Deze startup is de Netflix voor e-bikes

E-bike to go

Startup van de Week E-bike to go ontwikkelde in samenwerking met Cortina een elektrische fiets die je per maand huurt. ‘We verkopen op gemak en service. Wil je in de winter niet fietsen, dan lever je 'm gewoon in.’

Wat is E-bike to go?

De Amsterdamse startup verhuurt een - door het bedrijf zelf ontwikkelde - elektrische fiets volgens een Netflix-model, maandelijks opzegbaar dus. Met zo’n all-in leasemodel, inclusief onderhoud, verlaag je de drempel voor mensen die niet in een keer duizenden euro’s willen spenderen aan een nieuwe tweewieler, is de insteek van de dienst. “De acceptatie voor producten op abonnementsbasis is er nu veel meer”, zegt oprichter Jelle Visser.E-bike to go

E-bike to go groeide het afgelopen jaar naar een vloot van 2500 verhuurde e-bikes, in en om Amsterdam. De komende tijd wil het bedrijf uitbreiden naar andere plekken in Nederland (en daarbuiten). 

Wie zitten erachter? 

Oprichter Jelle Visser (foto rechts) bracht eerder de Duitse fietsenproducent Riese&Müller naar Nederland. Ondertussen zag hij de populariteit van elektrische fietsen exploderen. “Het was mijn absolute overtuiging vier jaar geleden dat e-bikes de standaard zouden gaan worden, en dat ze groter zouden worden dan gewone fietsen.”

Visser pitchte een deelconcept bij zijn Duitse werkgever, “omdat e-bikes best pittig geprijsd zijn, maar ik die wel voor veel mensen beschikbaar wil stellen”. Toen bleek dat Riese&Müller niet wilde afwijken van losse verkoop, besloot Visser in 2016 zijn eigen deelconcept op te tuigen.

Wie zitten erop te wachten? 

E-bike to go richt zich volledig op de consumentenmarkt; mensen die op ‘e-bike-afstand’ van hun werk wonen, maximaal een kilometer of 20. En die niet in een keer een hoop geld willen uitgeven en die er dankzij een abonnement weinig omkijken naar hebben. “Stel dat je in de winter niet wil fietsen, dan lever je ‘m in. Dat is voor ons prima, want omzetgroei blijft toenemen.”

Hoever is E-bike to go?

Na een flink aantal bestellingen bij fabrikant Cortina, nodigde dat bedrijf Visser uit. De twee bedrijven sloten een partnership, waarmee E-bike to go de kans kreeg om een eigen e-bike te ontwikkelen die zich goed leent voor een abonnementsmodel: met een vlot uiterlijk, maar vooral een bolide die tegen een stootje kan. Hoe meer servicekosten E-bike to go immers kan besparen, hoe beter tenslotte.

Visser: “We hebben zorgvuldig gekeken naar elk onderdeel. De fiets heeft riemaandrijving , in plaats van een ketting. De verlichting zit in het frame, zodat de verlichting heel blijft als een fiets omvalt.” (Dat omvallen wordt overigens beperkt dankzij een dubbele standaard)

De komende tijd wil E-bike to go ook buiten de Randstad uitbreiden, inclusief fysieke afhaal- en servicepunten. Ergens voor 2021 wil Visser ook van start in België, Denemarken en Duitsland. “We kijken vooral naar landen die bezig zijn met fietsinfrastructuur, Ook daar willen mensen geen gedoe en zoeken ze flexibiliteit.” 

Wat is het businessmodel?

Een maandelijks opzegbaar abonnement van 79 euro per maand, voor een e-bike ter waarde van 2500 euro, inclusief onderhoud, diefstalverzekering, een ruildienst en een helpdesk. Visser: “We zien dat onze doelgroep niet automatisch ergens lang aan vast wil zitten. We verkopen op gemak en service. Heb je bijvoorbeeld een lekke band, dan wordt je e-bike meteen omgewisseld voor een andere.”

Om zo’n businessmodel goed werkend te krijgen moet je zoveel mogelijk zaken monitoren, zegt Visser. “We zijn een informatiegedreven bedrijf. Hoeveel onderhoudt krijgt een fiets, hoeveel kilometers wordt er gereden en hoe lang duurt een gemiddeld contract? Dat houden we per fiets scherp in de gaten.”

Zo merkte de startup sinds de start in de consumentenmarkt dat er meer onderhoud nodig is, omdat mensen hun fiets intensiever gebruiken. “Maar omdat het geen deelfiets is, zie je wel dat mensen per saldo voorzichtiger zijn”, zegt Visser. “Stel dat we minder reparaties doen dan begroot, dan zou er een prijsverlaging komen.”

Nog geld nodig?

E-bike to go begon vier jaar geleden met een startkapitaal afkomstig van crowdfunding, en een lening van een private geldschieter. Later volgde een investering van fietsimporteur Kruitbosch, waarmee Visser in totaal 2500 e-bikes kon voorfinancieren.

De komende tijd is er flink veel kapitaal nodig. Niet alleen om duizenden nieuwe e-bikes te kunnen bestellen, maar ook om een aantal fysieke afhaalpunten te kunnen openen. Voor die financiering mikt Visser nu op banken. “De markt is zo verschrikkelijk groot.”

Lees ook: Zo verovert Cargoroo Europa met een elektrische deelbakfiets

Volg ons ook op Twitter en Facebook

Tips? Mail redactie@sprout.nl