Deze ondernemers willen een goedkoper alternatief bieden voor het zzp-broodfonds

Je verzekeren als zzp’er gaat doorgaans gepaard met hoge kosten. Als zelfstandige kun je je aansluiten bij een broodfonds, maar ondernemers Jip en Florian de Ridder denken met Commoneasy een goedkoper alternatief te kunnen bieden.

Wat is Commoneasy?

Commoneasy is een online tool waarmee zzp’ers samen met hun netwerk een vangnet vormen tegen arbeidsongeschiktheid. Je kunt uitbetaald krijgen in geld of diensten en je connecties zijn dus je backup voor als het misgaat.

Het werkt als volgt: je stelt in welk bedrag je per maand wil ontvangen indien je arbeidsongeschikt raakt. Van dat bedrag stort je elke maand minimaal 5 procent in je eigen online spaarpot. Wordt niemand ziek, dan blijft het geld gewoon in je spaarpot staan. Mocht een zelfstandige na een paar jaar besluiten om weer een dienstverband aan te gaan, dan krijgt die het gespaarde tegoed gewoon weer terug.

Het systeem werkt met drie cirkels. Het begint met je eigen connecties, dan de connecties van je connecties en tot slot daar weer de connecties van. Per cirkel kun je bepalen wat je wilt bijdragen om iemand te helpen. “Op die manier realiseren we een netwerk van ondernemers dat voor elkaar klaar staat en dat gebaseerd is op wederzijds vertrouwen”, aldus medeoprichter Jip de Ridder. Als je ziek wordt, dan bepaalt de grootte van je netwerk de hoogte van je vergoeding. Hoe meer mensen meedoen, hoe lager de kosten en hoe hoger de dekking. 

Wie zitten erachter?

Commoneasy is opgericht door twee broers; Jip (32) en Florian (28) de Ridder. Beiden zijn econoom. Het idee voor deze manier van verzekeren ontstaat tijdens hun studententijd, precies wanneer de financiële crisis uitbreekt. Ze willen hun eerste smartphone verzekeren, maar via de traditionele verzekeraars vinden ze dat veel te duur.

We ontdekten dat verzekeren veel goedkoper kan

Op dat moment starten ze een experiment met hun vrienden. De twee beginnen met een aantal Facebook-groepen, een excel-bestand en de spaarrekening van de oudste broer, waar de deelnemers elke maand wat geld op storten. Ze hebben nog niet meteen goud in handen, maar het idee voor Commoneasy is geboren. “Na heel wat avonden met pizza en bier kwamen we tot de conclusie dat het inderdaad een stuk goedkoper en leuker kan”, vertelt De Ridder. Door gebruik te maken van het eigen netwerk, kan een smartphone voor 3 euro per maand worden verzekerd in plaats van de gangbare 10 euro per maand. Bovendien helpt het dat bekenden een grotere gunfactor hebben, waardoor het beter voelt om elkaar te helpen. 

Op hun weg naar het worden van een echt bedrijf, komen de broers heel wat uitdagingen tegen. Het duurt nog zeker 6 jaar voordat ze het systeem voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering hebben uitgedokterd en het platform gebouwd is, vertelt De Ridder: “We hebben het van scratch af gebouwd en we hebben ons alles zelf moeten aanleren. Lean does the trick.”

De grootste hobbel die de twee moeten overwinnen, is het vertrouwen winnen van zowel de deelnemers als officiële instanties zoals De Nederlandsche Bank (DNB). “Toen we in 2013 begonnen, werden we nog totaal genegeerd door DNB, maar met heel wat hulp is het ons toch gelukt om een goed werkend systeem te bouwen.” Die hulp komt bijvoorbeeld van oud Rabo-topman Wim van Dinten en advocaat Hester Bais. Om het vertrouwen van de klant te krijgen, bouwen de ondernemers een aantal controlemechanismen in. Er wordt in principe altijd uitgekeerd, maar mocht iemand uit het netwerk twijfels hebben dan kan een keuringsarts of expert worden ingeschakeld. Bovendien gaan de oprichters ervan uit dat het netwerk zelf ook voor een bepaalde controle zorgt. “Wie de boel belazert, raakt niet alleen zijn uitkering kwijt, maar ook zijn netwerk en dat is natuurlijk echt slecht voor je onderneming.”

Wie zitten erop te wachten?

Commoneasy is vooral bedoeld voor zzp’ers die liever een bedrag sparen dan zich blauw te betalen aan dure verzekeringspremies. Traditionele verzekeringen zijn vaak duur en door veel verschillende voorwaarden ook nog eens complex. Geen wonder dat van de ruim 1 miljoen zelfstandigen slechts ongeveer de helft iets heeft geregeld tegen arbeidsongeschiktheid. De mannen achter Commoneasy menen daar de oplossing voor in huis te hebben.

In eerste instantie lijkt het een beetje op een broodfonds, maar omdat de startup naast je eigen netwerk ook de netwerken van de netwerken gebruikt, kunnen de kosten naar eigen zeggen nog verder omlaag. Net als bij de meeste broodfondsen geldt de dekking nu voor een periode van maximaal twee jaar, maar de oprichters verwachten die periode over een aantal jaar fors te kunnen uitbreiden. 

Hoe ver is de ontwikkeling?

Het hele platform is door de broers zelf ontwikkeld en is volledig operationee. Momenteel zijn de ondernemers bezig met de ontwikkeling van de app. Het netwerk is bovendien aan het groeien. Inmiddels doen ruim honderddertig ondernemers mee, die dus via hun netwerk verzekerd zijn tegen arbeidsongeschiktheid. Ook zijn de eerste ondernemers geholpen door hun netwerk. Daarnaast hebben zzp-organisaties lucht gekregen van de mogelijkheid voor hun leden om zich op deze manier te verzekeren. Zo zijn er partnerships gesloten met De Coöperatie en met Zorg&Co. De ondernemers verwachten eind dit jaar ongeveer tweeduizend zelfstandigen aangesloten te hebben. 

Wat is het businessmodel?

Zoals gezegd, is en blijft het ingelegde geld eigendom van de deelnemende ondernemer. Uit dat spaarpotje wordt alleen geput als iemand uit het netwerk daadwerkelijk ziek wordt. Voor de diensten van Commoneasy betalen de deelnemers 10 euro per maand. In ruil daarvoor zorgt de startup ervoor dat zowel het gespaarde geld als je data veilig zijn. Mocht dat nodig zijn, dan kunnen klanten geholpen worden via een helpdesk.

Nog geld nodig?

Dat is er inderdaad. Binnenkort gaat Commoneasy tokens uitbrengen van de SocialEnterprise, zodat leden mee kunnen investeren. Daarnaast is het team op zoek naar financiering voor de groei van het bedrijf via een paar ervaren angels.

Meindert Schut is presentator bij BNR Nieuwsradio. Daarvoor was hij adjunct-hoofdredacteur bij die zender. Hij ontwikkelde de online PR-tool Buzzpress waarmee bedrijven makkelijk in contact komen met de media.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!