Adrienne van Veen (MKB Belangen): 'Kleine ondernemers zijn ondervertegenwoordigd'

Adrienne van Veen, MKB Belangen

Adrienne van Veen

Adrienne van Veen wil kleinere ondernemers een stem geven met MKB Belangen. 'De gevolgen van regelgeving zijn voor kleine bedrijven heel anders dan voor grotere bedrijven.'

In samenwerking met 7 Ditches TV

Adrienne van Veen is oprichter van MKB Collectieven, met de 150.000 aangesloten leden de grootste collectieve inkooporganisatie van Nederland. Daarmee werden ondermeer 65 collectieve 'inkopen' op energiegebied gedaan.

UIt MKB Collectieven ontstond ook belangenbehartiger MKB Belangen. Die organisatie vertegentoordigt kleinere mkb'ers zoals winkeliers tot accountants. Dat is een doelgroep die belangenorganisaties zoals ONL, MKB Nederland en VNO-NCW niet afdoende bedienen, zegt Van Veen (hoewel ze naar eigen zeggen wel in goed overleg is met die verenigingen).

Bij het nemen van (politieke) beslissingen wordt meestal uitgegaan van 'het mkb', terwijl daarbij volgens haar meestal wordt gedacht aan redelijk grote bedrijven. "Maar de gevolgen van regelgeving zijn voor kleine bedrijven heel anders dan voor grotere bedrijven."

Keukentafel

MKB Collectieven ontstond 5 jaar geleden letterlijk aan de keukentafel, vertelt Van Veen, terwijl zij zich samen met haar man boog over de jaarlijkse lijst met mogelijke overstap-contracten van energie, telefonie en verzekeringen. "Als we dat nou eens gaan doen voor het mkb", dacht het duo. Want die groep beschikt in tegenstelling tot grotere bedrijven niet over professionele inkopers, en heeft weinig tijd voor dat soort randzaken.

Het bedrijf van Van Veen verdient aan de commissies van energie- en telecombedrijven. Ondanks inkoopvoordelen kan Van Veen overigens niet beloven dat zij de goedkoopste is. Op de energiemarkt bijvoorbeeld. verschillen de prijzen zo'n beetje op dagbasis.

Onderzoek

Behalve aanbiedingen voorziet Van Veen ondernemers via MKB Belangen van tips en informatie over nieuwe regelgeving. En worden er regelmatig onderzoek en peilingen gedaan waarmee regelmatig de landelijke pers wordt gehaald.

Bij die tak ligt ook de meeste ruimte voor groei, denkt Van Veen. Want er is nog een wereld te winnen met het informeren van (kleinere) onderemers, die er bijvoorbeeld pas laat achter komen dat een pensioen in eigen beheer sinds deze maand tot het verleden behoort.

Van Veen: "Al die mensen denken nu, 'oeh pensioen, ingewikkeld, daar kijk ik later wel naar'. En hun dagen zitten gewoon vol, ze zijn daar helemaal niet mee bezig. Daar proberen wij een soort signaleringsfunctie bij te vervullen."

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl