Deze Nederlandse startup gaat internationaal met notitieboeken van steen

Anne Pleun van Eijsden, On the Rocks

Met notieboekjes en planners van steenpapier maakt startup van de week On the Rocks bomen overbodig. 'Van kleins af aan wilde ik al ondernemer worden, maar dan wel met een bedrijf waarmee ik een positieve impact op de wereld kan maken.'

Wat is On the Rocks?

On the Rocks maakt boomvrije notitieboekjes, dagboeken en planners, met als doel om de markt voor schrijfwaren te verduurzamen. Hoe de startup dat doet? Om te beginnen met steen! De oudste geschriften ter wereld zijn in steen gebeiteld, maar de mensheid kwam er ook eeuwen geleden al achter dat papier net wat handiger is om mee te werken. De startup van de Anne Pleijn van Eijsden denkt daar net even iets anders over. Van steen kun je namelijk ook papier maken. En daar zijn geen bomen, water of bleek voor nodig. Daarnaast kan het steenpapier oneindig vaak gerecycled worden, terwijl dat bij papierpulp maximaal zeven keer mogelijk is. 

Steenpapier wordt onder meer gemaakt van steengruis. Dat is een restproduct in veel mijnen en ook nog eens heel slecht voor de gezondheid van mijnwerkers en omwonenden. Dat daar een nuttige bestemming wordt gevonden is dus best wenselijk. Door het steengruis te verhitten samen met gerecycled kunststof kan daar papier van gemaakt worden. On the Rocks gebruikt dat papier vervolgens voor de productie van notitieboeken.

Uiteraard hoef je niet meer met een beiteltje aan de slag. Het eerste product van On the Rocks heet het Rockbook en je kunt er gewoon met een pen in schrijven. Sterker, het is naar eigen zeggen zachter dan papier van bomen, waardoor het zelfs makkelijker zou schrijven. Nog een voordeel, steenpapier is waterbestendig. Een gemorst kopje koffie zou dus geen probleem meer moeten zijn. 

Wie zit er achter?

Het bedrijf werd eind 2015 opgericht door Anne Pleun van Eijsden (29). Via een bevriende ondernemer komt ze er destijds achter dat er zoiets bestaat als steenpapier. Net als veel andere mensen verslijt ze vele notitieboekjes om gedachten en aantekeningen te noteren. “Ik ben enorm fan van die opschrijfboekjes, dus toen ik van steenpapier hoorde dacht ik gelijk: daar wil ik zo’n boekje van kopen”, aldus Van Eijsden.

In haar zoektocht naar het notitieboek van steenpapier komt ze tot de conclusie dat zoiets helemaal niet bestaat, in elk geval niet in Europa. Dat is het moment dat er bij haar een lampje begint te branden. “Van kleins af aan wilde ik al ondernemer worden, maar dan wel met een bedrijf waarmee ik een positieve impact op de wereld kan maken. Dit was echt zo’n moment waarop ik dacht: yes, this is it!”. 

Inmiddels staat Van Eijsden er niet meer alleen voor in haar missie om duurzame notitieschriften van steenpapier te ontwikkelen. Stijn van der Linden (23) en Gertie Vos (38) houden zich bij On the Rocks permanent bezig met de productontwikkeling en het design van de notebooks. Samenwerking met andere duurzame bedrijven staat daarnaast hoog in het vaandel. Zo is er samen met Merel Wildschut van De Groene Meisjes een speciale collectie ontwikkeld, die ook in de webshop verkrijgbaar is.

On the Rocks

Wie zit er op te wachten?

On the Rocks richt zich vooral op de zakelijke markt, met klanten zoals Triodos Bank, Danone, Dopper en grote consultants die op maat gemaakte Rockbooks afnemen. Daarnaast ziet het bedrijf een toenemende interesse vanuit de consumentenmarkt ontstaan in de webshop.

Van Eijsden verwacht dat de vraag uit beide markten de komende jaren alleen maar gaat toenemen, mede door de wens om duurzame alternatieven te gebruiken. Naast duurzaamheid is ook kwaliteit belangrijk. Klanten willen high-end notitieboekjes, stellen dan ook eisen aan het design en zijn ook bereid om daarvoor te betalen. 

Hoe ver is de ontwikkeling?

On the Rocks is zo ongeveer van de ene op de andere dag opgericht, zonder een echt business plan. Dat zorgt natuurlijk voor een hoop vrijheid, maar het brengt ook de nodige uitdagingen met zicht mee. Zo vindt Van Eijsden het in die beginfase best lastig om de juiste focus te vinden. Het eerste geld haalt ze op via een crowdfundingactie op Kickstarter. Dat levert gelijk zoveel aandacht op, dat veel partijen willen samenwerken. “Door op te veel verzoeken in te gaan, was ik veel te veel aan het spreiden. Daarnaast wilde ik ook de consumentenmarkt gelijk maar meenemen”, zegt de ondernemer.

 “Inmiddels hebben we de focus teruggevonden en alles helemaal op de rit, mede dankzij het Investment Ready-programma van de Impact Hub en ING.” De startup merkt een sterke groei in het aantal zakelijke klanten dat On the Rocks weet te vinden. Dat heeft ongetwijfeld ook te maken de MKB Export Award, die het bedrijf onlangs wist te winnen. Voor de oprichtster een teken dat dit een goed moment is om verder op te schalen. Van Eijsden wil de komende tijd uitbreiden naar Frankrijk en Duitsland.

Wat is het business model?

On the Rocks - een van de 70 Nederlandse B Corporations - verkoopt duurzame boomvrije notitieboeken en verkoopt aan zowel de zakelijke als de consumentenmarkt. De prijs van een notitieboek varieert in de webshop van zo’n 10 tot 25 euro. Bedrijven kunnen op maat gemaakte notitieboeken bestellen. De prijs daarvan hangt af van de oplage. De minimale afname is 100 stuks. 

Nog geld nodig?

Jazeker! On the Rocks is op dit moment op zoek naar een investering om verder te kunnen opschalen. Om dat te bereiken moeten zowel de marketing- als de sales-capaciteit worden opgevoerd. Dat was ook de reden om vijf maanden geleden te beginnen met het Investment Ready programma. De startup wil het assortiment fors uitbreiden met andere boomvrije notitieboeken, maar ook internationaal meer zakelijke klanten aan zich binden. Daar is geld voor nodig. 

Meindert Schut is presentator bij BNR Nieuwsradio. Daarvoor was hij adjunct-hoofdredacteur bij die zender. Hij ontwikkelde de online PR-tool Buzzpress waarmee bedrijven makkelijk in contact komen met de media.