Marktplaatsconferentie in Berlijn: ‘We gebruiken allemaal Uber en Thuisbezorgd’

The Marketplace Conference

Marktplaats- en platformadepten treffen elkaar op 19 november in Berlijn. Dan vindt de eerste Europese editie plaats van The Marketplace Conference, met sprekers van onder meer TakeAway en SoftBank. Sprout blikt vooruit met mede-organisator Jeroen Arts.

De Oostenrijkse VC Speedinvest investeert sinds enkele jaren in onder meer digitale marktplaatsen en platforms. De durfinvesteerder merkte echter al snel dat er weinig evenementen zijn voor ondernemers in deze branche. Ze besloten het daarom zelf te doen met The Marketplace Conference, een speciaal event rondom digitale marktplaatsen. Om het half jaar vindt dit samenkomen van marktplaatsliefhebbers plaats in San Francisco en Berlijn.

De eerste editie was vorig jaar in San Francisco. “We wilden het aanvankelijk kleinschalig doen met honderdtwintig bezoekers”, zegt Jeroen Arts, die namens Speedinvest meehelpt aan de organisatie. “Het werden er uiteindelijk honderdtachtig. Ons evenement is bedoeld voor ondernemers en investeerders in deze branche, die lessen willen delen. Dit werd volop gedaan.”

TakeAway en WeWork

Zovelen van ons gebruiken Thuisbezorgd, Uber en Booking

Gek is alle animo voor een dergelijk evenement niet, denkt Arts. Hij merkt dat de branche steeds prominenter wordt op het wereldtoneel. “Online marktplaatsen worden steeds belangrijker in ons dagelijks leven. Zovelen van ons bestellen via Thuisbezorgd, reizen met Uber of boeken een hotel via Booking.com.”

Het evenement in Berlijn vindt er voor de tweede keer plaats. Voor Nederlandse ondernemers is Berlijn niet direct naast de deur. Arts probeert ze te trekken door in te zetten op relevante thema’s. “Onderwerpen zoals growth hacking, marketing en sales worden volop besproken”, zegt hij. De lijst met sprekers is dan ook omvangrijk. Zo zullen prominenten van Takeaway, WeWork, Accel en zelfs SoftBank het podium betreden.

The Marketplace Conference

Netwerken

Je leert er hoe je een marktplaats kunt laten schalen

“Ook leer je er hoe je een marktplaats zo opbouwt dat je kunt schalen en leren we je veel over je operationele zaken”, vervolgt Arts. “Bijvoorbeeld hoe je je hiring-proces het beste kunt opzetten en hoe je je productteam zo opzet dat je er het maximale uithaalt. Ook wordt er gesproken over het ophalen van kapitaal. Een aantal investeerders vertelt wat er nodig is om een investering op te halen. De dag eindigt met een netwerkblok, zodat je er contacten kunt opdoen. ik verwacht vijfhonderd bezoekers, van wie 70 procent ondernemer is.” Er zullen investeerders komen van de internationale durfinvesteerders NEA en Battery Ventures.

Arts adviseert ondernemers die naar het evenement gaan om de netwerktool te gebruiken. “Hiermee kun je één-op-één-meetings met investerders boeken. Bekijk de tool al van tevoren, zodat je een goed overzicht hebt van wie er komen. Op die manier kun je zoveel mogelijk uit het evenement halen voor jezelf. Wil je met investeerders spreken? Wees dan goed voorbereid. Zorg ervoor dat je een pitchdeck klaar hebt, zodat je die erbij kunt pakken zodra je deze nodig hebt.”


Sprout-leden krijgen 15 procent korting op The Marketplace Conference. Check onze event-pagina voor alle info voor leden.

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl