Kalo Bagijn (Brand New Day): ‘Als je eenmaal één crisis hebt meegemaakt, weet je dat de wereld niet zal vergaan’

Kalo Bagijn en Thierry Schaap (Brand New Day)

Kalo Bagijn startte online broker BinckBank en pensioenuitdager Brand New Day in economisch zware tijden. ‘Je moet je niet laten leiden door een crisis. Je moet je plan uitvoeren, goede mensen aannemen en hopen dat het goed komt.’ 

Een crisis is een broedplaats voor creativiteit en ondernemerschap. In de serie Starten in Crisistijd spreekt Sprout met succesvolle ondernemers over het starten in de vorige crisis. 

Het is begin 2000 als Kalo Bagijn (links op de foto) met vriend en collega Thierry Schaap besluiten om hun werkgever, een Amsterdams effectenkantoor, te verlaten en voor zichzelf te beginnen. ‘We begonnen op het hoogtepunt van de beurs. Als we hadden geweten dat een paar maanden later de dotcom-bubbel zou barsten, waren er hoogst waarschijnlijk niet aan begonnen. Het is maar goed dat je niet weet wat de toekomst brengt.’

Binck

Bagijn en Schaap hebben een online beleggingsplatform voor particulieren voor ogen. Samen met Pim Bertens en Hanneke Nieuwenhuis besluiten ze om ook institutionele beleggers onder de Binck-vlag aan zich te binden. Een goede zet: ‘Als we ons alleen op de consumentenmarkt hadden gestort, hadden we de crisis niet doorstaan. In de beginjaren heeft de institutionele dienst onze droom voor een online broker erdoorheen getrokken. Succes is vaak meer toeval dan wijsheid.’

‘De particuliere tak verliep in die tijd heel moeizaam. Alle beurzen vlogen onderuit. Er was heel weinig rendement te behalen. Onze raad van commissarissen vroeg ons geregeld: ‘Is het verstandig om consequent geld te investeren in een onrendabel project?’ Ik wist het ook niet zeker, maar dacht, als ik nu ga zeggen dat ik het niet weet, dan wordt het zeker niks. Dus bleef ik roepen dat het goed zou komen. Gelukkig werd het een succes.’

Investeren

Door fors te investeren in naamsbekendheid staan de klanten wanneer het consumentenvertrouwen aantrekt in de rij voor een account bij Binck. Het bedrijf groeit onstuimig en vier jaar na de oprichting krijgt het door een reverse takeover van aandeelhouder AOT een beursnotering,  en krijgt het vlak daarna een  bankvergunning. ‘Voor vier mensen die zijn begonnen op een zolderkamer bij een familielid, is het best snel gegaan.’

Rond 2008 telt het bedrijf tegen de 800 medewerkers en heeft het meer dan 300.000 klanten. Voor de ondernemers gaat de lol er vanaf: ‘We hadden alles gedaan en misten de uitdaging. De doorslag kwam na een gesprek met onze aandeelhouder John Fentener van Vlissingen. Die zei: jullie zijn te ondernemend en daarmee het grootste risico voor het bedrijf in deze fase. We stonden even perplex. Later kwam het besef dat hij gelijk had. Geleidelijk hebben we afscheid genomen.’ 

Kredietcrisis

Bagijn is de eerste die weggaat. Schaap is bij Binck taken aan het afronden als de kredietcrisis de wereldwijde economie op zijn grondvesten laat schudden. ‘Financieel gezonde bedrijven konden door een bankrun omvallen, zo was te zien bij DSB. Bij ons ging het bijna mis door een verkeerde nieuwskop. Een nieuwszender had aan ons gevraagd of beleggers in paniek waren. Wij zagen inderdaad dat beleggers via onze online broker-software flink aan het verkopen waren. Toen er in de kop van het artikel stond ‘Binck-beleggers in paniek’, ontstond er onrust op de markt: men dacht dat het over ons eigen aandeel ging. Die koers kelderde, waardoor anderen dachten ‘daar moet iets mis zijn’. Terwijl we 100 miljoen euro winst draaiden. Het had niet veel gescheeld of het was een self-fulfilling prophecy geworden.’ 

Brand New Day

Bagijn is op dat moment al uitgestapt en legt de grondvesten voor het nieuwe avontuur van hem en Schaap: pensioenbank Brand New Day. ‘Er waren op dat moment miljoenen woekerpolissen in omloop. Er was weinig vertrouwen in banken en verzekeraars. Wij konden met ons pensioenproduct makkelijk tienduizenden euro’s voor mensen besparen. We hadden een enorme media-deal gesloten en waren overtuigd dat we op dat moment achterover konden leunen en dat de klanten zouden binnenstromen. Dat viel vies tegen, we kregen in dat eerste jaar meer sollicitanten dan klanten.’ 

‘Door ons eerdere ondernemerservaring hadden we ook deze keer vertrouwen dat het goed zou komen. We waren gefinancierd uit eigen middelen en als je eenmaal een crisis hebt meegemaakt, weet je dat de wereld niet zal vergaan. Financiële producten zijn simpelweg low-interest en hebben meer tijd nodig om te landen. Je moet die tijd gebruiken om aan je betrouwbaarheid te werken. Ons eerste logo bleek uit onderzoek Icesave-associaties op te roepen. Die hebben we snel laten aanpassen.’ 

Corona

Ook deze crisis boezemt Bagijn geen angst in: ‘Ik ben eerlijk gezegd verbaasd hoeveel klanten ook nu pensioenproducten afsluiten. Het rendement op de beurs is inderdaad lager omdat de beurzen wereldwijd dalen. Dat raakt wel onze omzet, maar ja, daar heb je toch geen invloed op. Het spaargeld dat men bij ons heeft staan wordt door deze crisis echter niet geraakt. En bij onze collectieve pensioenen wordt een vast bedrag per medewerker betaald, ook daar hebben wij aan de omzetkant dus nauwelijks last van de crisis.‘

Dat de 250 medewerkers van Brand New Day thuis moesten werken, bleek geen euvel voor de organisatie. ‘As financiële instelling moeten wij plannen hebben uitgewerkt voor onverwachte situaties, zo ook om niet vanaf het hoofdkantoor te werken. Toevallig hadden we dat scenario net geüpdatet. Zo wisten we direct wat we moesten doen. We hadden een week nodig om te wennen aan de situatie, daarna was het business as usual.’ 

Kant-en-klare tips om om te gaan met een onverwachte crisis zijn er volgens de ondernemer echter niet. ‘Scenarioplanning is altijd een goed idee. Toch heb je daar weinig aan als je nu in de reisbranche of de horeca zit. Men kan roepen dat je creatief moet zijn, maar daar heb je in die sectoren helemaal niks aan. Voor de rest geldt: trek een plan, neem goede mensen aan en heb hoop dat het goed komt. De rest heb je toch geen invloed op. Een ding weet je zeker, als je niet begint, gebeurt er sowieso niks.’ 

Lees ook in deze serie:

  • Chris Zadeh (Ohpen): ‘Twee jaar lang heb ik ‘nee’ gehoord’
  • Steven Schuurman (Elastic): ‘Open source-software gedijt goed in crisistijd’
  • Heleen van Oord (DQ&A): ‘Je moet dieper snijden dan je denkt dat nodig is’
  • Hans Brouwer (MassiveMusic): ‘In deze tijd moet je jezelf als ondernemer wegcijferen’
  • Merijn Everaarts (Dopper): ‘Een begroting maken zou nu een beetje je kop in het zand steken zijn’

Remy Ludo Gieling is als hoofdredacteur van Sprout eindverantwoordelijk voor de website, het magazine en de maandelijkse events. Hij schrijft over technologie, innovatie en snelgroeiende bedrijven.