Deze cadeaubon stuur je via WhatsApp

Yesty

Na boekingwebsite HotelSpecials en cadeaubon GiftForYou stort Nick Stals zich op een digitale cadeaukaart via Whatsapp. De ondernemer investeerde zelf een half miljoen in zijn nieuwe startup.

Wat is Yesty?

Via de Yesty-app koop en stuur je een gepersonaliseerde digitale cadeaukaart via Whatsapp, als een soort Tikkie voor cadeaukaarten. Je kunt ook een persoonlijk bericht toevoegen met een video, foto of tekst. De ontvanger kan via de link naar de Yesty-app, waar de cadeaubon in de speciale wallet terug te vinden is.

De bon zit dus in digitale vorm in de smartphone en is daardoor altijd bij de hand. In de winkel wordt de digitale cadeaukaart gescand en het overgebleven tegoed is terug te zien in de app. De ontvanger kan de cadeaukaart eventueel ook nog binnen de app ruilen voor een ander, zodat je eigenlijk nooit een verkeerde bon kunt geven. Mocht de cadeaukaart dreigen te verlopen, dan krijgt de ontvanger een berichtje. 

Wie zit erachter? 

Oprichter Nick Stals (41) zet eerder al met succes twee andere bedrijven in de markt. Het begint op de spreekwoordelijke zolderkamer met HotelSpecials, dat uiteindelijk uitgroeit tot een van de grootste boekingsites voor weekendjes weg. GiftForYou is een logisch vervolg. Klanten kunnen hotelovernachtingen, etentjes en andere uitjes als cadeaubox kopen en weggeven. Van HotelSpecials is Stals nog altijd mede-eigenaar, GiftForYou verkoopt hij in 2017 aan het Franse Wonderbox.  

Na de verkoop van GiftForYou doet Stals een half jaartje helemaal niets, maar het ondernemersvirus laat hem niet los. “Het was echt heel fijn om na jaren buffelen even niets om handen te hebben. Zo kon ik ook een mooie reis naar Australië maken met het gezin. Het was tijdens die reis dat ik wel weer begon na te denken en besloot om een nieuw bedrijf te gaan starten”, vertelt Stals. “Ik vind het opbouwen van een bedrijf het leukst. Ik ben ook wel gaan investeren in andere startups, maar wil het liefst gewoon zelf bouwen aan een onderneming.”

Bij Yesty komt de ervaring van e-commerce en de cadeaukaartenmarkt, die hij bij zijn eerdere bedrijven heeft opgedaan, bij elkaar. Dankzij GiftForYou heeft de ondernemer al een flink netwerk in de retailwereld. Dat helpt hem om direct al een flink aantal grote aanbieders binnen boord te halen.

Lees ook: Hoe HotelSpecials met vallen en opstaan groeide naar een internationaal bedrijf met 110 medewerkers

Wie zit erop te wachten?

In de eerste plaats consumenten die op zoek zijn naar een cadeaukaart die je ook persoonlijker kunt maken, door via de app een video, foto of tekst toe te voegen. Volgens Stals is de plastic cadeaukaart niet meer van deze tijd. Een digitale versie is naar zijn mening makkelijker en beter voor het milieu.

Hij ziet ook mogelijkheden voor bedrijven die werknemers, relaties of nieuwe klanten een aardigheidje willen geven. “Voor bedrijven is het een groot voordeel dat de ontvanger de cadeaubon kan inruilen voor die van een andere aanbieder. Je kunt met één bon toch iets geven waar iedereen blij van wordt. Rond de feestdagen zagen we dan ook dat vooral bedrijven ons al goed wisten te vinden.”

Hoever is de ontwikkeling?

De app van Yesty ging op 6 november vorig jaar live met een aardig rijtje aansprekende partners zoals Bol.com, Hema en de Bijenkorf. Daarna werden ook namen als ICI Paris XL, Perry en Aktiesport toegevoegd. Na het oplossen van de nodige bugs is de grootste uitdaging de komende maanden het laten groeien van de gebruikersgroep. Een horde die bijvoorbeeld genomen moet worden is dat zowel verzender als ontvanger de app moet installeren om de cadeaubon te kunnen gebruiken.

Wat is het business model?

Yesty vangt een percentage van de waarde van elke cadeaubon die via de app wordt verkocht. Per cadeaukaart gaat het om enkele euro’s. Het is daarom van belang om flinke volumes te gaan draaien. Als dat lukt dan gaat het gelijk om grote getallen. De Nederlandse markt voor cadeaubonnen is goed voor ongeveer 1 miljard euro. 

Nog geld nodig?

De oprichter heeft zelf 500.000 euro geïnvesteerd, maar hij verwacht op termijn ook een financieringsronde uit te zullen zetten. Die extra investering is nodig om het product verder te ontwikkeling en om marketingcampagnes uit te kunnen voeren. Yesty richt zich voorlopig volledig op de Nederlandse markt. 

Meindert Schut is presentator bij BNR Nieuwsradio. Daarvoor was hij adjunct-hoofdredacteur bij die zender. Hij ontwikkelde de online PR-tool Buzzpress waarmee bedrijven makkelijk in contact komen met de media.