Hoe Argu democratie naar de crowd brengt

Argu

Reinventing democracy: Argu.co

Platforms als Snappcar, Peerby en Airbnb dagen de traditionele economie uit. Hoe doen ze dat, en hoe ga je daar als ondernemer mee om? Martijn Arets stuurt een laptop op reis en vraagt het - via Skype - aan ervaringsdeskundigen. Deze week Joep Meindertsma van Argu.co, een platform waar de crowd oplossingen en argumenten rondom maatschappelijke kwesties uitwisselt.

Dit interview is ook te beluisteren als podcast

Argu laat deelnemers voor- en tegenargumenten indienen. 'Dat levert een helder overzicht op van het maatschappelijke probleem, diverse oplossingen en redenen waarom je ofwel vóór of tegen een bepaalde oplossing zou kunnen zijn', zegt Meindertsma. Doordat iedereen, inclusief politici, een stem kan uitbrengen op oplossingen ontstaat 'een platform voor online democratie'.

De site ontstond toen Meindertsma een standpunt probeerde in te nemen over kernenergie. 'Een mening hebben over iets is heel makkelijk, maar een gefundeerde mening kost gewoon heel veel tijd.' 

Argu

Een jaar geleden begon het serieuze werk aan Argu.co, en werd het platform binnengehaald bij het groeiprogramma van UtrechtInc. Afgelopen april ging de site live.

Bekijk alle afleveringen in deze reeks

De eerste klant is de gemeente Houten. Toen Meindertsma begon leek een businessmodel nog ver weg. 'Maar op gegeven moment beseften we, we moeten mikken op overheden. Want die zoeken de verbinding met hun inwoners.' En niet onbelangrijk: ze hebben de middelen om voor een dienst als Argu te betalen. De algemene discussies over landelijke problemen leveren niks op, maar tonen als marketingtool aan dat het concept werkt.

Behalve overheden is Argu wat Meindertsma overal in te zetten waar een grote groep mensen wordt 'geregeerd' door een kleine bestuurslaag. De startup krijgt dankzij de input van bedrijven een steeds beter beeld van hun wensen, zodat ook de b2b-markt zich ontwikkelt tot potentiële doelgroep.

Maar de focus ligt voorlopig nog op overheden. Op technisch vlak wil Argu bijvoorbeeld ook het stemgedrag van politici in kaart brengen.

Om te groeien voerde Argu gesprekken met investeerders, maar die laat de startup bewust nog even links liggen. 'We hebben klanten, we verkopen ons product en we 'verbranden' weinig geld. We zitten dus in een bevoorrechte positie, en dat betekent dat we momenteel elk percentage van ons bedrijf het liefste zelf behouden.'

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl