Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Deze startup haalde 2 ton op voor een plantaardige maaltijdshake voor millennials

Een shake met alle ingrediënten die je dagelijks nodig hebt. Klinkt te mooi om waar te zijn? Startup van de week Bloom Foods wil de markt overtuigen met 'een perfect gebalanceerd product'.

Wat is Bloom Foods?

Hard aan het werk, een druk sociaal leven en net even te weinig tijd om elke dag een gezonde en uitgebalanceerde maaltijd te nuttigen? Dan zou een drinkmaaltijd met daarin alle noodzakelijke voedingsstoffen uitkomst kunnen bieden.

Eerder hadden we in deze rubriek al aandacht voor Lently, nu is het de beurt aan Bloom Foods. Het werkt vrij simpel. Je gooit een aantal scheppen poeder in een beker water, even schudden en je maaltijd is klaar.

Volgens oprichter Glenn de Wild is Bloom zo uitgebalanceerd dat je in theorie niets anders meer nodig hebt, dankzij dertig ingrediënten die je voorzien van “alle essentiële macro- en micronutriënten”. Toch zal hij je niet aanraden om volledig over te gaan op poedermaaltijden. Daarin volgt De Wild het advies van diëtisten om gevarieerd te eten.

Om zich te onderscheiden van de concurrentie, waaronder ook Soylent en Jimmy Joy (voorheen: Joylent), bevat een Bloom-shake enkel plantaardige ingrediënten. En zo’n plantaardige shake maakt de consumptie van milieubelastend vlees overbodig, vult De Wild aan.

Wie zit er achter? Bloom Foods

Het is ergens begin 2016. Oprichter Glenn de Wild (25) studeert Commerciële Economie in Rotterdam, heeft een drukke bijbaan en volgt ook nog een intensief sportschema. Tijdrovende zaken waardoor hij zelf een beetje in de knoop komt te zitten met zijn agenda. Regelmatig neemt hij te weinig tijd voor een gezonde maaltijd.

Tot hij op een avond tv zit te kijken en een vergelijkbaar concept voorbij ziet komen op 24Kitchen. “Toen had ik mijn Eureka-momentje”, aldus De Wild.

Die persoonlijke behoefte wordt later aangevuld met een extra uitdaging: het produceren van een voedingsproduct met een minimale footprint. “Naar mate we ons meer zijn gaan verdiepen in de voedingsindustrie, kwamen we erachter hoe verknipt die eigenlijk is. Toen hebben we besloten dat Bloom volledig plantaardig moest worden.”

Zelf heeft De Wild geen voedingsachtergrond. Om tot de juiste samenstelling te komen bezoekt hij eerst fabrikanten in Nederland, Frankrijk en Duitsland.

Wie zit er op te wachten?

Iedereen die wel eens te weinig tijd neemt om gezond te eten. Tijdens de testfase van het product blijkt er interesse te komen vanuit totaal verschillende hoeken. Van artsen die het gebruikten tijdens nachtdiensten tot moeders die even snel willen ontbijten nadat ze ’s morgens de kinderen naar school hebben gebracht.

Het merendeel van de klanten zit echter in een wat jongere doelgroep, de millennials. “Dat is ook de generatie waar ik zelf toe behoor. Misschien heeft het met onze ambitie te maken. We zijn niet snel tevreden en vragen veel van onszelf. Een bewuste en verantwoorde levensstijl is daarbij van belang. En we hebben natuurlijk ook een behoorlijk chaotisch leven”, zegt De Wild met de nodige zelfspot.

Hoever is de ontwikkeling?

Bloom ontwikkelde onlangs op basis van klantenfeedback, diëtisten en voedingstechnologen een versie 1.1 van de shake. “We zijn er van overtuigd dat we nu een perfect gebalanceerd product hebben, waarmee je op elk moment van de dag een voedzame maaltijd kunt gebruiken.” 

Wat is het businessmodel?

Bloom Foods kopen doen klanten online. In de eigen webshop kunnen zij kiezen tussen drie pakketten: small, medium en large. Een medium pakket kost ruim 100 euro. Daarvoor krijg je dan vijf zakken poeder, goed voor bijna negentig maaltijden. Per maaltijd ben je als consument ongeveer 1 euro 25 kwijt. De gemiddelde marge per aankoop is zo’n 30 procent..

Bloom biedt zij shake ook aan via Bol.com. “Dat is een belangrijk kanaal, want daar krijgen we veel exposure”, zegt De Wild. Volgens de oprichter is de markt voor drinkmaaltijden hard aan het groeien. Hij ziet dat een groot deel van de klanten terug komt voor een vervolgaankoop. Dat ontgaat ook de voedingsmiddelengiganten niet.

“We zien dat zij veel interesse hebben voor de vloeibare boterham. Ik verwacht echt dat deze markt aan de vooravond van een forse groei-explosie staat.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

Niet direct, maar zoals zo vaak bij startups zijn meer investeerders altijd welkom. In oktober is een grote partij uit de voedingsindustrie ingestapt met een investering van 200.000 euro. Daarmee denkt Bloom Foods ongeveer een jaar vooruit te kunnen.

Daarna is er een nieuwe investering nodig. “Gelukkig hebben we met de huidige investeerder een kapitaalkrachtige partij achter ons.”