Deze ondernemers vernieuwen de kledingindustrie met een platform én een eigen merk

Sqetsch

Airbnb, maar dan voor kledingmerken en –producenten. Met dat idee proberen jeugdvrienden Wouter de Roy van Zuidewijn (29) en Wiebe Poelmann (28) de wereld te veroveren. Door merken en fabrieken online te koppelen, proberen ze de markt overzichtelijker te maken. Nu komen de twee ondernemers met een eerste eigen kledingmerk; Cortèz.

Wat is Sqetch?

Sqetch is een online platform, waarop kledingmerken en –producenten elkaar kunnen vinden. ‘Je kunt onze werkwijze vergelijken met Airbnb,’ legt medeoprichter Wouter de Roy van Zuidewijn uit. ‘Zij brengen online toeristen en verhuurders bij elkaar, wij doen dit voor kledingmerken en –producenten.’ Het werkt als volgt: als kledingmerk kun je precies aangeven wat voor soort producent je zoekt. Als fabrikant kun je een profiel aanmaken, en je diensten online aanbieden aan merken. ‘Op basis hiervan kunnen wij vraag en aanbod op praktische wijze matchen.’

Sqetch richt zich hierbij vooral op kleine en middelgrote merken en producenten, veelal uit Europa. ‘Grote merken produceren veelal in hoge aantallen in lagelonenlanden,’ verklaart De Roy van Zuidewijn. ‘Kleine fabrieken en labels hebben met lagere volumes te maken, waardoor hun eindproduct duurder wordt en dus de uitdaging ontstaat om te concurreren.’ Bij Sqetch willen ze deze bedrijven hier een klein beetje bij helpen. Voor producenten biedt de startup bijvoorbeeld een marketingtool om nieuwe business te genereren.

Maandag lanceert het bedrijf een Kickstarter-campagne voor jassen van Cortèz; een eigen merk voor – in de woorden van De Roy van Zuidewijn – ‘hoge kwaliteit ski- en outdoorkleding.’ Hiermee wil het bedrijf in de markt gaan opereren van grote outdoor-partijen als The North Face en Black Diamond. Cortèz biedt een zogeheten ‘shell- en mid-layer’-jas aan voor 350 dollar, terwijl de Amsterdammers voor een soortgelijke combinatie in de winkel 750 euro voor zouden moeten vragen. Hoe ze dat doen? ‘We halen de middle man weg; de distributeur en de retailer.’

Wie zitten erachter?

Wouter de Roy van Zuidewijn (foto midden) begon Sqetch in 2015 met jeugdvriend Wiebe Poelmann (foto links). De Roy van Zuidewijn studeerde rechten, en Poelmann heeft een achtergrond in financial management; bepaald geen mode-studies, dus. Poelmann komt echter uit een familie van kledingproducenten. Zo is zijn vader Herman oprichter van kledingproducent Vert Company.

De Roy van Zuidewijn werkte als zelfstandig ondernemer voordat hij zich met Poelmann in de kledingindustrie stortte. Hij geeft het toe: veel van zijn eerdere ideeën flopten. Nadat hij zich daarentegen bij het Amsterdamse ondernemerscollectief Aimforthemoon aansloot, kwam hij in contact met een groep Aziatische fabrikanten. Zij produceren voor retailers uit Europa, en vroegen De Roy van Zuidewijn een businessstrategie voor hen uit te schrijven. ‘Ik ontdekte dat het vrij complex was voor merken om een geschikte producent te vinden,’ zegt De Roy van Zuidewijn.

‘Fabrieken bleken nog niet zo gericht op online, merkten we. Daarnaast ontdekte ik dat er vraag is naar duurzame productie, het liefst dichtbij huis. Met Sqetch besloten we daarom vraag en aanbod online bij elkaar te brengen.’

Wie zitten erop te wachten?

Sqetch wil zowel nuttig zijn voor producenten en kledingmerken. Doordat de startup online de vraag en het aanbod matcht, proberen de Amsterdammers het voor deze bedrijven gemakkelijker te maken de juiste zakenpartners te vinden. ‘Merken zonder een sourcing-afdeling kunnen hierdoor alsnog hun collectie laten produceren,’ zegt De Roy van Zuidewijn. ‘Producenten bieden we een middel om gemakkelijker klanten te vinden.’ De startup focust momenteel vooral op bedrijven in Europa.

Wat is het verdienmodel?

Wanneer merken en producenten via Sqetch tot een deal komen, rekent het platform daar geen marge over. ‘We willen het laagdrempelig houden,’ verklaart De Roy van Zuidewijn. ‘We willen niet nóg een extra schakel in de keten creëren.’ Geld probeert het Amsterdamse platform daarom te verdienen door gebruikers een betaalde service aan te bieden. Ze mogen gratis gebruik maken van de service, maar kunnen voor 49 euro een zogeheten ‘basic’-account aanmaken, en voor 99 euro een ‘pro’-account.

‘Fabrikanten helpen we voor dit bedrag met hun online zichtbaarheid,’ zegt De Roy van Zuidewijn. ‘Denk hierbij aan promotie via blogs, interviews en hun online ranking.’ Merken koppelen ze voor dit bedrag aan relevante specialisten, zoals technische tekenaars.

Hoe ver is Sqetch?

Op dit moment heeft Sqetch ruim 6000 aangesloten merken, en meer dan 1000 fabrieken. De Roy van Zuidewijn vertelt dat zij uit 74 verschillende landen afkomstig zijn. Toch heeft nog maar vijf procent van hen een betaald account; daar valt dus nog een wereld te winnen. Hoe het zit met hun liquiditeit? Omzet- en winstcijfers wil de ondernemer niet noemen, maar wel laat hij weten dat Sqetch er maandelijks 20 procent extra gebruikers bij krijgt. Op dit moment werken ze bij Sqetch met acht mensen (7 fte.). Voor het kledingmerk Cortèz hebben de jeugdvrienden inmiddels vier mensen aan het werk gezet (3 fte.).

Het doel van de ondernemers is om met Sqetch groot te worden in Europa, maar met Cortèz wil De Roy van Zuidewijn ook inzetten op de Verenigde Staten. ‘We kunnen daar rechtstreeks leveren vanuit de fabriek,’ legt hij uit. Als het Kickstarter-project een succes blijkt, wil de ondernemer zijn jassen ook via een website aan gaan bieden.

Is er nog financiering nodig?

Een dinosaurus als The Northface daag je natuurlijk niet uit zonder aanzienlijk budget. Via de Kickstarter-campagne wil De Roy van Zuidewijn eerst eens 25.000 dollar ophalen. ‘Je moet ergens beginnen,’ lacht hij. Het bedrag wil de ondernemer steken in de productie en het op de markt brengen van de jassen.

Sqetch kreeg eerder al subsidies van twee innovatiefondsen, waaronder het Europese Horizon 2020. Daarnaast zit er een particuliere investering achter het platform, en hebben de ondernemers eigen vermogen in hun bedrijf zitten. Wie die investeerder is en hoe hoog deze bedragen zijn, dat houden ze bij Sqetch liever voor zichzelf. Een ding willen ze er wel over zeggen: ‘Het is flink wat geld.’ Of ze alweer azen naar een nieuwe investeerder? ‘We zijn niet direct op zoek, maar staan voor alles open. Eind 2017 hopen we wel weer een nieuwe financieringsronde te kunnen doen voor onze internationale expansie.’

Jelmer Luimstra is online redacteur voor Sprout, en schrijft over vernieuwende scaleups en startups.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!