Deze startup bouwde het Wordpress van de virtual en augmented reality

Fectar

Startup van de Week Fectar lanceerde begin dit jaar een CMS-platform voor het maken van 3D-presentaties in virtual en augmented reality. Het blijkt een gat in de markt: per week krijgt het jonge bedrijf er wel 100.000 gebruikers bij. Fectar aast nu op een miljoeneninvestering.

Wat is Fectar?

Het Brabantse Fectar omschrijft zichzelf als ‘de Youtube van augmented en virtual reality’. Bij virtual reality (VR) krijgen kijkers een speciale bril op, waardoor zij in 360 graden in een bepaalde omgeving kunnen kijken. Augmented reality (AR) kennen we in Nederland het beste van Pokémon Go. Hierbij ziet de kijker via zijn of haar smartphonescherm in camerastand 3D-figuren over de werkelijke wereld heen.

Fectar, dat vanuit Den Bosch opereert, levert een app met een content management-systeem waarmee zowel particulieren als bedrijven op laagdrempelige wijze 3D-presentaties in VR en AR kunnen maken en bekijken. De app is te gebruiken op verscheidene iOS- en Android-smartphones, iPads, de Oculus Go en de Oculus Quest. Gebruikers kunnen er onder meer virtuele hologrammen mee tevoorschijn toveren. Mede-oprichter en ceo Eugène Kuipers (47): ‘Internet ging pas echt leven toen er CMS-systemen ontstonden waarmee particulieren sites konden maken. Datzelfde principe passen wij nu toe voor VR en AR.’

Wie zitten erachter?

Kuipers richtte het bedrijf eind 2018 op met compagnons Rens Lensvelt (35) en Dennis de Laat (37). Lensvelt gaat over de VR- en AR-techniek, De Laat over de CMS-techniek en ceo Kuipers ziet toe op de ontwikkeling van het bedrijf. In totaal werken er vijf mensen (5 fte) bij het jonge bedrijf, de oprichters meegerekend. Kuipers heeft er al een lange carrière opzitten, zowel in de startup- als corporatewereld. 

De ceo van Fectar is sinds 2000 als entrepreneur actief. Zijn grootste ondernemerssucces tot dusver behaalde hij als oprichter van e-learningbedrijf IedereenEHBO, dat hij in 2015 verkocht aan RTL Ventures. Kuipers stelt de opkomst van AR al jaren te hebben zien aankomen en schreef Fectar in december 2018 in bij de Kamer van Koophandel. Na een jaar dik jaar voorbereiden en ontwikkelen, ging het platform januari jongstleden live. 

Wie zitten erop te wachten?

Fectar richt zich op zowel zakelijke als particuliere gebruikers, maar in de praktijk wordt het platform vooral door zakelijke partijen gebruikt. Zowel basisscholen, mbo-scholen als verscheidene bedrijven maken gebruik van de diensten van Fectar. Kuipers legt uit dat bedrijven hun klanten er bijvoorbeeld producten mee in 3D kunnen laten zien. Sneakers bijvoorbeeld, of een nieuwe auto.

Hoever is Fectar?

Het platform mag dan nog maar vier maanden live zijn, Kuipers stelt wereldwijd al ‘honderdduizenden’ gebruikers te hebben. Écht af is je platform nooit, omdat er altijd weer nieuwe technologie op de markt komt. Maar aan zoiets als een bètaversie van zijn platform doet Kuipers dan weer niet, want voor hem moet het in één keer goed zijn. ‘Ik ga uit van de gebruiker en die wil een foutloos product. Het product moet het werk doen.’

Wat is het businessmodel?

Fectar is gratis te gebruiken voor wie 3D-presentaties wil bekijken. Bedrijven die zelf AR- of VR-presentaties willen maken, betalen daarvoor maandelijkse licentiekosten. Zolang je als bedrijf de licentiekosten blijft betalen, blijven je 3D-presentaties beschikbaar op het platform. In feite is dit hetzelfde businessmodel als in de websitebranche, waarbij afnemers maandelijks hosting- en CMR-licentiekosten betalen om hun site in de lucht te houden.

Fectar biedt bedrijven vanaf 35 euro per maand licenties aan. Hoeveel betalende gebruikers hij heeft, houdt de ondernemer voor zichzelf. Ook over omzetcijfers doet Kuipers geen uitspraken.

Nog geld nodig?

Kuipers vertelt dat hij en zijn compagnons zelf kapitaal in het bedrijf hebben geïnvesteerd. Hoeveel precies, dat houdt hij voor zichzelf. Ook vond hij een groepje informal investors, die wilde investeren in het bedrijf. Wie dit zijn en hoeveel zij investeerden, wordt niet gedeeld. ‘Het gaat in ieder geval om grotere informals en met dit bedrag kunnen we 2020 doorkomen. Laat ik het zo zeggen: het gaat om een bedrag van ruim boven de tonnen.’

Fectar grijgt er de laatste weken telkens 100.000 nieuwe gebruikers bij. Dat is sneller dan verwacht en daarom is Kuipers zich alweer aan het oriënteren op een vervolginvestering. Eigenlijk wilde hij pas eind dit jaar nieuw groeigeld ophalen, maar het gaat zo snel met Fectar dat hij nu al binnen twee maanden verwacht te slagen. Hij verwacht binnen dat korte tijdsbestek een serieuze Series A-investering van hoger dan 5 miljoen euro op te kunnen halen.

‘We hebben hiervoor lijntjes lopen’, aldus de ondernemer. 5 miljoen euro, het mag tijdens de coronacrisis een hoog bedrag lijken, maar, zo relativeert Kuipers: ‘Wij groeien harder dan bedrijven in deze branche die 30 miljoen ophaalden.’

Jelmer Luimstra is journalist voor Sprout en Management Team. Hij schrijft over startups, scaleups en nieuwe economie.