Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Michiel Frackers: ‘Jaunt VR wordt de Netflix voor Virtual Reality’

Michiel Frackers greep na 20 jaar ondernemen en investeren zijn kans als hoofd van de Europese uitrol van Jaunt VR, een Amerikaans Virtual Reality-bedrijf. Het bedrijf wordt volgens hem de Netflix van VR.

In samenwerking met 7 Ditches TV

Frackers maakte in de begindagen van het internet naam als medeoprichter van Planet Internet. De daaropvolgende carrière als investeerder beviel hem maar matig. “Als het goed ging dan had ik niet het idee dat ik veel had bijgedragen. Dan dacht ik, dat hebben die ondernemers gedaan. Maar als het misging trok ik het me wel aan. Dus ik ben niet zo geschikt voor dat vak.”

Frackers, die afstudeerde op interactieve communicatietechnieken waaronder Virtual Reality, zag vanaf de zijlijn dat Arthur van ’t Hoff in de VS bezig was met het oprichten van Jaunt VR. Over VR was Frackers tot dan toe sceptisch, “totdat Arthur mij in een hotelkamer zo’n bril op mijn hoofd zette. Toen was ik om.”

Smartphones

Wat volgens Frackers momenteel enorm bijdraagt aan de doorbraak van VR is de smartphone, waar veel mensen hun eerste VR-ervaring mee opdoen. En de ontwikkelingen gaan ook daar razendsnel, bijvoorbeeld qua resolutie en sensoren. “Je zult zien dat de volgende generatie smartphones allemaal geoptimaliseerd zijn voor VR.”

Voor zware games zijn speciale (head mounted) displays het meest geschikt, maar daarvan worden er de komende 5 jaar ‘slechts’ 50 miljoen van verkocht. Jaunt VR richt zich liever op de miljarden smartphones. 

Camera

Van ‘t Hoff wil met Jaunt VR de ‘Netflix’ van de VR worden, met een geheel nieuwe type filmindustrie in Hollywood. Voor de films zelf werkt Jaunt VR net als Netflix samen met ervaren filmers. 

Om die topfilms überhaupt te kunnen maken besloot het bedrijf om ook VR-filmcamera’s te gaan produceren. De eerste camera kwam vorig jaar op de markt, in feite een statief met 24 lenzen. Met behulp van cloud-software worden die verschillende beelden aan elkaar gelijmd.

Advertenties

Het bedrijf verkoopt zijn techniek ook aan bedrijven zoals kledingmerk North Face, die hun klanten een nieuwe ervaring kunnen bieden. Of een automaker die iemand op afstand achter het – virtuele – stuur zet.

Alle ‘topmerken’ zijn volgens Frackers met VR bezig. “Iedereen denkt, stel dat ik mijn doelgroep letterlijk mijn merk binnen kan brengen, dat je het merk beleeft in plaats van dat je ernaar kijkt.” In plaats van de aloude tariefeenheid ‘cost per click’, zoals die voor online banners wordt gehanteerd, heeft Frackers het al over de ‘cost per immersion’, oftewel de waarde van het onderdompelen van een consument in een bepaald merk.