Deze ondernemer gaat voor het meest duurzame overhemd ter wereld

Skot

Ruben van Veen begon na zijn baan bij The Ocean Cleanup met zijn eigen impact-startup. Met startup van de week Skot gaat hij nu voor het meest duurzame overhemd van de wereld.

Wat is Skot?

De kledingindustrie geldt met 10 procent van de jaarlijkse CO2-uitstoot als één van de grotere vervuilers op aarde. Vergelijk dat eens met de luchtvaart, die 2,5 procent voor z’n rekening neemt. Toch is er maar weinig aandacht voor het vervuilende karakter in de fashion-branche, vindt het Nederlandse kledingmerk Skot.

De startup presenteert het naar eigen zeggen meest duurzame overhemd ter wereld. De startup hanteert het '3x fair-principe': fair materials, fair production en fair chain. Oprichter Ruben van Veen, “Het materiaal is eerlijk omdat we alleen biologisch katoen gebruiken. Dus geen pesticiden, geen insecticiden of kunstmest.”

Bovendien wordt naar eigen zeggen bij de productie van het biologische katoen 60 procent minder water verbruikt dan bij de traditionele katoenteelt. De stoffen worden vervolgens geproduceerd in Italië om daarna tot overhemden te worden omgetoverd in Turkije. “Ik ben zelf in de fabrieken gaan kijken om de arbeidsomstandigheden en de kwaliteit van de overhemden te checken. Ze hebben een keurmerk en voldoen aan de arbeidsomstandigheden die je van een net bedrijf mag verwachten”, aldus Van Veen.

Na aankoop worden de overhemden verstuurd in een minimale, duurzame verpakking en zodra het kledingstuk versleten is, kun je het in ruil voor een premie terugsturen. Skot recyclet het overhemd en zelf krijg je 10 procent korting op een nieuwe aankoop. 

Lees ook: Dit vuilafstotende hemd van Labfresh is een hit op Kickstarter

Wie zitten erachter?

Oprichter Ruben van Veen (37, foto tweede links) werkt in New York op het moment dat bij hem ‘de knop omgaat’. Hij ziet daar naar eigen zeggen van dichtbij hoe ongezond de wereld in elkaar steekt. “Als iedereen zo individualistisch, oppervlakkig en korte-termijn-gericht handelt, dan is de aarde over vijftig jaar op. Dat wil ik voorkomen.” Vanaf dat moment in New York zet hij zich daarom in om de wereld een beetje duurzamer te maken.

Van Veen stopt bij zijn toenmalige werkgever Schiphol en helpt als organisatie-adviseur andere bedrijven bij het duurzaam ondernemen. Ook is hij een jaar lang CFO van The Ocean Cleanup, de Sprout Challenger van Boyan Slat om plastic uit de oceanen te halen. Een prachtig initiatief, vindt ook Van Veen, maar hij denkt meer impact te kunnen maken in de mode-industrie. “Ik wist vooraf niet dat die zo slecht in elkaar zat en op zoveel verschillende fronten. Dat maakt het ook zo moeilijk om het op te lossen. Het leek me het beste om maar gewoon een nieuw merk te starten, waarin duurzaamheid in alle stappen leidend is. Zo werd Skot geboren.”

Missie van het merk is om toe te werken naar 100 procent duurzame mode, al geeft Van Veen toe dat dit een lange reis kan worden: “Ik heb nu de eerste stap gezet met overhemden. De kans is groot dat we in de toekomst ook andere kleding gaan maken, maar daar zijn we nog lang niet.”

Wie zitten er op te wachten?

Alle mannen die wel eens een overhemd dragen en het belangrijk vinden dat het kledingstuk op duurzame wijze is geproduceerd. Volgens de oprichter zijn de overhemden ook nog eens van hoge kwaliteit. “De stof is prachtig, gemaakt van biologisch katoen. De knopen zijn niet van plastic gemaakt, maar van natuurlijke materialen als gerecyclede kokosnoot. Dat geeft een mooi contrast op het overhemd en het is natuurlijk duurzaam. Zo krijg je kwaliteit én impact.”

Hoever is de ontwikkeling? 

Van Veen is anderhalf jaar geleden begonnen met het uitschrijven van het totale productieproces. Bij elke stap ging hij daarbij op zoek gegaan naar een duurzaam alternatief. Naast het productieproces is er ook veel tijd gaan zitten in het ontwerp van de overhemden. “Ik wilde pas naar de markt toe als de kwaliteit en stijl van het product echt top was.” Inmiddels is hij tevreden en zijn zowel de website als de webshop in augustus live gegaan. Twaalf verschillende overhemden zijn er nu te koop.

“De shirts uit de Serious collectie zijn luxe afgewerkt met bijvoorbeeld knopen van duurzaam gekweekt parelmoer. Die kun je prima naar je werk dragen. De overhemden uit de Fun-collectie zijn wat korter en kunnen daardoor ook los gedragen worden”, zegt Van Veen. Skot wil op den duur een ruimer aanbod van een stuk of vijftig overhemden. 

Wat is het businessmodel?

Om de prijs concurrerend te houden wordt Skots kledij alleen online aangeboden. Een overhemd kost tussen de 79 en 99 euro. “Door de retail over te slaan en direct te leveren aan de consument besparen we flink op de marge”, aldus de oprichter. Dat is ook wel nodig, want de kostprijs van een duurzaam overhemd ligt hoger dan bij conventionele kleding. Ook het recyclen van oude overhemden is niet gratis.

Winst maken is leuk, maar Skot Fashion wil vooral de kledingindustrie veranderen.

Sociaal ondernemen vindt Van Veen dan ook belangrijker dan veel geld verdienen: “Winst maken is leuk, maar Skot Fashion wil vooral de kledingindustrie veranderen. Ik geloof dat het vergroenen van de branche veel meer oplevert dan alleen financieel rendement. Je maakt dan pas echt een impact.” 

Nog geld nodig?

Op dit moment ligt de focus op het aantrekken van de juiste partners met een mode of marketing achtergrond om verder te kunnen groeien. Het uiteindelijke doel is om een internationaal duurzaam mannenmodemerk te worden. Daar zal externe financiering voor nodig zijn. Voor volgend jaar staat een crowdfunding op het programma.

“Dat willen we doen met een nieuw overhemd dat nog duurzamer is dan de huidige collectie. Daarna hopen we verder te kunnen groeien naar andere markten en met verschillende producten. In die fase kan het nuttig zijn om samen te werken met andere bedrijven en externe investeerders. Samen kunnen we de mode industrie dan echt gaan veranderen!”

Meindert Schut is presentator bij BNR Nieuwsradio. Daarvoor was hij adjunct-hoofdredacteur bij die zender. Hij ontwikkelde de online PR-tool Buzzpress waarmee bedrijven makkelijk in contact komen met de media.