Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Internet maakt mensen braaf’

In een samenleving waarin alles online wordt gedeeld durven mensen niet meer hun echte zelf te zijn. Dat zegt Tijmen Schep van digitaal onderzoeksbureau Setup in een nieuwe aflevering in de reeks gesprekken die Martijn Arets voert met ondernemers in de online platformeconomie.

Technologie is neutraal, maar over de vraag wat voor impact het kan hebben op de samenleving wordt te weinig nagedacht. Maar deze nuance ontgaat veel mensen in Nederland, denkt Schep. Dat komt volgens hem deels door een gebrek aan ‘nerds’ die behalve technische kennis ook een sterke maatschappelijke antenne hebben.

Bekijk alle afleveringen in deze reeks

Setup bundelt als media lab dit soort ‘makers’, denkers en ontwerpers die samen prikkelende experimenten uitvoeren. Waar ligt de balans tussen ‘fun’ en angstaanjagend? Zijn social media vooral ‘sociaal’, of zijn het verkapte spionagevehikels waarmee we elkaar in de gaten kunnen ouden?

3D-printen

Setup organiseerde vorig jaar een project waarbij mensen vorig jaar werden aangemoedigd om 3D-foto’s te maken van kunstobjecten, die vervolgens werden uitgeprint voor een tentoonstelling in Utrecht. 

‘Iedereen vindt 3D-printen te gek, en natuurlijk is het een fantastisch, creatief instrument. Maar te weinig mensen vertellen het verhaal dat er ook een donkere kant aan zit’, zegt Schep. Zoals de vraag hoe je om moet gaan met copyright. Het project doet denken aan de ophef die ontstond toen ondernemer Alewijn Medendorp met behulp van zijn scanlounge (ongevraagd) een 3D-print maakte van toenmalig koningin Beatrix. 

Kinderfoto’s

De Setup-actie die tot nu toe de meeste stof deed opwaaien was Koppie-Koppie, onderdeel van het project Iedereen spion. Daarbij werden koffiebekers voorzien van kinderfoto’s afkomstig van Flickr en vervolgens online verkocht. Talloze ouders wilden weten of hun kinderen in die webshop werden ‘verkocht’. Mensen beseffen volgens Schep vaak niet wat de gevolgen zijn als ze hun foto een creative commons-licentie geven die commercieel gebruik toestaat.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het grote gevaar van een samenleving waarin alles online staat is wat Schep betreft dat mensen hun ruwe kanten niet meer durven tonen en iets te braaf worden. “Als mens moet je af en toe feesten en je energie ontladen. Maar als mensen het gevoel hebben dat ze op social media in de gaten worden gehouden, dan gedragen ze zich misschien “beter”, maar wel minder menselijk.”

Deze aflevering is ook te beluisteren als podcast