Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo groeide De Correspondent naar 43.000 abonnees

Medeoprichter Ernst-Jan Pfauth wil met De Correspondent inzicht bieden in hoe de wereld écht werkt en zoveel mogelijk lezers betrekken bij het maken van - reclamevrije - artikelen. "Zodra je adverteerders toelaat, dan zijn je lezers niet meer het belangrijkste."

In samenwerking met 7 Ditches TV

Twee jaar na de oprichting telt De Corresponent 43.000 abonnees. Het medium is – uitzonderlijk in medialand – reclamevrij. Lezers betalen 6 euro per maand voor ongeveer 5 nieuwe verhalen per dag.

Als challenger De Correspondent wil context bieden als “een dagelijks medicijn tegen de waan van de dag”, zegt Pfauth (29) in gesprek met 7 Ditches-interviewer Kim Coppes. “Als je het nieuws volgt, dan weet je precies hoe de wereld níet werkt, want je krijgt altijd de uitzonderingen”, verwijst hij naar een citaat van Joris Luyendijk.

Gok

Het online magazine ging twee jaar geleden van start met een crowdfundingklapper van ruim 1 miljoen euro. “Het was een gok, maar die pakte goed uit.” Maar het “meest glorieuze moment” was volgens Pfauth toen een jaar na die campagne bleek dat 60 procent van de lezers hun crowdfundabonnement verlengden. “Mensen die ons vanaf het begin steunden hadden geen idee wat het zou worden.”

Geen gimmick

De Correspondent zal altijd reclamevrij zijn, belooft Pfauth. “Dat is geen gimmick ofzo. Wij geloven echt dat zodra je adverteerders toelaat, dan zijn je lezers niet meer het belangrijkste. Dan ga je er alleen maar over nadenken hoe je ervoor kan zorgen dat lezers een interessante doelgroep worden. Wij kunnen ons nu volledig richten op het belang van de lezers. Dat is echt bevrijdend.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog zo’n fundament onder De Correspondent is dat er nooit meer winst zal worden uitgekeer dan 5 procent. “We stoppen nu alles terug in het bedrijf, en over 30 jaar zal dat nog steeds zo zijn. het zal nooit in handen komen van een of andere privatey equity-firm.”

De Correspondent spreekt een relatief intellectuele groep mensen aan, beaamt Pfauth. Wat hem betreft komen er meer vertelvormen bij, zoals op Facebook, zodat er een groter publiek kan worden bereikt. “Het gaat al heel goed, maar ik denk dat we wel moeten zoeken naar manieren om onze bevindingen nog toegankelijker kunnen brengen.”