Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze ondernemer verkoopt elk jaar voor 50 miljoen euro aan kaas

Wiebe Willig verkoopt met zijn kaasimperium voor meer dan 50 miljoen euro aan kaas per jaar, vooral aan toeristen. Toen hij aantrad moest de directeur wel eerst even flink orde op zaken stellen in het bedrijf met 400 werknemers.

In samenwerking met 7 Ditches TV

Kaasmaker Henri Willig verdient behalve in zijn kaaswinkels ook geld met het bezoek van busladingen toeristen aan zijn kaasmakerijen. Ongeveer 90 procent van de daar gemaakte kaas wordt overigens geëxporteerd. 

Toen Wiebe Willig in 2003 de rol van directeur overnam van zijn vader lagen een aantal afdelingen met elkaar overhoop, was de sfeer onprettig en was er “hier en daar wat ellebogenwerk”, zegt Willig. “Het ging ook niet zo heel goed met het bedrijf.” Als verbeterpunt voerde hij een gedragscode in, die “een enorme vlucht nam”. “Dat is iets waar mensen elkaar ook vandaag de dag op aanspreken.”

Koeien

Willig werkt al zo’n beetje zijn hele leven in het 42 jaar oude familiebedrijf, met tussendoor een uitstapje naar consultant Accenture. Hadden Willigs grootouders nog hun eigen koeien, zijn ouders transformeerden hun boerderij in de jaren ’70 naar een kaasbedrijf en deden de koeien de deur uit. Maar de viervoeters maakten onder Wiebe Willig een combeack toen hij onlangs een biologische kaasboerderij startte.

Daarmee wil hij benadrukken dat zijn bedrijf een echt “van land tot klant-bedrijf” is. “We werken met 50 melkleveranciers, maar vinden het belangrijk om met onze poten in de klei te blijven staan. En te weten wat er gebeurt op een boerenbedrijf.”

Winkels

Waarom zijn bedrijf in Amsterdam 3 winkels heeft binnen een straal honderd meter? Voor Willig ligt is het een inkoppertje: “Er is vraag, en die vullen wij graag in. Als dat betekent dat er een winkel bij moet, dan komt er een winkel bij.” 

Maar stiekem is dit ook een tactiek om andere kaaswinkels de loef af te steken. Zijn bedrijf opende tot nu toe 13 kaaswinkels in de hoofdstad, nog eens 15 andere bedrijven deden hetzelfde.

Maar ondanks de nog immer aanzwellende stroom toeristen is de markt in Amsterdam inmiddels “redelijk verzadigd”, zegt de ondernemer. “Dus misschien is het goed als er wat ondernemers komen die wat nieuws verzinnen.” Ondertussen breidde zijn bedrijf uit naar onder meer Rotterdam, Edam en Delft en staat er een winkel in Utrecht in de planning.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Rituals

Bij het uitbouwen van zijn kaasimperium keek Willig met een schuin oog naar retailer Rituals. “Wat ons opviel was dat Rituals maar 1 merk in de winkel heeft liggen. Die strategie hanteren wij ook sinds een paar jaar. We zijn echt aan het bouwen aan een totaal Henri Willig-assortiment.” Willig verwacht daarnaast veel van kaas als cadeau, en wil op den duur ook de Nederlandse koper veroveren, met winkels in zo’n beetje elke stad. Op dit moment worden ook de eerste plannen gesmeed om winkels te openen in het buitenland. 

Een van de kenmerken van Willig als ondernemers is dat hij elke medewerker ieder jaar stimuleert om een bijdrage te leveren aan de plannen voor het nieuwe jaar. “Dat is een gigantische bron van informatie, ook om te weten wat er speelt op de werkvloer. Het heeft me verrast hoeveel informatie je terugkrijgt als je een simpele email uitstuurt met een paar vragen zoals ‘Wat zijn ons kansen en bedreiginen?’  en ‘Wat zou jij doen als je in mijn positie zat?’ Dat kan ik iedereen aanbevelen.”