Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Willem van Roosmalen: ‘Werk uit handen geven, vond ik de grootste uitdaging’

Solliciteren, dat kan een stuk spannender, vindt Willem van Roosmalen (32). Met recruitment-platform Homerun wil hij vacatures persoonlijker maken.

Ambassadeurs
In onze Ambassadeurs-reeks spreken we innovatieve ondernemers, die zichzelf bewezen hebben en Nederland kleur geven. Hoe zag hun weg naar de top eruit?

De recruitmentsoftware van ex-Startup van de Week Homerun richt zich op verhalende vacatures. Verwacht geen teksten over ‘creatieve duizendpoten’ en ‘salestijgers zonder 9 tot 5-mentaliteit’. Nee, bij Homerun moeten aangesloten bedrijven laten zien hoe hun cultuur daadwerkelijk is. Sollicitanten krijgen op hun beurt vragen als ‘Wie is je held?’ en ‘Welke magazines lees je?’.

Medeoprichter van dit platform is Van Roosmalen, die in 1985 in het Brabantse dorpje Bergeijk ter wereld kwam. Bij Sprout zijn wij ook niet zo van de ‘spinnen in het web’ en de ‘dynamische teamspelers’. Homerun dragen we daarom een warm hart toe en Van Roosmalen is vanaf nu Sprout Ambassadeur.

Bij Philips heb je weinig invloed en ben je slechts een pionnetje

De ondernemer studeerde Commerciële Economie in Eindhoven en later Designmanagement aan de HKU. Korte tijd werkte Van Roosmalen bij Philips, maar daar kon hij niet aarden. “Het bedrijf was te groot”, zegt hij. “Het was een logge omgeving. Ik zag het als een langzame olietanker waarbij je maar een heel klein beetje kunt bijsturen. Je hebt weinig invloed en bent slechts een pionnetje.”

Een carrière als ondernemer waarbij je zelf alles mag bepalen, lag daarom al snel in het verschiet. Van Roosmalen startte in 2008 creatief contentplatform Fontanel. In 2014 begon hij te werken aan het in Amsterdam gevestigde Homerun. Dit zijn Van Roosmalens ondernemerslessen.

Wanneer begon je je huidige bedrijf en hoe zagen de begindagen eruit?

“We (Van Roosmalen en compagnon Thomas Moes – red.) zijn in februari 2015 live gegaan. We hadden al Fontanel, een platform voor de creatieve industrie dat begon met content en uitgroeide naar een vacaturebank. Het vormde de brug naar Homerun, dat we begonnen vanuit het Rotterdamse kantoor van Fontanel. We merkten dat vacatures geen reflecties zijn van hoe het echt is om ergens te werken. Met Homerun maakten we kennis met het bouwen van een product in plaats van een contentplatform. Gebruikers konden inloggen en we zagen schaalbaarheid. Dat misten we bij Fontanel. Inmiddels werken er negen mensen bij ons.”

Wat vond je als ondernemer de grootste uitdaging?

Het bedrijf was plotseling niet alleen meer van ons, maar van ons allemaal

“Loslaten. Er is een verschil tussen een bedrijf met een tot twee werknemers en een met negen man personeel. We realiseerden ons dat het bedrijf niet meer van alleen van onszelf is, maar van ons allemaal. Je moet je werknemers vertrouwen, en minder over hun schouders meekijken. Ook moet je werk uit handen geven. In het begin wilde ik bijvoorbeeld alle teksten eerst lezen voor ze de deur uitgingen. Nu kijk ik er niet meer naar.”

Heb je ook iets kunnen leren van andere ondernemers?

“Ja. Er is geen vaste waarheid, geen one way to go. Als ik dezelfde vraag aan meerdere bedrijven stel, krijg ik verschillende adviezen. Ik heb geleerd dat je moet luisteren, maar dat uiteindelijk je gevoel als ondernemer het belangrijkst is. Het klinkt cliché, maar je moet op je eigen kwaliteiten vertrouwen. Advies van andere bedrijven moet je daarom altijd in de context zien.”

Wat is je missie en wat zou je nog graag willen bereiken?

De wereld van het werk is aan het veranderen

“Onze filosofie heet ‘the art of work’. Dit is een metafoor voor de beweging waarvoor wij staan bij Homerun. De wereld van werk is aan het veranderen. We willen werkgevers helpen om zichzelf interessant te houden voor werknemers. We willen bedrijven helpen en inspireren om de transitie te versnellen. Want ieder bedrijf gaat een transitie door. Vergelijk het met Tesla, dat de onvermijdelijke transitie naar duurzame energie versnelt. Wij doen iets vergelijkbaars, maar dan voor de werkvloer.”

Als je een advies mag geven aan je 20-jarige zelf, wat zou dat dan zijn?

“Heb meer geduld. Ik denk dat ik toen verwachtte dat je sneller iets zou bereiken. Als ik niet meteen verandering zag, zou het wel verkeerd gaan, dacht ik toen. Dat ligt natuurlijk anders.”

Als je dit bedrijf niet zou hebben, wat zou je dan doen?

Als ik niet meteen verandering zag, zou het wel verkeerd gaan, dacht ik vroeger

“Ik denk dat ik wel eigen baas zou willen blijven. Ik zou dan iets doen waarbij ik ons creatief DNA kan blijven inzetten voor de veranderende wereld van het werk. Misschien iets met een andere insteek, of in een andere industrie. Een planning voor toekomstige ondernemingen heb ik verder niet.”

Welk ondernenersboek moet iedereen lezen?

Als succesvol bedrijf moet je iets teruggeven aan de wereld

Let My People Go Surfing van Yvon Chouinard. Dat is de oprichter van Patagonia. Hij beschrijft de ontstaansgeschiedenis van zijn bedrijf en zijn filosofie op productontwikkeling en HR. Chouinard vindt dat bedrijven die commercieel succesvol zijn iets terug moeten geven aan de wereld. Dat doen wij ook met ons bedrijf. We gebruiken ondernemingen niet alleen voor de korte termijn, maar we helpen ze ook bij hun transitie.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Welk bedrijf heeft het in zich de nieuwe Booking of Adyen te worden?

Mollie. Ik vind het een mooi bedrijf, omdat ze design en tech op een heel hoog niveau hebben staan. Dat is best ongekend in dat wereldje. On-Nederlands goed, vind ik ze.”