Airdnd helpt hobbykoks aan gasten

Restaurant

Rob Lagendijk brengt met Airdnd (Drink 'n Dine) hobbykoks in contact met eters voor hun huiskamerrestaurants. De startup heeft een vliegende start: 1000 koks hebben zich gemeld - en de horecabranche staat ook al op zijn achterste benen.

Wat doet Airdnd?

Volgens de regels van de deeleconomie verbindt Airdnd hobbykoks - enthousiaste thuiskoks die graag restaurantje willen spelen - met gasten. Dat doet in de verte denken aan Thuisafgehaald, maar de propositie is voor zowel kok als eter totaal anders: "Bakjes van afhalers vullen is iets anders dan een compleet diner verzorgen in een huiskamerrestaurant. Voor de gasten is het ook anders: je schuift aan", zegt oprichter Rob Lagendijk. "Het is per defintie een sociaal gebeuren. Wij binden echt een community." Dat kan overigens nog best een drempel zijn, daarom biedt Airdnd gasten naast de mogelijkheid om aan te schuiven ook 'private dinners': boeken met je eigen groep.

Wie zitten achter de site?

Rob Lagendijk (29) had naast zijn studie Rechten in Rotterdam al een culinair evenementenbureau, dat uitgroeide tot een bureau met een zakelijke focus. "Ik was toe aan een volgende fase: verkoop van mijn bedrijf. Dat is eind vorig jaar gelukt, waardoor ik me volledig kon toeleggen op Airdnd." Als mede-oprichters gelden bedrijfsadviseur Ruud Brink en Floris Overheul. "Zij hebben voornamelijk een rol als adviseur en investeerder."

Wie zit te wachten op Airdnd?

Vanzelfsprekend de hobbykoks, daar hebben zich er sinds de livegang eind oktober al 1000 van ingeschreven. Maar vergis je niet, zegt Lagendijk, de koks zullen ook vaak als gast langskomen bij collega's. "We worden wat dat betreft de grootste kookclub van Nederland: iedereen wil zijn recepten delen, of wil schitteren met een menu dat je in een sterrenrestaurant zou kunnen aantreffen. Maar net zo goed zijn koks benieuwd naar wat anderen presteren en hoe ze dat doen." Airdnd zal daarom ook regelmatig workshops organiseren waarin mensen hun kennis en vaardigheden kunnen opvijzelen.

Dat de chefs ook echt als hobby koken, zal moeten blijken bij hun aanmelding. Hun thuisrestaurant moet ook echt huiskamer zijn, geen horecazaak. "De gasten gaan de grootste shifting maken: die zullen zeker reageren als een kok niet past binnen de community."

Wat is het verdienmodel?

Airdnd zet 10 procent bovenop de menuprijzen van de koks. "Dat berekenen we door aan de gasten, de chef is kostenloos lid. De billing verloopt altijd via ons platform. Het heet deeleconomie, maar we zijn gewoon een commerciële bv, gericht op het maken van omzet en winst."

Hoe ver is Airdnd?

Lagendijk en zijn team hebben drie jaar gedacht en gesleuteld aan Airdnd, en wilden ook het juiste moment afwachten om live te gaan. Na proefdraaien met een houtje-touwtje-platform ging het onlangs live. "We hebben afgewacht hoe de maatschapuij en politiek omgaan met de ontwikkelingen in de deeleconomie. Het is inmiddels geaccepteerd, en na marktonderzoek hebben we afgelopen januari vastgesteld: nu is de tijd gekomen om er investeerders bij te halen."

De Rotterdamse Markthal bleek de perfecte plek om te lanceren. Airdnd heeft inmiddels landelijke dekking. En dat lijkt niet onopgemerkt gebleven, met name bij de gevestigde horeca. Volgens Koninkljke Horeca Nederland zouden Airdnd en andere platforms binnen de 'schaduweconomie' aan dezelfde regels moeten voldoen als professionele horecapartijen, om consumenten te beschermen en ondernemers een gelijk speelveld te bieden.

Lagendijk reageerde met een eigen 5-puntenplan. "Als je 12 keer per jaar kookt en er geen hoofdinkomen uithaalt, is het hobby, waarbij je inkoopprijzen een stuk hoger liggen dan voor professionele partijen: je vraagt een onkostenvergoeding voor je diner." Inmiddels heeft D66-Kamerlid Keers Verhoven vragen gesteld aan minister Henk Kamp over de behandeling van deelplatforms als dat van Lagendijk.

Nog geld nodig?

Lagendijk kan even vooruit met het geld van zijn investeerders, onder wie ook Snappcar-oprichter Pascal Ontijd. "Voorlopig focussen we ons op conversie, maar we gaan zeker voor een tweede ronde eind dit jaar. Daarmee zouden we kunnen uitbreiden naar België. Daar wordt ons verhaal enorm snel opgepikt door de media. We gaan waar de markt er klaar voor is en waar de mogelijkheden zijn."

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!