Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze Nederlandse startup parkeert je auto

Valet parking was tot nu toe een nicheproduct. Maar als het aan startup van de week Mr Parker ligt wordt het laten parkeren van je auto gemeengoed. Medeoprichter Mark van Wezel pitcht de dienst die deze week live ging in Amsterdam.

Wat is Mr Parker?

On-demand valet parking. Bezoekers van het centrum van een stad (om te beginnen Amsterdam) geven hun auto aan een parkeerder van Mr Parker, die de auto parkeert in een beveiligde garage aan de rand van het centrum.

Valet parking kennen we al van hotels en restaurants, maar met Mr Parker willen Mark van Wezel en Jason Abeln het verschijnsel – voor het eerst in Nederland – beschikbaar maken voor iedereen die zijn auto (makkelijk) wil parkeren. Hoewel iedereen de dienst al kan gebruiken, werft Mr Parker om snel op te kunnen schalen eerst bedrijven in het centrum van Amsterdam. Die bieden de dienst aan als extra dienstverlening voor klanten die bij hen op bezoek komen.

 

“Onze missie is een luxe, comfortabele en betaalbare oplossing voor het Amsterdamse parkeerprobleem”, zegt medeoprichter Mark Van Wezel (foto rechts), die de dienst op termijn wil uitbreiden naar andere grote steden. 

In de VS bewees Luxe al dat dit model potentie heeft; de startup haalde eerder dit jaar een investering van 50 miljoen dollar op bij autoverhuurder Hertz. Iets kleiner, maar wel dichterbij, is Vallie, dat in Londen aan de weg timmert.

Een van de grootste uitdagingen is om mensen vertrouwd te maken met dit concept, zegt Van Wezel. “Mensen geven toch een belangrijke bezitting af.” Om vertrouwen te winnen moeten mensen eerst een account aanmaken, waarna zij via de website een valet-parkeerder kunnen aanvragen. Die geeft de gebruiker een sleutel met code, die na afloop ter controle weer wordt overhandigd. Eventuele schades zijn verzekerd tot 25.000 euro.

Wie zitten erachter?

Van Wezel (27, studeerde geschiedenis) bedacht het concept samen met Jason Abeln (26, was voetbalmakelaar), wiens vader een bedrijf op de Herengracht heeft. Daar zag het duo hoe bezoekers soms tot wel 45 minuten kwijt waren aan het zoeken van een parkeerplek.

Het tweetal begon met valet parking voor een aantal bedrijven op de Herengracht. Totdat iemand opmerkte dat het concept nog veel verder opgeschaald zou kunnen worden. Diegene werd overigens de eerste investeerder in Mr Parker. Van Wezel: “We staan nu op het punt om onze oude carrière vaarwel te zeggen en zijn nu 100 procent gefocust op Mr. Parker.”

Wie zitten op Mr. Parker te wachten?

Mensen die een zakelijke afspraak hebben in het centrum van – vooralsnog – Amsterdam. Van Wezel omschrijft zijn doelgroep als ‘het hogere segment’. “Vooral die mensen kunnen hun tijd wel beter gebruiken dan met het zoeken naar een parkeerplek.”

Momenteel heeft Mr Parker alleen bedrijven als klant, al kunnen er bedrijven zijn die de rekening doorsturen naar hun bezoekers. In de loop van volgend jaar lanceert de startup  een app die ook gericht is op de particuliere markt.

Wat is het verdienmodel?

Voor klanten is het starttarief 24,95 euro. Daar komt per uur 5 euro op, met een dagmaximum 39,95. Dat kan een besparing zijn ten opzichte van het gangbare parkeertarief in het centrum, rekent Van Wezel voor; een hele dag Herengracht kost al snel 50 euro. Mensen die binnen twee uur van hun pick-up inplannen is het starttarief 34,95 euro met een dag maximum van 49,95 euro. “Het tarief voor mensen die last minute inplannen is hoger aangezien wij voor deze klanten personeel paraat moeten hebben staan zonder dat wij weten of er wel boekingen komen.”

Mr Parker begint zelf zo’n beetje winst te maken op de uren boven het starttarief. Dat is wel afhankelijk van een aantal factoren, zegt Van Wezel, zoals verkeersdrukte of waar een auto wordt geparkeerd.

Hoe ver is Mr. Parker?

Er zijn nu 15 kantoren klant, die wekelijks een tiental ritten aanvragen. “Als we op een volume van 100 à 200 ritten per week zitten, gaan we naar een nieuwe stad”, zegt Van Wezel, die daarbij Rotterdam of Den Haag op het oog heeft.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

Het jonge bedrijf haalde al een buidel startkapitaal op, maar kan nog wel een extra investering van 40.000 à 50.000 euro gebruiken. “Dat is vooral om een goede, gerichte marketingcampagne te kunnen voeren”, zegt Van Wezel. “Het concept is nog vrij onbekend en mensen geven toch een van hun meest waardevolle en persoonlijke bezittingen af. Daarom willen we meer vertrouwen en naamsbekendheid creëren.”

Foto: Dashmote