Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Casami gaat gevecht aan met Funda

Sinds deze maand is Nederland een nieuw type huizenmarktplaats rijker: Casami. De site van Emiel van Lieshout en Gijs Heerkens sorteert het aanbod niet alleen op prijs, maar ook op stijlvoorkeuren.

Op Casami zoekt een koper naar zijn ideale huis door een heel gedetailleerd profiel met stijlvoorkeuren, budget en woonwensen op te bouwen. Dat zou eerder en makkelijker de gewenste woning opleveren. “We zijn hierdoor in staat om echt geschikte huizen aan te bevelen”, legt Heerkens uit. De verkoper kan op zijn beurt meer zijn best doen om de woningzoekende te overtuigen. “Ze krijgen van ons actiegerichte verkooptips en inzicht in kopersgedrag om op in te spelen.”

Volgens de ondernemers zijn grote huizensites, zoals Funda, teveel vanuit het oogpunt van makelaars en verkopers ingericht. Daar kun je hooguit op prijs, regio en faciliteiten filteren. Heerkens vertelt dat Van Lieshout dat ondervond toen hij zelf op zoek was naar een koophuis. “Ook makelaars en hypotheekadviseurs wilden alleen weten wat zijn budget was. Dat was niet wat hij als koper belangrijk vond. Hij was meer geïnteresseerd in welk huis maximaal aansloot bij zijn voorkeuren en wensen.”

Wat is het verdienmodel?

“Verkopers betalen eenmalig honderd euro om gebruik te maken van ons zelfserviceplatform. Daarnaast zijn er extra diensten zoals het laten restylen van foto’s om meer kopers aan te spreken. Voor kopers is alles gratis.”

Wat is de verkoop- en marketingstrategie?

“We bieden onze basisdiensten gratis aan zodat we direct waarde kunnen leveren en klanten kunnen overtuigen van onze kracht. Verkopers moeten vervolgens gaan betalen om gebruik te maken van het complete dienstenpakket. Voor kopers is sowieso alles gratis. Hierdoor trekken we veel kopers aan, waardoor het voor verkopers ook interessanter wordt.”

Wat zijn jullie ambities voor 2013?

“In jaar 1 hebben we 1.800 betalende verkopers in Nederland beraamd. De omzet schatten we in dat jaar op 245.000 euro. Als we succesvol zijn in Nederland, gaan we ook naar het buitenland.”

Hoe heb je vooralsnog de financiering geregeld?

“Momenteel wordt ons idee gecrowdfund. Via Symbid gaan we het startkapitaal van 70.000 euro ophalen. Iedereen kan mede-eigenaar worden door te investeren vanaf 20 euro. Mensen die €100 of meer investeren, mogen één huis gratis verkopen via Casami. Iedereen die het idee goed vindt of het wil gaan gebruiken, kan bijdragen aan de totstandkoming. En dan word je nog aandeelhouder ook. Verder zijn we in gesprek met diverse investeerders. We verwachten binnen drie maanden het kapitaal bij elkaar te hebben verzameld.”

Alexander Ribbink van Prime Ventures

‘Frisser dan Funda, maar het moet zich nog bewijzen’

Prime Ventures-oprichter Alexander Ribbink bekeek Casami.nl en is voorzichtig positief: “Alhoewel het natuurlijk nog een erg jong bedrijf is, heeft het – in concept althans – wel een aantal aantrekkelijke kanten. Waar de meeste sites inderdaad uitgaan van een bepaald budget en een vooraf bestaande voorkeur voor een bepaalde stad, wijk of straat wordt bij Casami eerst een persoonlijk profiel van voorkeuren en afwegingen gemaakt. Als dat gemaakt is komen er voorstellen van geschikte huizen.”

Ribbink vergelijkt deze service met die van online kledingaanbieders. “Vragen over stijlvoorkeuren zijn daar met name nuttig om returns te voorkomen. Als de klant tevoren aangeeft wat hij of zij mooi, leuk of aantrekkelijk vindt, daalt het aantal gertourneerde goederen aanzienlijk. en daarmee de kosten.” Ook in online dating is het een mores geworden. “Ik heb mij laten vertellen dat de crux van succes ook  daar ligt in een slimme vragenlijst. De achterliggende programmeerregels moeten de kwaliteit van de match aantonen, maar het vroeg filteren verricht ook daar wonderen voor een beter resultaat.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ribbink bestempelt de business van Casami als ‘onroerend goed-dating’. “Daarmee is het frisser en fruitiger dan Funda. Maar of het inzicht klopt en zij ook daadwerkelijk beter kunnen verkopen, moet allemaal bewezen worden. Er is in ieder geval ook al nagedacht over het business model – en gelukkig komt het woord gratis er niet in voor. Kennelijk vinden de oprichters dat wat zij doen waarde heeft: hulde! Het optimisme van de ondernemers is aanstekelijk en de financieringsmethode met crowdfunding door gebruikers ook.”

Casami zal zich echter op de markt moeten vechten. “De huidige marktleiders zullen niet op hun lauweren rusten en het idee kan natuurlijk ‘best wel een beetje makkelijk’ gekopieerd worden. Ik wens hen veel succes, maar ben bang dat het even duurt eer huizen zo verstandig verkocht gaan worden.”