Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘De succesvolste bedrijven blijven voor altijd startup’

Als je niet vernieuwt, word je ingehaald. Zeker in dit razendsnelle digitale tijdperk waar slimme data- en techbedrijven de markt overheersen. Maar alleen innovatie of een goed idee zijn niet genoeg. Startups en bedrijven, die willen groeien, hebben durf, kennis en creativiteit nodig.

En dat is precies wat Born05 Ventures, van het Utrechtse bureau Born05, te bieden heeft aan veelbelovende startups én corporate ventures. 

De volgende bestseller

De ontstaansgeschiedenis van Born05 (waar Ventures sinds 2015 onderdeel van is) leest als het succesverhaal van een geslaagde Silicon Valley-startup. In 2005 opgericht door drie schoolvrienden, begonnen vanuit een oude kapperszaak en vijftien jaar later uitgegroeid tot een award-winning agency met klanten als KLM, Bol.com en ASN.

De pure ondernemersdrang zit Born05 dus in het bloed. En het bloed kruipt… Dus werd Born05 Ventures in het leven geroepen. Met deze ondernemingstak koppelt Born05 zijn digitale products en services aan de wil om iets from scratch op te bouwen, het nemen van risico’s en het durven investeren in dromen. Innovaties ontstaan vanuit de ‘onderkant’ van de markt. Met de gespecialiseerde venture-tak wil Born05 daar onderdeel van zijn.

Commercieel directeur Jurriaan Duivenvoorden: “Naast propositiebouwers zijn wij echte merkdenkers. We kunnen een bestaand verhaal verder brengen óf het boek helemaal vanaf nul schrijven. Eigenlijk zijn we altijd bezig met de volgende bestseller.” 

Zwemmen met droog haar

In eerste instantie is Born05 Ventures opgericht om startups te helpen bij het valideren, realiseren en vermarkten van hun propositie. Born05 Ventures heeft hiervoor alles in huis en bouwt mee aan merk en product, kijkt naar de organisatie en verzorgt onder meer de marketing en communicatie. 

“We zwemmen niet met droog haar”, legt creatief directeur Sjors van Hoof uit. “We stappen erin als mede-oprichters en blijven net zo lang aan boord totdat een startup op eigen benen kan staan. Born05 Ventures heeft hiervoor zelfs een eigen investeringsfonds. Hiermee onderscheiden we ons echt van accelerators of incubators, die toch meer tijdelijk en procesgedreven zijn. We adviseren niet alleen, we fixen ook. De kennis die we daarbij opbouwen, gebruiken we nu om corporates te helpen bij het versnellen van hun innovaties.”

Beyond the box

Het werken aan zowel ‘kleine’ startups als bestaande merken was volgens Van Hoof nog een reden om Born05 Ventures te starten. “We willen al onze UX’ers, developers, designers, creatives en projectmanagers de kans geven om vanaf het eerste begin bij een merk, product of dienst betrokken te zijn. Innovatie verweven in de cultuur van onze club. Dat brengt heel andere uitdagingen met zich mee en het prikkelt je om beyond the box te denken.”

Want zo is het natuurlijk wel. Born05 werkt al jaren voor grote klanten en wint daar ook regelmatig prijzen mee. Maar corporates helpen bij het oplossen van digitale communicatievraagstukken is iets heel anders dan het uitkristalliseren van de purpose van een startup, en het op een lean and mean manier tractie creëeren in de markt. De mix van deze twee expertisegebieden vormt dé usp van Born05 Ventures. Vindt ook Duivenvoorden: “Deze combinatie stelt ons in staat om grote organisaties dezelfde mate van innovativiteit en betrokkenheid te bieden als aan startende ondernemers.”

Van Hoof vervolgt: “Voor goedlopende corporates is het nemen van risico’s niet per se onderdeel van het businessmodel. Maar innovatie is wel het sleutelwoord vandaag de dag; niemand wil de boot missen. Born05 Ventures helpt corporates daarom vooral bij het sneller kunnen bepalen van de potentie van een idee. Dankzij onze frisse blik en de directe realisatie van een draft design, prototype of case video wordt een idee sneller tastbaar binnen een organisatie en is eerder ruimte voor feedback vanuit consumenten”

‘Niks mee gewonnen’

Een belangrijk punt van aandacht is dat het niet enkel gaat om het ontwikkelen van een nieuw product of vooruitstrevende service, benadrukt de creatief directeur. “Vaak zijn we vooral bezig met het aanscherpen van de propositie en het checken of iets haalbaar is. Een goed idee blijft een goed idee, maar daar heb je nog niks mee gewonnen. Het traject dat erop volgt is des te belangrijker.”

Snelheid speelt daarin een grote rol, vervolgt Duivenvoorden: “Het is zaak om zo vroeg mogelijk te concluderen of er draagvlak bestaat voor iets waar potentie in zit. Je wil niet een gigantisch project opstarten als je nog niet zeker weet of het een reële kans van slagen heeft.” 

Born05 Ventures heeft verschillende meetmethoden ontwikkeld waarmee ideeën en concepten al in een heel vroeg stadium kunnen worden gevalideerd, legt hij uit. “Zo weten we meteen of we met een pareltje te maken hebben, hoeveel bijsturing er nodig is en of we er überhaupt aan moeten beginnen.”

En, hoe gaat het?

Vijf jaar is Born05 Ventures nu bezig. En de prangende vraag is dan natuurlijk: hoe gaat het? Het antwoord is ‘goed’. De studio heeft momenteel verschillende startups onder zijn hoede en werkt aan meerdere corporate ventures. Het businessmodel van Born05 Ventures werkt toe naar een exit binnen 36-48 maanden. Dit is de periode die nodig is om de eerste groeifase te volbrengen. Na die periode dient er een Serie-A investeerder te zijn aangehaakt, anders komt de levensvatbaarheid van de startup in het gedrang. In 2019 was de eerste succesvolle exit een feit voor House of Haptics. Een startup, die onder meer met Hey Bracelet aanraking op afstand mogelijk maakt, en verkocht werd aan FeelRobotics.

Daarnaast hielp de venture studio van Born05 onder meer bij de ontwikkeling van Tailie, een app waarmee je middels twee foto’s je hele lichaam kunt opmeten, zodat je met een persoonlijk maatpaspoort altijd de juiste kledingmaat kunt bestellen. Een geweldige oplossing voor de retourenproblematiek in de mode-industrie. 

Ook heeft het de startup Champ ontwikkeld, een platform waar je inmiddels meer dan 6.000 sportactiviteiten kunt boeken en plannen en waarmee sport socialer en toegankelijker wordt. Dit idee is uitgewerkt tot een succesvolle startup en gaat momenteel zijn tweede investeringsronde in.

‘Creatieve handelingssnelheid’

Sjors van Hoof: “We horen regelmatig dat we mensen verrassen. We zorgen voor eye-openers, zetten een deurtje open waarvan de meesten niet wisten dat-ie bestond. Dat is toch wel onze kracht: ons ondernemende karakter, onze creatieve handelingssnelheid en de ervaring die we hebben opgedaan bij zowel miljoenenbedrijven als bij het bouwen van beginnende startups.” 

“Weet je, vroeger konden grote bedrijven nog oogkleppen dragen en denken dat ze toch nooit ingehaald zou worden. Maar in dit techtijdperk kunnen startups sneller groeien dan ooit, en zich nestelen in de gevestigde orde. Tot ook zij weer ingehaald worden. Daarom, de succesvolste bedrijven blijven voor altijd startup.”

Benieuwd naar wat Born05 Ventures voor jouw startup of organisatie kan betekenen? Neem contact op met [email protected]