Deze circulaire startup schudt de kruidenmarkt op

Een abonnementsservice voor kruidenplanten. Handig voor hotels en restaurants, dachten drie ondernemers uit Amsterdam. Met Hrbs leveren zij inmiddels aan grote klanten, zoals De Bijenkorf en PWC. ‘4 uur Cup-a-Soup moet 4 uur verse muntthee worden.’

Wat is Hrbs?

Hrbs is een abonnementsservice voor verse kruiden. Het Amsterdamse bedrijf levert kruidentrays, -daktuinen en zelfs -meubilair. Klanten, veelal restaurants en hotels, ontvangen iedere 2 weken verse kruidenplanten, die direct te gebruiken zijn. De service is volgens mede-oprichter Tessa Duste (29) circulair: “De bakken die we brengen, halen we uiteindelijk weer op. Ook de aarde wordt hergebruikt.” Het in 2017 opgerichte bedrijf biedt ook hardwareoplossingen en LED-lichten aan. Hierdoor kunnen klanten de juiste hoeveelheid water en licht gebruiken, waardoor de kruiden optimaal verder kunnen groeien.

Wie zitten erachter?

Zelfs onze aarde wordt hergebruikt

Duste geeft samen met mede-oprichters Philip van Traa (44) en Nina Sickenga (32) leiding aan de startup. Van Traa is ex-hovenier en heeft zodoende een forse plantenkennis opgedaan. Na zijn hovenierscarrière runde hij de groene urban farming-startup GrownDownTown.

Via zijn netwerk met groene ondernemers kwam hij in contact met Duste, een oud-student industrieel ontwerpen aan de TU Delft. Na haar afstuderen begon zij het mede-ex-TU Delfter Sickenga het bedrijf Rooflife, waarmee ze groene daken leverden. De twee besloten hun ondernemingen afgelopen jaar te fuseren tot Hrbs, dat naast de productietak voor kruiden ook een divisie heeft groene architectuur: Moss, oftewel Makers of Sustainable Spaces. Sickenga kwam als derde mede-oprichter bij het bedrijf werken en inmiddels zijn veertien mensen (10 fte) actief voor Hrbs.

Wie zitten hierop te wachten?

Hrbs richt zich tot nu toe puur op de B2B-markt en heeft momenteel zo’n veertig klanten. Zoals gezegd, vormen hotels en restaurants met hun grote keukens de grootste groep afnemers. Hotel Andaz en Vermeer zijn klant, maar ook retailer De Bijenkorf en accountantskantoor PWC. Duste legt uit dat haar salesafdeling zich tegenwoordig sterk richt op middelgrote kantoren met minimaal twintig werknemers. “4 uur Cup-a-Soup moet dan 4 uur verse muntthee worden, dat is ons doel.”

Duste hoopt eind volgend jaar ook de B2C-markt van foodies en levensgenieters aan te kunnen boren. In plaats van een tweeweekse levering zouden particulieren een maandelijkse levering kunnen krijgen. “We zouden ze ook kunnen voorzien van een seizoensmix, met cocktail- en barbecuemix.”

Hoe ver is de ontwikkeling?

We moeten nog veel Excel-lijsten automatiseren

Voor de buitenwereld is het product klaar, maar achter de schermen wordt er nog druk “getweakt”. “In de backend moet er nog veel gebeuren”, zegt Duste. “Bijvoorbeeld onze retourstroom van bakken. Waar staan ze en waar kun je ze terughalen? Dat hebben we nu nog allemaal in Excel-sheets staan, maar dit willen we uiteindelijk automatiseren.”

Wat is het businessmodel?

Hrbs produceert de bakken zelf. De kruiden halen ze van kwekers. Momenteel werken ze met een kweker uit het midden van het land en een uit het noorden. Omdat ze vanuit milieu-overwegingen hechten aan lokale productie, willen de ondernemers met meer kwekerijen in het land samenwerken. De marge die kwekers over hun kruiden hanteren, verschilt per soort.

De kruiden worden vervolgens in dozen naar de klant toegestuurd. Zij betalen een vast periodiek bedrag per kruidentray. Ze betalen ook eenmalig voor een hardware-oplossingen, om de groei van planten te versnellen.

Nog geld nodig?

Hrbs kreeg eind maart een seed-investering van 500 duizend euro van Belgische angel investors, met als voorwaarde dat het bedrijf ook inzet op de Belgische markt. In deze markt is Hrbs sinds kort operationeel. Met het groeigeld bekostigen Duste en haar compagnons onder meer de uitbouw van het team en de ontwikkeling van het product.

Duste zegt momenteel geen geld nodig te hebben. Er komt genoeg kapitaal binnen van designtak Moss, waardoor moederbedrijf Hrbs winstgevend is. Dit jaar verwacht Duste 1 miljoen euro aan omzet te maken. Wel plant Hrbs veel investeringen in zijn voorlopig nog verliesmakende kruidentak. Er moet een B2C-lancering komen en in de toekomst een eigen kwekerij. Om dat voor elkaar te krijgen, heeft het bedrijf op termijn wel nieuw groeigeld nodig.

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!