Connectar maakt solliciteren mobiel

De Rotterdamse startup Connectar komt met een app waarmee het prettig mobiel solliciteren is. 'Connectar moet echt een begrip worden bij werkgevers en werkzoekenden.'

Wat is Connectar?

Een app voor iOS of Android waarmee werkzoekenden op zoek kunnen naar vacatures en bijbanen of freelancers naar een klus. Dergelijke apps kennen we al, maar deze lijkt er een van de nieuwste generatie: de mogelijkheden om je cv en andere documenten te uploaden zijn echt geschikt voor mobiel, en het zoeken op basis van je skills moet volgens de makers ook zorgen voor een beter resultaat dan we gewend zijn.

De werkgever heeft ook meer grip op de vacatures die hij of zij via de webportal van Connectar uitzet: het bereik ervan is in te regelen, en er is ook een mogelijkheid om hem 'on hold' te zetten als een bepaald aantal reacties is behaald. De sollicitant krijgt ook daarvan een seintje op het mobile device: je sollicitatie wordt op dit moment bekeken door de werkgever.

Wie zitten achter de startup?

Dian van Heijningen (rechts op de foto) en Luc de Vreede, allebei freelance IT'ers die zichzelf verhuren als projectmanager en systeembeheerder. "Connectar hebben we ontwikkeld vanuit de werkzoekende. Toen we namelijk zelf op zoek waren, liepen we aan tegen een aantal frustraties. Je komt op bestaande sites veel dubbele vacatures tegen, er staat vaak geen tarief of loon bij. Ook als je zoekt op Rotterdam wordt een vacature in Vlaardingen, die qua skills perfect voor je kan zijn, niet meegenomen bij de resultaten alleen omdat het een andere functietitel is."

Van Heijningen en De Vreede hebben hun team aangevuld met Mariëlle Sonneveld. "Twee developers ontwikkelen de apps freelance, Mariëlle doet echt 40 uur per week alles wat er te doen is, van pr tot social media. En ze bracht ons zelfs viavia met onze investeerders in contact."

Wie zitten te wachten op Connectar?

Werkgevers met 10 tot 500 vacatures, schat Van Heijningen in. Dit omdat het voor die bedrijven niet rendabel genoeg is een eigen app te bouwen, onderhouden en te promoten. "De grootste partijen zullen op een gegeven moment misschien met een eigen app komen, maar wij zorgen dat ons platform goed aansluit bij de bestaande recruitment software die de wat grotere bedrijven al gebruiken. Tot enkele tientallen vacatures zullen werkgevers nog zelf plaatsen. Dat maken we makkelijk, terwijl we zorgen voor een uitgebreid dashboard voor het beheer." 

Die werkgevers zullen zich zelf moeten melden: "We gaan absoluut niet zelf vacatures verzamelen en scrapen van andere platforms. We hebben liever 1 procent van die 140.000 unieke vacatures per maand, waarbij we kunnen garanderen dat er persoonlijk contact is tussen sollicitant en werkgever en beiden weten waar ze aan toe zijn." Van Heijningen gaat er prat op dat Connectar een voorsprong heeft op de bestaande aanbieders van recruitmentsoftware, die ook druk zijn met apps.

"Maar die zijn vanuit de werkgever opgezet wat functionaliteit betreft, en vaak een slap mobiel aftreksel van de website, zonder de mogelijkheden die wij bieden." Connectar richt zich op een tamelijk jonge doelgroep, die steeds meer mobiel zoekt en ook daadwerkelijk solliciteert. 65% zoekt al op een mobile device naar een nieuwe baan, 80% start die zoektocht zelfs mobiel.    

Wat is het verdienmodel?

Voorlopig is Connectar gratis, om volume op te bouwen. "Op een gegeven moment gaan we terug naar de werkgevers om ze te vragen wat ze het waard vinden. Daar ben ik heel benieuwd naar. We willen afrekenen per maand, of per vacature bij kleinere aantallen."

Hoe ver is de startup?

Eind februari gaat de app live. Een stuk later dan gehoopt: Connectar begon al officieel in april 2014 aan zijn bestaan, maar had tegenslag in de ontwikkeling van de apps. "Soms duren zaken langer dan je wilt. We deden zaken met een partij uit Nederland die developers had uit het Oosten van Europa. Deze beloofde meer dan hij kon waarmaken. We konden daardoor vorig jaar bijna overnieuw beginnen, met Nederlandse developers."

Na pilots bij een overheidsorganisatie, Priva en Fletcher Hotels is het dan tijd voor de livegang. "Allereerst zullen bedrijven zich moeten aanmelden, pas als we voldoende vacatures hebben gaan we naar de sollicitanten: we willen een eerste teleurstellende ervaring voorkomen."

Nog funding nodig?

"We hebben twee onwijs bevlogen personen als informal investors aan boord: een dame die met haar bedrijf hoog in de hr-wereld zit en een investeerder die zelfs onvindbaar is in Google. Bij de hr-ondernemer gingen we gewoon langs voor advies. Door een dubbele afspraak van haar zat de investeerder ook ineens aan tafel. Vervolgens werden ze zo enthousiast dat ze zijn ingestapt en hebben toegezegd dat ze verdere groei ook willen financieren. Zo gebeurt alles denk ik met een bepaalde reden." 

Philip Bueters is redacteur van Sprout.nl en schrijft over ondernemen, innovatie en technologie.