Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

24sessions maakt adviesmarkt digitaal

Startup van de week 24sessions bouwde een online marktplaats met experts. Door de achterliggende techniek nu ook as a service aan te bieden is het concept straks met een beetje geluk over de hele wereld te vinden.

Wat is 24Sessions?

24sessions is een marktplaats waar momenteel zo’n 550 experts met videochat hun kennis delen. De startup levert tegelijk de techniek voor onderlinge betalingen, afspraken inplannen en beoordelingen van de experts. Ook voor de niet-technische gebruiker is de dienst simpel in gebruik, aangezien er niks geïnstalleerd hoeft te worden en alles plaatsvindt in de browser.

De startup begon onlangs te experimenteren met een white label-versie van zijn platform. Dat bleek volgens oprichter Rutger Teunissen zo veel vraag naar te zijn dat besloten werd om de techniek te gaan aanbieden als een SaaS-model (Software as a Service), zodat bedrijven direct een eigen marktplaats kunnen lanceren. “Net zo simpel als bijvoorbeeld Slack.” Een van de bedrijven die dit inmiddels afneemt is de Australische ‘Monsterboard’ Seek.com. Ook draait er een pilot voor medische second opinions.

Wie zitten er achter?

Oprichter Rutger Teunissen werkte als consultant en bedenker van internetconcepten toen hij merkte dat er veel frustratie was in de adviesmarkt, bijvoorbeeld bij het vinden van een jurist. “Het moet toch makkelijk zijn om zo iemand te vinden, waarmee je makkelijk kan praten zonder dat je direct aan allerlei afspraken en trajecten vastzit? Als adviseur had ik soms ook het gevoel dat ik uitgebuit werd om een kopje koffie, waar verder niks uitkwam.”

24Sessions werd in 2013 gelanceerd, waarna later ook Alex Bisschop aansloot als medeoprichter. Als expert op het gebied van videoconferencing richt Bisschop zich nu op business development en partnerships. Het team bestaat nu uit 4 mensen.

Wie zit er op te wachten?

De oorspronkelijke doelgroep bestond uit ondernemers die bedrijfsadvies nodig hebben. Nu 24sessions de b2b-kant opgaat ontstaan er straks markplaatsen voor de meest uiteenlopende niches, van opvoedkunde tot carrière-coaching. “Het gaat daarbij in het algemeen om mensen die een acuut probleem hebben dat niet te Googlen is”, zegt Teunissen. “Het is persoonlijk, en er komt vaak iets van vertrouwen bij kijken. Je wilt echt even iemand spreken.”

De echte groei zit vooral in de adviesmarkt, zoals consultants en juristen. Daarnaast liggen er mogelijkheden in de coachingmarkt, op het gebied van mediation en misschien “een beetje therapie”. “Wij vinden dat het tijd is dat de adviesmarkt meer digitaal gaat werken.”

Wij vinden dat het tijd is dat de adviesmarkt meer digitaal gaat werken

Wat is het verdienmodel?

Experts dragen een fee af van 15 procent over hun adviesgesprekken. Het nieuwe b2b-model is gebaseerd op een vast bedrag per maand per expert die van de marktplaats gebruik maakt.

Hoe ver is 24sessions?

De startup werd onlangs toegelaten tot het e-commerce-klasje van Startupbootcamp, dat tegelijk een aandeel van 7 procent neemt in het bedrijf. Ondertussen worden – in stealth mode – de eerste grote klanten binnengehaald, waaronder ook een grote Nederlandse bank. “Dat hebben we nog helemaal niet gecommuniceerd, maar het loopt al wel.”

Die pivot naar de b2b-kant maakte de startup enerzijds omdat bedrijven er zelf om vroegen. “Aan de andere kant: we kunnen voor alle markten een white label-marktplaats proberen te bouwen, maar we kunnen beter ontzettend goede technologie aanbieden aan partijen die al toegang hebben tot die markt. Anders waren we bijvoorbeeld nooit terecht gekomen bij een Australisch bedrijf met 50 ouderschapsconsulenten, om maar wat te noemen. Nu kunnen we dit soort gekke niches bedienen in allerlei uithoeken van de wereld.”

Nu kunnen we dit soort gekke niches bedienen in allerlei uithoeken van de wereld

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De komende tijd wil 24sessions pilots draaien in zoveel mogelijk verschillende sectoren, landen en type bedrijven om te kijken wat het beste werkt. “Een bank is bijvoorbeeld leuk, maar is dat echt onze doelgroep?”, vraag Teunissen zich hardop af.

Nog geld nodig?

Op dit moment niet. 24sessions is tot nu toe volledig zelf gefinancierd. Startupbootcamp neemt een klein belang (8 procent). “Voordat we een investering gaan zoeken willen we eerst meer tractie maken.”