Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom Ruud Zandvliet private equity verliet om Taxi Electric te beginnen

Ondanks dat taxi’s en Amsterdam vaak worden geassocieerd met oorlog, durfde ondernemer Ruud Zandvliet het aan om met Taxi Electric een nieuwe - duurzame en sociale - speler te lanceren. "We wilden een statement maken."

Zandvliet richtte Taxi Electric eind 2011 op met compagnon Edvard Hendriksen. Inmiddels staat er een bedrijf met 40 elektrische Nissan Leaf’s en Tesla’s. Tot op heden reden die bolides 4 miljoen “groene” kilometers, maakte het bedrijf vorige week bekend.

Concurrenten zoals Uber moeten op afstand worden gehouden met een dienst die volgens Zandvliet “heel erg gericht is op goede service. Bij ons krijg je echt nog een man die strak in het pak zit, als het regent met een paraplu.”

Statement

Een nieuwe speler neerzetten in de Amsterdamse taxiwereld zagen Zandvliet en Hendriksen als een uitdaging en een manier om een statement te maken. “Wat wij willen laten zien is dat je overal duurzaam kan ondernemen, dus ook in de Amsterdamse taximarkt”, zegt Zandvliet. “Als het daar kan, dan kan het overal, dachten wij.”

Taxi Electric onderscheidt zich ook op sociaal vlak, door actief 50-plussers te werven. “Want dat is een groep menseen die op dit moment heel moeilijk aan het werk komt.” Dat is “asociaal en dom”, zegt Zandvliet, die tegelijk het begrip “afstand tot de arbeidsmarkt” behendig omdraait”: “Eigenlijk hebben we een arbeidsmarkt met afstand tot de maatschappij.”

Private equity

De ondernemer werkte hiervoor in de private equity-wereld, “de meest rechter kant van het economische spectrum”, waar beslissingen enkel op geld worden gebaseerd. “Als ik een beslissing moest nemen voor een kolencentrale en dat leverde een hoog rendement op, dan had ik ‘ja’ moeten zeggen. Terwijl we allemaal weten dat die kolencentrale een bizarre beslissing is. Dat stootte mij heel erg tegen de borst. Ik wil werk doen waar ik trots op ben.”

Hij kan zich niet voorstellen dat hij ooit terugkeert naar die wereld “met een hele beperkte definitie van succes”. “Het is gaaf dat ik mensen die nergens anders meer aan het werk komen nu een contract voor onbepaalde tijd kan geven. Het is gaaf dat wij bijdragen aan een schonere stad. Het is gaaf dat ik andere taxibedrijven zie die óók elektrisch gaan rijden omdat ze ons volgen. Dat is impact!”

Zie ook: 
Succesgeheimen van duurzame ondernemers
Deze 5 startups dagen Uber uit