Deze Nederlandse startup kweekt biobrandstof in Zuid-Amerika

De Rotterdamse startup Corekees laat bedrijven en particulieren investeren in bomen die biobrandstof opleveren. De startup van de week plantte tot nu toe 13.500 bomen voor oliemaatschappijen en bedrijven zoals Blokker en SHV Energy.

Wat is Corekees?

Corekees plant met geld van particuliere investeerders en bedrijven in Zuid-Amerika bomen (Pongamia) die noten opleveren waarmee duurzame brandstof kan worden gemaakt. De startup uit Rotterdam verkoopt de ruwe olie hieruit aan oliemaatschappijen, die het goedje raffineren tot hernieuwbare brandstof voor schepen, vrachtwagens en auto’s. Op dit moment heeft 10 procent van alle brandstof een hernieuwbare achtergrond, zoals ook frituurvet, en dat percentage gaat ieder jaar omhoog.

De droge, proteïnerijke pulp die overblijft na het persen van de noten, wordt verkocht aan lokale veeboeren in Brazilië en Paraguay. De opbrengst van deze twee producten vloeien in de vorm van rente en aflossing terug naar de kopers van de bomen. De eerste 2 jaar is er nog geen opbrengst, maar vanaf een jaar of 3, 4 verschijnen de eerste noten. Vanaf het zevende jaar is de boom volwassen en is er sprake van een stabiele oogst. Een boom gaat 20 jaar mee, daarna gaat hij terug naar de landeigenaar waarvan de grond wordt geleased. 

De bomen worden geplant in het kader van herbebossingsprojecten, ook omdat oliemaatschappijen anders niet willen investeren. “Het gaat om marginale grond die niet geschikt is voor voedsel”, zegt Corekees-oprichter Nick van Heesewijk. “Er werken lokale mensen die boven minimumloon betaald krijgen. Dat zijn overigens allemaal vrouwen die daar boompjes staan te stekken, want mannen hebben een te grove motoriek.”  

Wie zitten erachter?

Nick van Heesewijk (foto bovenste rij tweede van links) bezocht 4 jaar geleden de Pongamia-plantage van zijn oom in Brazilië. “Ik dacht: dit is een van de gaafste dingen die ik ooit gezien heb. En: dit is mijn kans om een bedrijf op te zetten. Dat heb ik daar met hem besproken en 10 minuten later was het concept geboren.” Eind 2017 ging Van Heesewijk, die hiervoor marketingconsultant was (“Ik zocht vrijheid en avontuur”), serieus met zijn idee aan de slag. In de zomer van 2018 ging de website live. Vooral het uitpluizen van de AFM-regels over (particuliere) investeringen kostte de nodige tijd.

Hij kwam bij zijn nicht Tamar van Heeswijk terecht als compagnon. Zij studeerde financiële economie en deed corporate finance-werk op de Zuidas. “We zijn perfect complementair”, zegt Van Heesewijk. Het duo werkt nauw samen met hun oom in Brazilië. Het team telt in totaal tien medewerkers. 


Tamar en Nick van Heesewijk op een plantage in Zuid-Amerika (foto’s: Corekees).

Wie zitten erop te wachten?

De eerste doelgroep zijn private investeerders, die in kunnen stappen vanaf 20 euro per nieuw boompje. Het rendement bedraagt 7 à 8 procent per jaar. Om de drempel voor deze groep te verlagen komt er binnenkort een boomabonnement bij, waarbij maandelijks automatisch een bedrag wordt afgeboekt voor een nieuwe boom. Investeerders kunnen ervoor kiezen om de opbrengst in nieuwe bomen te steken. Van Heesewijk: “Na 18 jaar heb je dan best wel een bos.” 

Corekees richt zich daarnaast op bedrijven zoals pensioenfondsen, banken en oliemaatschappijen die duurzamer willen worden. Voor corporates die vooral CO2 willen compenseren, in plaats van rendement cashen, werkt Corekees aan het certificeren van CO2-credits. Oliemaatschappijen zijn misschien wel de best passende doelgroep: die kunnen met behulp van Corekees vergroenen, en de olie tegelijk terugstoppen in hun eigen bedrijf.

Hoever is Corekees?

Tot nu toe werden in Zuid-Amerika 13.500 bomen geplant. Dat staat gelijk aan 12.000 ton CO2-uitstoot, of 135.000 vlieguren, rekent Van Heesewijk voor. De opbrengst van deze bomen bedraagt over 20 jaar 2,2 miljoen liter ruwe olie.

Vooral aan de b2b-kant loopt de teller snel op. Zo liet Blokker voor iedere winkel een boom planten (700 stuks in totaal). SHV Energy deed zijn 140 medewerkers voor kerstmis een boom cadeau.

Wat is het businessmodel? 

Vooral het verkopen van bomen aan grote bedrijven. Van het geld dat mensen betalen voor bomen onderhoudt Corekees de bomen de eerste 4 jaar. Als de bomen noten op gaan leveren, verdient de startup een succesfee van ongeveer 5 procent. “Het staat allemaal op de website, lekker transparant”, zegt Van Heesewijk. De ondernemer schat dat zijn bedrijf rendabel begint te worden als er ongeveer 20.000 bomen per jaar worden verkocht. 

Nog geld nodig?

Corekees draait tot nu toe op eigen geld en een subsidie van de Europese Unie (Climate-KIC). Van Heesewijk: “Groeigeld hoeft niet per se, maar we willen wel harder groeien. Voor de ontwikkeling van het online dashboard bijvoorbeeld en om het verhaal zo breed mogelijk te kunnen vertellen. Maar het is niet zo dat als we morgen geen investeerder hebben, dat we dan op de fles gaan.”

Geld verdienen en vergroenen gaan hand in hand, zegt Van Heesewijk tot slot. “De enige manier om impact te maken is door mensen een economische meerwaarde te bieden. Ik vrees dat de wereld wel zo werkt.”

Redacteur en coördinator Sprout.nl. Tips: maarten@sprout.nl

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!