Deze ondernemers bouwen aan ‘Lego van de chefs’

Een online platform waarop je als kok vindt hoe je ingrediënten bereidt, om zo te bouwen aan betere maaltijden. Met die filosofie willen Inge Meijs (30) en Jeroen van Oijen (48) van Gastronomixs de wereld veroveren.

Wat is Gastronomixs?

Gastronomixs is een online platform voor koks. Je vindt er nauwelijks complete gerechten, dit platform moet het eerder hebben van de bereidingswijze van aparte ingrediënten. Zo vind je er allerlei manieren om een aardappel te bereiden, of je nu friet of aardappelwafeltjes wil maken. “We roepen weleens dat we de Lego van de chefs zijn”, zegt mede-oprichter Inge Meijs. “De bereidingen van ingrediënten zijn net als Lego-bouwsteentjes, waarmee je oneindig veel bouwwerken kunt creëren.”

Wie zitten erachter?

Meijs leidt het in Waalwijk gevestigde bedrijf met Jeroen van Oijen. Ze leerde Van Oijen kennen toen ze tijdens haar studie food design in Den Bosch een stageplek zocht. Van Oijen was net begonnen als zelfstandig product- en conceptontwikkelaar voor grote voedingsmerken, zoals FrieslandCampina en Chiquita. Tijd om een stagiair te begeleiden had de kersverse ondernemer niet, maar Meijs kon wel bij hem aan de slag als freelancer. In 2011 begonnen ze te werken aan wat platform Gastronomixs zou worden. Er werken nu zeven mensen (4,8 fte) bij het bedrijf.

Wie zitten erop te wachten?

Meijs stelt zich niet slechts te richten op de “top van de markt”, dus de markt van de Michelin-sterren: “Je kunt bij ons ook vinden hoe je een ei bakt, om maar wat te noemen. We richten ons dus juist ook op gewone brasserieën en bijvoorbeeld op horeca-opleidingen. Zo leggen we veel basistechnieken uit aan de leerlingen. Bijvoorbeeld hoe je een pannenkoek bakt of een tomaat snijdt.”

Hoe ver is de startup?

Het platform telt momenteel ruim 26.000 gebruikers van wie een derde betaalt, schat Meijs. Gastronomixs richt zich op een internationale markt, en de website is er inmiddels in zowel het Nederlands als het Engels. Meijs hoopt in met name het Verenigd Koninkrijk klanten te winnen voor haar platform. Een afgelopen jaar gewonnen prijs van het Oranje Handelsmissiefonds moet daarbij helpen. “Zij brengen ons bijvoorbeeld rechtstreeks in contact met de ambassade, helpen ons met al onze vragen en laten ons later dit jaar op handelsmissie naar Engeland gaan.”

Wat is het businessmodel?

Het bedrijf verdient geld met abonnementen. Voor 7 euro per maand of 70 euro per jaar krijgen klanten onbeperkt toegang tot de bereidingswijzen van Gastronomixs. Een andere inkomstenbron is die van advertenties. Voedingsbedrijven krijgen de mogelijkheid om advertorials op Gastronomixs te plaatsen, bijvoorbeeld in de vorm van bereidingen van gerechten. Dit model is winstgevend, stelt Meijs, die verder geen omzet- en winstcijfers wil delen.

Nog geld nodig?

Er zit voor “enkele tonnen” aan opstartkapitaal in het bedrijf, laat Meijs weten. Ze stelt dat het hierbij gaat om twee leningen van de Rabobank en één privé-investering. “We hopen eind dit jaar of begin volgend jaar een nieuwe investeringsronde te doen”, zegt ze. “Ditmaal willen we minstens anderhalve ton ophalen. Dit geld willen we onder meer steken in de technische vernieuwing van ons platform en de verdere internationalisering.”

Jelmer Luimstra is journalist voor Sprout. Hij schrijft over startups, Silicon Valley en nieuwe economie.