Deze startup is de Seepje van de zakelijke markt

Roland Aartsen (ClearCircle)

Startup van de Week ClearCircle brengt de principes van circulariteit naar de spoelkeuken, met een eigen lijn duurzame schoonmaakmiddelen in herbruikbare verpakkingen. Onder meer de KNVB en de Ziggodome zijn al klant.

Wat is ClearCircle?

De Ermelose startup ClearCircle levert duurzame schoonmaakmiddelen voor zakelijke afnemers. Denk hierbij aan cateraars en hoteliers, die dagelijks keukens en accommodaties schoon moeten houden. ClearCircle levert onder meer zelf ontwikkelde interieur- en sanitairreinigers, ontvetters en ontkalkers, die door een derde partij worden geproduceerd. De schoonmaakmiddelen zijn volgens het bedrijf snel afbreekbaar en ClearCircle claimt circulair te werken met zijn verpakkingen, die voor ruim 80 procent gemaakt zijn van suikerriet. Als de verpakking leeg is, zuigt deze vacuüm en wordt deze 85 procent kleiner.

ClearCircle haalt de vacuüm gezogen verpakkingen na gebruik weer op, om ze opnieuw te vullen. “Dit kunnen we tot acht keer herhalen”, zegt oprichter Roland Aartsen (47). “Daarna gaan ze de shredder in en gebruiken we het materiaal om er met een 3D-printer een doseerkubus van te maken (hiermee kunnen klanten hun schoonmaakmiddelen doseren bij gebruik, red.).”

Wie zitten erachter?

Aartsen richtte het bedrijf afgelopen jaar op. Hij heeft een achtergrond als chemicus en onderneemt ook met ClearCircle-branchegenoot ABC Products. Lang geleden had hij een bijbaantje als vaatwasser. Zo’n vaatwasser werd gereinigd met een chloorproduct, waardoor Aartsen geregeld vlekken in zijn broek kreeg.

Deze ervaring zette hem indertijd aan het denken over hoe dit soort producten schoner konden worden. ClearCircle gebruikt dan ook geen chloor in vaatwasmiddel, benadrukt Aartsen. Hij runt ClearCircle met investeerder en mede-eigenaar Patrick de Coster en de loonlijst telt 4 fte. “Maar over een paar maanden is dat verdubbeld”, zegt Aartsen.

Wie zitten erop te wachten?

Cateraars, hoteliers, verzorgingstehuizen en instellingen. Aartsen schat dat 80 tot 90 procent van zijn producten naar horecakeukens gaan en dat zo’n 10 procent van zijn afzet richting de schoonmaakbedrijven gaat.

Aartsen claimt bijna vijftig klanten te hebben. Onder meer de Ziggo Dome, de KNVB, het Forensisch Instituut en enkele hogescholen maken gebruik van Aartsens circulaire dienst. “We vinden dat de overheid dit ook zou moeten doen”, zegt Aartsen, die eraan toevoegt al in gesprek te zijn met meerdere publieke partijen.

ClearCircle
Een van de schoonmaakproducten van ClearCircle.

Hoever is ClearCircle?

Het product is klaar en ClearCircle is er sinds september afgelopen jaar de markt mee op. Aartsen vertelt per verkochte en ingeleverde verpakking 1500 liter drinkwater te doneren aan een organisatie die in derde wereldlanden voorziet in een goede watervoorziening. De ondernemer stelt al 380.000 liter water te hebben gedoneerd. Dit komt neer op 253 verkochte producten tot dusver, rekent Sprout uit. “Maar de komende maanden komen er gigantisch veel meer orders aan”, belooft de ondernemer.

Wat is het businessmodel?

Het businessmodel van ClearCircle zit hem in, zoals Aartsen het omschrijft, “voorraadbeheer op locatie”. Via een online portaal merkt ClearCircle het op wanneer de schoonmaakmiddelen van een klant bijna op zijn en kan het bedrijf deze vervangen. Wat Aartsen ermee verdient? Omzetcijfers over het eerste kwartaal deelt Aartsen niet. Wel doet hij de voorspelling dat ClearCircle met deze formule aan het eind van 2020 winstgevend zal zijn.

Nog geld nodig?

Er zit al een kleine 2 ton aan investeringen in ClearCircle. 140.000 euro is afkomstig van investeerder De Coster en 60.000 euro stak Aartsen zelf in het bedrijf, onder meer door het aanleggen van een voorraad.

Aartsen wil de komende maanden investeren in productinnovatie en personeel. Zoals gezegd, wil hij het team binnen enkele maanden verdubbelen. Ook moeten er drie ClearCircle-depots door Nederland verspreid komen, waarvandaan Aartsen zijn producten sneller bij klanten kan leveren. Daarvoor is kapitaal nodig. Zo’n 2 tot 2,5 ton, schat Aartsen. Hij is momenteel in gesprek met een bank en verwacht dat de financiële ‘kogel’ binnen 3 maanden door de kerk is.

Jelmer Luimstra is journalist voor Sprout en Management Team. Hij schrijft over startups, scaleups en nieuwe economie.