Chargetrip, een 'TomTom' voor elektrische auto's, strikte Porsche als klant

Chargetrip, Pieter Waller, Gideon van Dijk

‘TomTom’ voor elektrische auto's Chargetrip wil elektrisch rijden zo voorspelbaar mogelijk maken, en strikte daarvoor onder meer Porsche als klant. De startup van de week scoorde net een investering van minimaal 1 miljoen euro bij een impact-investeerder in Noorwegen.

Wat is Chargetrip?

Chargetrip maakt voorspellende navigatiesoftware om de drempel voor elektrisch rijden zo veel mogelijk te verlagen. Het bedrijf van Pieter Waller (foto l.) en Gideon van Dijk (foto r.) levert die software (sinds kort ook via een API) aan bijvoorbeeld Porsche en een laadpalenbedrijf in Nieuw-Zeeland (Vector). Vooral in landen als Duitsland en Frankrijk sta je als EV-rijder te hannessen met allerlei verschillende dongels en RFID-pasjes, zegt Waller. “Het is ridicuul dat je een futuristische nieuwe auto koopt, maar dat het laden en rijden voelt alsof je 20 jaar terug in de tijd gaat.”

Met de switch van brandstof naar elektrisch krijgen automobilisten ineens te maken met veel meer factoren die impact hebben op de reikwijdte (range) van hun auto. “Als je dit niet oplost, dan krijg je fnuikende adoptiebarrières”, zegt Waller. De belangrijkste daarvan is range anxiety (hoe ver kom ik? ) en laad-anxiety (waar kan ik laden?). 

Bij het optimaliseren van een route houdt het algoritme van Chargetrip rekening met 15 variabelen, waaronder de laadsnelheid per laadpaal (ergens tussen de 3 en 350 kilowatt), de stroomprijs, de beschikbaarheid van laadpalen (inclusief wachttijd), het weer en of er veel geklommen moet worden. Het is in feite wat Tesla aanbiedt voor zijn netwerk van Superchargers, maar dan voor de EV-markt als geheel. 

Waller: “Het kan onwijs schelen om niet de kortste route te nemen, maar 10 minuten verder en naar een snellere laadpaal. En stel dat je met kinderen onderweg bent, en je wil niet 45 minuten langs een snelweg staan, dan kies je voor een laadpaal met een speeltuin of langs een bos. Deze data ontsluiten we met een API die je kan inbouwen in de frontend van een auto of een smartphone-app.”

Wie zitten erachter?

Pieter Waller (CCO) runt Chargetrip (14 medewerkers) samen met CEO Gideon van Dijk. Deze maand kwam voormalig TomTom’er Nilofer Christensen erbij als COO. De dienst ontstond drie jaar geleden toen Waller, Van Dijk en nog twee bevriende ondernemers vaststelden dat overstappen elektrisch rijden nodeloos ingewikkeld was. Een van hen werkte in Noorwegen, waar de dienst bij wijze van proef werd gelanceerd in samenwerking met de Noorse vereniging voor elektrisch rijden. Daardoor bestormden binnen twee maanden 40.000 auto’s het platform, dat al snel begon te kraken.

“Toen donderde alles in elkaar, en konden we weer opnieuw beginnen”, zegt Waller. “We hebben ons toen afgevraagd of we dit niet voor het ‘echie’ moesten doen, en twee van ons hadden daar destijds de ruimte voor.”

Wie zitten erop te wachten? 

Chargetrip richt zich op aanbieders van laadpalen, autofabrikanten, leasebedrijven, bedrijven met een EV-vloot en de telematica-industrie (met bedrijven zoals Webfleet en Geotab). De startup richt zich op landen die “volwassen” zijn qua elektrificatie, zoals Noorwegen, Californië en Nieuw-Zeeland. In Nederland is de behoefte iets minder groot, omdat we hier “krankzinnig veel laadpalen” hebben, zegt Waller, en je bij zo’n beetje iedere laadpaal op dezelfde manier kunt betalen. 

Ook ridesharing-diensten zoals Uber zijn een beoogde doelgroep voor Chargetrip. “Die drivers krijgen door dat het goedkoper is om mensen en pakketjes rond te brengen in een elektrische auto, dan in een of andere 8-cilinder Buick. Die Lyft en Uber-chauffeurs stappen over naar Leafs en Chevy Bolts, maar vechten vervolgens om dezelfde oplaadstations als privérijders. Die twee groepen kun je met Chargetrip makkelijk scheiden. De Uber-chauffeur wil vooral snel en goedkoop, een privé-rijder wil die plek vooraan bij de supermarkt.”

Uiteindelijk is er dankzij de switch van brandstof naar elektrisch rijden een kostenvoordeel van 40 tot 60 procent te behalen, vermoedt Waller. “Alleen moet je al die hordes uit de weg krijgen. Als voorbeeld: de prijs van brandstof fluctueert misschien 20 procent in een jaar, maar prijs van elektriciteit is krankzinnig volatiel. Daar valt een enorme optimalisatie te halen.”

Hoever is Chargetrip?

Chargetrip sloot tot nu toe drie klanten aan, waarvan Porsche (met de Taycan) de opvallendste is. Chargetrip levert nu onder andere een routeplanner op Porsche.com, zodat potentiële klanten alvast een inschatting kunnen maken van hun hoe hun ritten eruitzien. De API van Chargetrip zou ook geïntegreerd kunnen worden in Porsche-auto’s, maar Waller kan nog niet bevestigen of dat ook al gebeurt.

De ondernemers kwamen binnen bij Porsche toen zij in Duitsland deelnamen aan een groeiprogramma (Startup Autobahn) van Plug and Play, een bekende Amerikaanse accelerator die onlangs ook in Nederland neerstreek. Binnenkort sluit Chargetrip in de VS waarschijnlijk een deal met “een grote aanbieder” van laadpalen - welke dat is moet Waller nog even onder de pet houden. Momenteel maakt ongeveer 2 procent van alle EV’s gebruik van de software van Chargetrip, schat de dienst.

Chargetrip wil zijn personeelsbestand het komende jaar bijna verdubbelen naar 24 mensen. Waller: “Eerlijk gezegd dachten we drie jaar geleden dat het harder zou gaan, omdat we toen in Noorwegen zo’n krankzinnige tractie hadden. We dachten dat iedereen op ons zat te wachten, maar dat bleek alleen de meest volwassen markten te zijn, de rest van de wereld moest nog bijbenen. Nu zie je dat de markt heel hard aan het versnellen is.” 

Wat is het businessmodel? 

Een SaaS-model, gebaseerd op hoe vaak een gebruiker een route plant en daarmee een beroep doet op de API (Application Programming Interface, een toegangspoort waarmee derden toegang krijgen tot en dienst) van Chargetrip. De startup koos in eerste instantie voor een model op basis van het totale aantal API-oproepen, maar dat bleek te onvoorspelbaar voor klanten, omdat de route ook tijdens het rijden wordt bijgesteld.

Nog geld nodig?

Tot voor kort konden de founders alles zelf financieren en bootstrappen uit de omzet. Om nieuwe medewerkers aan te kunnen nemen haalde de startup deze week een late seed-investering op van ergens “tussen de 1 en 5 miljoen” euro. Het geld is afkomstig van het Noorse impact-investeringsfonds Vindeggen, met als co-investeerders oliebedrijf Total (met zijn vc-tak Carbon Neutrality Ventures), APX (een groeiprogramma van Axel Springer en Porsche in samenwerking met Plug and Play) en een aantal impact-investeerders uit Nederland en Zwitserland. Met die investering heeft Chargetrip een runway van 18 maanden, waarna waarschijnlijk nog een Series A-ronde zal volgen.

Waller: “De hele mobility-wereld moet zichzelf opnieuw moet uitvinden, en niemand weet precies waar dat naartoe gaat. Dat maakt deze markt heel leuk om in te werken. We gaan naar een electrified, shared en autonomous wereld. Dat betekent dat vijf grote industrieën samen worden geperst: automakers, olie- en gasbedrijven, energiebedrijven, transport en software. Die zaten hiervoor ieder comfortabel in hun eigen verticale oligopolie. Wij denken dat voorspellende navigatiesoftware en belangrijke rol kan spelen bij het bij elkaar brengen van die werelden.”

Redacteur en coördinator Sprout.nl. Tips: maarten@sprout.nl