Deze startup bouwde een datingsite voor ondernemers

emile van veen

Emile van Veen (50) zat door de coronacrisis vijf maanden lang vast in Marokko. Terwijl buiten de soldaten over straat marcheerden, ontwikkelde hij vanuit zijn appartement de datingsite voor ondernemers Bizzkiss, onze nieuwe Startup van de Week.

Wat is BizzKiss?

BizzKiss is een datingsite voor ondernemers en zelfstandigen. Geïnteresseerden hebben een KvK-inschrijving nodig om zich aan te melden. BizzKiss koppelt de inschrijving in het handelsregister van de gebruiker aan diens datingprofiel. Vervolgens wordt gebruikers gevraagd via hun privérekening 1 cent over te maken ter verificatie. Komen de naam op de privérekening en die uit het handelsregister overeen, dan wordt de gebruiker op het platform toegelaten. Op die manier voorkomt BizzKiss dat er nepprofielen op het platform belanden, iets wat volgens het bedrijf bij andere datingsites voor specifieke doelgroepen wél het geval is.

Doordat bepaalde KvK-gegevens zoals leeftijd, woonplaats en de aard van het bedrijf ook uit het handelsregister komen, stelt BizzKiss dat het voor gebruikers onmogelijk is zich ‘jonger, anders of beter’ voor te doen. Aangezien KvK-gegevens publiek zijn, stelt BizzKiss bij deze opzet geen privacyproblemen te ondervinden.

Wie zit erachter?

BizzKiss komt uit de koker van serie-ondernemer Emile van Veen. Van Veen heeft verscheidene bedrijven, waarmee hij diensten levert aan kleine mkb-partijen, zoals facturatiesoftware, het bouwen van websites en het bieden van inkoopdeals. In maart zat de ondernemer voor zaken in Marokko, toen de coronacrisis losbarstte. Het lukte hem niet om tijdig het land te verlaten, waardoor hij vijf maanden opgesloten zat in het Afrikaanse land. Omdat hij geen gezondheidsklachten of zieke familieleden had, kwam Van veen achteraan op de lijst te staan van Nederlanders die het vliegtuig terug naar Nederland mochten nemen. Pas vandaag vliegt hij terug naar zijn thuisland.

Ik zat opgesloten in een appartementje, terwijl de militairen over straat marcheerden

De lockdown meemaken in Marokko was geen sinecure, vertelt Van Veen over de telefoon. ‘Ik zat opgesloten in een appartementje, terwijl de militairen over straat marcheerden. Alles was dicht, behalve de supermarkten.’ Hij besloot zijn noodgedwongen vrijgekomen tijd te gebruiken om zich te richten op een idee waar hij al drie jaar mee rondliep: het lanceren van een datingsite gericht op ondernemers. Al snel had Van Veen een uitgeschreven businessplan. Hij huurde een developer in Nederland in voor het bouwen van de website en op 6 juli ging de site live. Van Veen heeft momenteel één werknemer die helpt om de helpdesk te stroomlijnen.

Wie zitten erop te wachten?

Ondernemers en zelfstandigen, die op zoek zijn naar een partner. En dat zijn er nogal wat, blijkt uit onderzoek dat Van Veen liet uitvoeren onder drieduizend ondernemers. Is 22 procent van alle Nederlandse volwassenen alleenstaand, onder ondernemers is dit wel 28 procent.

Ruim 60 procent gaf bovendien aan weleens een relatie te hebben zien mislukken door hun ondernemerschap. Een ondernemer werkt nu eenmaal geregeld in weekends en avonden door, beargumenteert Van Veen, wat in een relatie met een niet-ondernemer tot spanningen kan leiden. ‘Ga je als ondernemer een relatie aan, dan neem je ook je kindje mee: je bedrijf.’ Ondernemersgeliefden begrijpen en accepteren elkaars werkdruk beter, denkt Van Veen, waardoor een relatie tussen ondernemers een hogere slagingskans zou kunnen hebben.

Van Veen ziet tot nu toe een grote verscheidenheid aan entrepreneurs gebruikmaken van zijn platform: van een eigenaar van een bouwbedrijf met 150 fte tot freelance websitebouwers, consultants en klusjesmannen. Gebruikers kunnen zelfs zoeken op ondernemers die in hun branche werkzaam zijn of op specifieke typen ondernemers, zoals freelancers, dga’s en investeerders. Ook is het mogelijk om te zoeken naar ondernemers van hetzelfde geslacht.

De markt voor zijn product is groot genoeg, denkt Van Veen: ‘De Nederlandse datingmarkt is jaarlijks goed voor 650 miljoen euro. Een derde van de alleenstaanden maakt weleens gebruik van online dating. De 1,2 miljoen geregistreerde ondernemers maken een zeer significant deel uit van de bevolkingsgroep tussen de 25 en 70 jaar.’

Hoever is BizzKiss?

Een maand nadat het platform live is gegaan, heeft Van Veen ruim vierhonderd gebruikers. De eerste vijftien dagen kunnen zij gratis gebruikmaken van BizzKiss. Zo’n 250 van hen hebben inmiddels een betaald profiel aangemaakt.

Als er te weinig gebruikers op het platform zitten, zullen mensen er minder snel voor betalen

Van Veen denkt wel dat een datingsite een kip-en-ei-businessmodel is: ‘Als er te weinig gebruikers op het platform zitten, zullen mensen er minder snel voor betalen. Je hebt een kritische massa nodig van zo’n driehonderd mannen en evenzoveel vrouwen. Die heb ik nog niet.’

Wat is het businessmodel?

Zoals gezegd, kunnen gebruikers de eerste vijftien dagen gratis op het platform rondzoeken. Daarna betalen zij 19,50 euro per maand. Hiermee biedt Van Veen zijn product lager geprijsd aan dan bijvoorbeeld The Inner Circle, dat 39,99 euro per maand vraagt. 

Maar goed, hij heeft dan ook nog niet duizenden leden. Omdat sommige gebruikers van het eerste uur hun proefperiode momenteel niet verlengen, denkt Van Veen erover na om de proefperiode verder te verlengen. Op die manier kan hij zijn ledenbestand sneller laten groeien. 

Per nieuw lid lijdt Van Veen trouwens een direct verlies van 2,64 euro, door het opvragen van de KvK-gegevens en bijbehorende iDeal-kosten. Voor de eerste duizend klanten stelt hij dit te willen betalen. Daarna zullen nieuwe gebruikers deze kosten bij het aanmelden zelf moeten voldoen. De betalende gebruikers maken dat BizzKiss volgens Van Veen momenteel ‘cashflow-positief’ is.

Nog geld nodig?

Direct reclame maken voor je eigen bedrijf is op BizzKiss uit den boze, maar Van Veen hoort wel van gebruikers dat zij soms besluiten zakelijk samen te werken met een van hun dates. Mooi vindt hij dat en daar wil de ondernemer dan ook op voortbouwen. Idealiter zou hij van BizzKiss één grote ondernemerscommunity maken, door het te combineren met onder meer een ‘Marktplaats-achtige omgeving’ waar gebruikers onderling zakelijke vragen en opdrachten kunnen zetten. 

Ook wil hij zijn website MKB Voordeelclub integreren met de datingsite. MKB Voordeelclub is een platform waarop ondernemers vijftig voor hen relevante diensten en producten kunnen inkopen, zoals een nieuwe verzekering voor een bedrijfsbus, een nieuwe printer of een website. Het idee is dat je door lid te worden van BizzKiss automatisch gebruik kunt maken van de vraagbaak en de voordeelclub. Om deze diensten te integreren en het totaalproduct goed in de markt te zetten, verwacht Van Veen een investering van 500.000 tot 1 miljoen euro nodig te hebben.

Jelmer Luimstra is journalist voor Sprout en Management Team. Hij schrijft over startups, scaleups en nieuwe economie.

Elke ochtend...

X
het belangrijkste ondernemernieuws in jouw mailbox? Gegarandeerd Sprout-stijl!