kunt u banners plaatsen. Gericht op een kleine, specifieke doelgroep of alle zeven miljoen gebruikers.

Facebook: kreeg veel negatieve publiciteit rondom het advertentieprogramma Beacon, dat op de persoonlijke pagina van de gebruiker toonde wat hij of zij op internet had gekocht. Sinds deze zomer kunnen Facebookers advertenties beoordelen.

LinkedIn: net als de algemene profielensites heeft ook LinkedIn recent zijn site opengegooid voor sociale applicaties van andere partijen. Onlangs lanceerde LinkedIn een nieuw advertentieprogramma, waarbij advertenties op de site van derden worden vertoond.

MySpace: wereldwijd een van de grootste social networks. Onlangs sloot het netwerk een overeenkomst met MTV om advertenties te plaatsen bij clips van MTV-programma’s die gebruikers op hun pagina zetten.

Waarom is adverteren binnen social networks interessant?

Omdat een zeer groot aantal mensen actief is binnen de verschillende social networks kunt u een groot bereik opbouwen. Bovendien laten mensen ‘sporen’ achter binnen deze social networks.

 

Wat kun je daar als adverteerder mee?

Bezoekers geven hun demografische gegevens op. Wanneer een bepaald profiel inlogt, kunt u een voor die persoon relevante advertentie laten zien. Ook geeft de doelgroep in veel gevallen hun interessegebied aan, kunnen ze zich abonneren op een gesponsord profiel van een adverteerder en kunnen ze beeldmateriaal van adverteerders in hun eigen profiel zetten. Wanneer vrienden langskomen op de profielpagina’s, zien ook die de uitingen.

 

Waar moet je op letten?

Dat u heel goed weet waar u mee bezig bent. Daarom is het handig als u er ook zelf actief in bent. Spreek de doelgroep aan op een manier die hen prikkelt en bij hen past. Bekijk kritisch hoe uw boodschap onder de aandacht wordt gebracht, vanzelf gaat het niet gebeuren.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.