Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze Nederlandse app voor sportfanaten wordt gebruikt door de oprichter van Instagram

Tijdens een fietsvakantie op Tenerife bedachten drie vrienden een app waarmee je sportieve avonturen herbeleeft. Oprichter van Instagram Kevin Systrom is alvast fan van deze startup van de week. 

Wat is Relive?

Relive geeft iedereen de kans om zijn outdoor-avonturen na afloop te herbeleven en te delen. Gebruikers kunnen data en foto’s omzetten in een persoonlijke 3D video story. Die belevenis kun je vervolgens delen met volgers, familie of vrienden. De data die je tijdens een rit verzamelt via een app verwerkt Relive en combineert ze met satellietbeelden en door de gebruiker genomen foto’s. Hieruit volgt een 3D fly-through van de gereden route met de mooiste highlights, waaronder je eigen foto’s.

Op die manier kunnen fietsers hun vrienden en familie een gereden rit echt helemaal te laten meebeleven. “Je kan anderen nu laten zien wat je die dag gedaan hebt, of het nu gaat om een steile klim, een indrukwekkende afstand of het doorkruisen van prachtige gebieden”, aldus medeoprichter Joris van Kruijssen (foto derde van links). “Mensen zijn inmiddels wel gewend om na een fietsroute hun data te checken, maar Relive voegt daar visualisatie, beleving en interactie op social media aan toe.”  

Luister naar Joris van Kruijssen:

Wie zitten erachter?

Relive werd in april vorig jaar opgericht door de drie jonge Nederlandse ondernemers en vrienden. Joris van Kruijssen (30 jaar) ontwerpt de app. Van Kruijssen werkte hiervoor bij ontwerpbureau Fabrique, waar hij projecten deed voor onder andere RTL Z en HEMA.

Lex Daniels (29 jaar, foto rechts) is datawetenschapper en was eerder werkzaam bij ABN Amro en Ortec. Yousef El-Dardiry (28 jaar, foto tweede links) in Redmond (VS) voor Microsoft. El-Dardiry is ook oprichter van TweetBeam, waarmee hij in 2014 in de 25 onder 25 stond.

Het idee voor Relive ontstond op een fietsvakantie op Tenerife, begin vorig jaar. “Na een fantastisch mooie tocht rond het eiland wilden we ons avontuur herbeleven op een mooie, visuele manier”, vertelt Van Kruijssen. “We beseften ons dat hier een enorme kans lag.” De vrienden begonnen daarom het idee tijdens diezelfde vakantie nog uit te werken en zelfs al te bouwen. Inmiddels is het team vijf man sterk en richten de toekomstplannen van Relive zich op andere sporten en activiteiten.

Wie zitten er op te wachten?

Iedereen die aan outdoor-activiteiten doet. Op dit moment zijn er zo’n half miljoen gebruikers wereldwijd en dat aantal groeit snel. Naast ‘gewone’ gebruikers hebben ook professionele wielrenners, zoals Laurens ten Dam, de app inmiddels ontdekt. Een andere beroemdheid die de app gebruikt is Kevin Systrom, de oprichter van Instagram. Dit soort influencers zijn vanwege hun enthousiasme erg belangrijk voor de snelle groei van het platform.

“We worden overspoeld met positieve reacties en onze gebruikers blijven hun video’s bekijken en delen. Toen we de eerste versie vorig jaar lanceerden hadden we niet durven dromen dat het zich zo snel zou verspreiden”, vertelt Van Kruijssen. De dienst richt zich nu op fietsers, maar binnenkort is Relive ook beschikbaar voor hardlopers. En uiteindelijk moet het platform beschikbaar zijn voor elke outdoor-enthousiasteling, of het nou gaat om hiken, skien of zelfs om road trips.

Hoever is Relive?

Begin dit jaar ging de app (iOS / Android) live. Relive heeft vandaag de dag bijna een half miljoen gebruikers die bij elkaar meer dan 10 miljoen video’s hebben gemaakt. Nu het outdoorseizoen weer van start is gegaan, moet de groei verder worden aangejaagd. Dagelijks worden nu al bijna 100.000 video’s gemaakt, maar dat moeten er als het aan de oprichters ligt veel meer gaan worden.

De huidige groeicijfers zijn veelbelovend. Komende zomer hoopt Relive de 1 miljoen gebruikers aan te kunnen tikken. Partnerships met grote spelers als Strava (app om sportprestaties bij te houden) en Garmin (leverancier GPS-technologie) helpen daarbij.

Op lange termijn moet iedereen Relive kunnen gebruiken, ongeacht welke activiteit. Maar vanwege het enorme marktpotentieel is hardlopen de eerstvolgende aandachtspunt. Daarmee gaat Relive de concurrentie aan met het populaire Runkeeper, een dienst die al kan bogen op 25 miljoen gebruikers. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat is het businessmodel?

Dat is er nog niet. Op dit moment gaat alle aandacht naar de groei van het platform, door te investeren in productontwikkeling en het team. Op die manier moet Relive zo snel mogelijk uitgroeien tot hét online platform voor outdoor ervaringen. Over een goed businessmodel leven binnenskamers wel ideeën, maar daar worden pas knopen over doorgehakt zodra het aantal gebruikers fors is gegroeid.

Nog geld nodig?

Onlangs is er een investering van 1 miljoen euro opgehaald. Dat geeft de benodigde ruimte om het team uit te breiden en verder te blijven investeren in het product en de groei van het aantal gebruikers. De grootste behoefte ligt op dit moment daarom in het vinden van nieuwe developers.