'Vrouwelijk ondernemerschap moet buzzword worden'

Vrouwelijk ondernemerschap moet bij de grote bedrijven een buzzword worden, vindt Simone Brummelhuis, mede-oprichter van Iens en TheNextWomen. 'Vrouwelijk ondernemerschap moet het nieuwe duurzaam worden.'

"Van investeerders hoor ik dat ze weinig ondernemersplannen krijgen van vrouwen en dat er daarom weinig vrouwen in de ondernemerswereld zitten," vertelt Brummelhuis. Maar tijdens de TheNextWomen Innovation Summit op 23 mei, staan er toch honderd vrouwen met veelbelovende ondernemersplannen. Brummelhuis: "Natuurlijk had het de TheNextWoman top duizend moeten zijn, in plaats van honderd, maar het is een begin."

Culturele ommekeer

"Omdat er minder vrouwen zijn in de ondernemerswereld, moeten we het harder roepen," zegt Brummelhuis. TheNextWomen wil een culturele ommekeer bewerkstelligen. Het belang van aandacht voor vrouwelijk ondernemerschap zit volgens Brummelhuis op twee vlakken: "Het komt nog steeds voor dat vrouwen voor hetzelfde werk, minder betaald krijgen dan mannen." Ook blijkt uit recentelijk onderzoek van Harvard, dat investeerders eerder geneigd zijn te kiezen om in mannelijke ondernemers te investeren, zelfs wanneer de pitch inhoudelijk gelijk is aan die van een vrouwelijke ondernemer.

Naast het culturele aspect staat het economisch belang natuurlijk voorop. De jaarcijfers van een divers team vallen hoger uit dan die van een bedrijf met uitsluitend mannen of vrouwen. 

Sneeuwbaleffect

TheNextWomen creëert een opstapmechanisme met een positieve weerslag op de markt. "Vrouwen die vijf jaar geleden kwamen pitchen en succesvol zijn geworden, vragen we nu om zich als investeerders aan de TheNextWomen te hechten. Op deze manier zijn 55 investeerders aangehaakt, en het sneeuwbaleffect zorgt ervoor dat er een vrouwelijk ondernemersnetwerk ontstaat."

Brummelhuis: "In de ondernemerswereld is je netwerk van levensbelang. Nu zitten mannen en vrouwen in verschillende netwerken. Mannen kennen mannen, vrouwen kennen vrouwen." De Innovation Summit is de link tussen deze netwerken en zorgt ervoor dat startende vrouwelijke ondernemers zich kunnen spiegelen aan succesvolle vrouwen.

Missie

Volgens Brummelhuis is het doel nog niet bereikt. "Wij ambiëren groei, net zoals onze doelgroep." Het is tenslotte wel; walk the talk. We zijn geen stichting dus als we een duurzaam verschil willen maken, moeten we fondsen aan trekken."

Daarnaast is TheNextWoman bezig met het aantrekken van grotere spelers uit het bedrijfsleven. Met bedrijven van het formaat Ernst&Young en Facebook, worden nu gesprekken gevoerd om vrouwelijk ondernemerschap ook op hun agenda te zetten. "Het is nog niet zo'n populair buzzword als bijvoorbeeld duurzaamheid, zegt Brummelhuis, "dan staan zo honderd bedrijven in de rij. Dat effect moet bij vrouwelijk ondernemerschap nog op gang komen." 

Stem mee

Wil je meebepalen welk vrouwelijk toptalent haar pitch mag houden voor een vakjury tijdens de TheNextWomen Innovation Summit? Stem dan hier op jouw favoriet!

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl